Saturday, August 11, 2012

Libya serahkan kuasa pada majlis baru




Khamis, 9 Ogos 2012 TRIPOLI - Dewan Transisi Nasional Libya pada hari Rabu (8/8/2012) mengalihkan kuasa pada majlis yang baru saja terpilih sebagai salah satu simbol dari peralihan damai pasca runtuhnya kediktatoran Muammar Gaddafi.

"Saya menyerahkan hak prerogatif berperlembagaan untuk Perhimpunan Agung Nasional, yang mulai sekarang adalah wakil sah rakyat Libya," kata Mustafa Abdel Jalil, kepala NTC.

Beberapa minit sebelumnya, 200 ahli majlis dilantik oleh presiden Mahkamah Agung Libya.

"NTC tidak ada lagi. Telah dibubarkan," kata anggota dewan, Othman Ben Sassi, pada AFP.

Abdel Jalil menyambut apa yang dia sebut sebagai "penyerahan kuasa pertama dalam sejarah Libya". Ia pun menyebut momen tersebut sebagai "moment bersejarah" bagi semua rakyat Libya.

Namun ia mengakui bahawa "kesalahan" telah dibuat dalam suatu tempoh peralihan "luar biasa" dan bahawa keamanan dan pelucutan senjata merupakan masalah yang belum diselesaikan pada waktunya.

Dia mengatakan NTC juga telah gagal mencari penyelesaian untuk krisis pelarian, yang katanya merupakan "tragedi sejati".

"Kami tidak dapat menjamin keselamatan seperti yang kami harapkan," katanya.

Abdel Jalil mengumumkan bahawa ia akan bersara dan berhenti sebagai ketua NTC dan jabatan hakim yang sudah ia dapatkan sejak zaman Gaddafi yang tewas pada Oktober tahun lalu.

No comments:

Post a Comment