Saturday, August 11, 2012

Mujahidin Ansar al-Din sambut baik kedatangan utusan kubu Afrika Barat di Kidal




MALI - Economic Community of West African States (ECOWAS), gabungan dari negara-negara sekular Afrika Barat, mempunyai misi untuk "memulihkan kestabilan" di Mali dengan melakukan pengantaraan atau bahkan pencerobohan tentera.

Pada hari Selasa minggu ini, salah satu negara Afrika Barat Burkina Faso menghantar utusannya, Menteri Luar Negeri Djibrill Yipènè Bassole bersama seorang utusan ECOWAS untuk bertemu dengan kepimpinan Ansar Al-Din yang mengawal utara Mali di bandar Kidal.

Presiden Burkina Faso Blaise Compaoré telah dilantik oleh ECOWAS untuk menjadi orang tengah dalam 'krisis' di Mali. ECOWAS telah mencetuskan niatnya untuk melakukan pencerobohan tentera ke Mali, walaupun beberapa pihak masih mahal penyelesaian 'peace talks'.


Mujahidin Ansar Al-Din yang dipimpin oleh Syaikh Iyad Ag Ghaly menyambut baik kedatangan utusan kubu Afrika Barat tersebut. Dalam sebuah video yang diterbitkan di YouTube, Syaikh Iyad bersama beberapa Mujahidin lain dengan ramah menyambut Bassole dan rakannya. Menurut laporan Al-Akhbar, kedua-dua belah pihak tersebut melakukan pembicaraan berkaitan penyelesaian perdamaian, namun belum diketahui apa hasil dari perbincangan Mujahidin dengan utusan Afrika Barat tersebut.

Hal ini menjadi bantahan pihak sekular yang mengatakan bahawa Mujahidin menolak ajakan pembicaraan secara diplomatik. Mata yang perlu diketahui adalah bahawa Mujahidin tidak menolak menempuh jalan damai, jika itu memang membolehkan dan tidak melanggar syariah Islam. Sebab misi Mujahidin Ansar al-Din, Al-Qaeda di Maghrib Islam (AQIM), bersama kumpulan jihad lain adalah untuk menegakkan Syariah Allah di Mali bukan sekadar mengambil alih kekuasaan wilayah.

No comments:

Post a Comment