Saturday, August 11, 2012

Masjid kontroversi di AS akhirnya dirasmikan





WASHINGTON - Sebuah masjid di Tennessee yang sempat ditentang oleh kalangan anti Islam selama dua tahun akhirnya dibuka pada hari Jumaat (10/8/2012).

Para pemimpin Islamic Center Murfreesboro bahkan sudah merancang untuk mengadakan solat Jumaat di bangunan baru tersebut.

Construction hampir dihentikan pada Mei lalu ketika mahkamah negara memutuskan bahawa pembangunan masjid itu haram kerana tidak diketahui oleh masyarakat tempatan.

"Kami tidak percaya bahawa akhirnya kebenaran kami keluar," kata Islamic Center Murfreesboro dalam kenyataan yang terkandung di tempatnya.

Para penentang masjid seluas 52.000 kaki persegi itu yang berusaha untuk menghentikan pembangunan tempat suci kaum Muslim tersebut telah mendakwa di mahkamah bahawa Islam bukan agama yang sah dan tidak layak mendapatkan perlindungan Pindaan Pertama. Mereka juga mendakwa bahawa individu-individu di balik pembangunan masjid adalah sebahagian daripada kumpulan "rahsia" yang berusaha untuk "menggulingkan" Perlembagaan Amerika Syarikat, menurut sebuah laporan oleh Associated Press.

Bulan lalu, seorang hakim federal mengabulkan permohonan masjid untuk tetap beroperasi pada saat bulan suci Ramadhan.

Para pemimpin masjid berharap bahawa dengan pembukaan masjid ini, komuniti Muslim boleh bersuka cita atas keputusan tersebut dan dapat segera meramaikan masjid.


 —

No comments:

Post a Comment