Saturday, August 11, 2012

Derita Rohingya




Tragedi kemanusiaan yang terjadi di Rohingya Myanmar yang dilakukan secara sistematik oleh kaum Buddha atas persetujuan kerajaan tempatan. Motif pembunuhan versi pemerintahan Myanmar disebabkan muslim Rohingya bukan warga asli Myanmar sehingga dituduh sebagai warga haram. Sehingga kerajaan Myanmar mengatakan penyelesaian mengatasi konflik muslim-Buddha adalah dengan "membuang" kaum muslim, seandainya ada negara ketiga yang menerima. Padahal sudah beberapa generasi muslim lahir dan menyumbang di sana.

Tragedi kemanusiaan Rohingya adalah masalah semua negara, masalah ini harus segera diselesaikan sebelum korban berjatuhan semakin banyak. Melihat pemberitaan mengenai Rohingya, hati kita teriris merasakan sakit. Begitu sadis dan kejinya pembunuhan yang dilakukan oleh rejim Myanmar terhadap kaum muslim di sana.

Motif sebenarnya pembunuhan muslim Rohingya adalah kepentingan pengembang ideologi sekular (Inggeris) untuk menghilangkan jejak ke-Islaman di Myanmar. Salah satu wilayah Rohingya, Arakhan sejarahnya adalah wilayah negara Khilafah. Ironisnya, pembunuhan yang di luar batas kemanusiaan ini tidak akan ditanggapi serius oleh PBB. Bahkan para pendekar HAM seperti yang pernah memenangi Nobel Keamanan Au San Syu Ki pun diam seribu bahasa.

Demikian pula para pendekar HAM di Indonesia, mana suara anda? Kerajaan Indonesia sebagai negeri muslim terbesar pun tidak berani menampung warga muslim Rohingya, kerana mengganggapnya hanya konflik horizontal antara etnik. Begitulah, umat Islam di mana-mana berada kesulitan hidup, sukar mendapatkan hak-haknya berupa pakaian, makanan dan papan kerana sekat-sekat nasionalisme. Negeri muslim tidak ada yang berani menolong muslim Rohingya, kerana berpecah-belah nasionalisme.

Menghentikan kebiadaban rejim Myanmar terhadap muslim Rohingya harus segera dihentikan. Unjuk rasa mengecam kekerasan tentera Myanmar terhadap kelompok minoriti muslim Rohingya terus bergulir. Berharap ada langkah dari pelbagai negara khususnya negara Islam untuk membantu saudara-saudara muslim di sana.

Derita Muslim Rohingya menambah panjang deretan pembunuhan umat Islam di muka bumi yang dilakukan rejim sekular. Keadaan ini akan terus berulang di berbagai belahan dunia selama tidak ada kedaulatan yang satu dalam bentuk kepemimpinan umat di tangan kaum muslimin. Inilah pentingnya kewujudan Daulah Khilafah sebagai pengayom, pelindung, dan penjamin kehidupan kaum muslimin.

Innalillahi waa inna ilaihi rojiun ...

No comments:

Post a Comment