Saturday, August 11, 2012

CNN mengutip jeneral Mesir yang menyatakan sempalan Hamas dalang serangan Sinai





CNN mengutip ungkapan seorang jeneral Mesir tak bernama yang mengaitkan serangan Minggu lalu di sempadan Sinai dengan Angkatan Darat Al-Galgala yang memisahkan diri Hamas.

Menurut rangkaian CNN, seorang jeneral yang tidak disebutkan namanya yang diduga bekerja di aparat perisikan Mesir, menyatakan pada hari Khamis (9/8/2012) bahawa serangan hari Minggu di sempadan Sinai mungkin telah menjadi aksi Angkatan Darat "Al-Galgala" yang ia tuduh terdiri dari bekas anggota Hamas yang memisahkan diri dari kelompok yang berpusat di Gaza kerana "ideologi ekstrim" mereka.

Jeneral itu, yang berbicara secara tanpa nama, menegaskan bahawa organisasi tersebut mempunyai "beratus-ratus" gerila di kawasan tersebut. Pemimpinnya, Abdul Latif Moussa, tewas oleh Hamas pada tahun 2009.

Jeneral itu pun mendakwa para penyerang telah memasuki Semenanjung Sinai Mesir melalui terowong dari Jalur Gaza yang terkepung. Dia menambah bahawa serangan itu dilakukan dengan bantuan suku Badui, yang telah direkrut melalui insentif kewangan.

Menurut keterangan jeneral tanpa nama tersebut, Israel telah memberi tahu Mesir mengenai nama "sembilan pengganas" yang terlibat dalam serangan itu. Menurutnya, mereka adalah sebahagian dari kelompok yang digelar "Tauhid wal Jihad," yang berpusat di Gaza dan bahagian Semenanjung Sinai.

Sumber tanpa nama CNN ini pun mengatakan tentera Mesir telah menghantar bala bantuan ke Sinai pada hari Khamis berdasarkan maklumat yang diberikan oleh Israel.

Pada Minggu malam, sebuah serangan oleh para penyerang tidak dikenali terjadi di dekat sempadan Mesir dengan Jalur Gaza, menyebabkan 16 penjaga sempadan terbunuh dan beberapa orang lain terluka. Sejumlah kelompok, termasuk Ikhwanul Muslimin Mesir dan Hamas di Jalur Gaza dengan suara bulat mengutuk serangan itu.

No comments:

Post a Comment