Saturday, August 11, 2012

Kuasa Bangladesh memantau khutbah di masjid-masjid untuk mencegah 'militan'




Jumaat, 10 Ogos 2012 DHAKA - Bangladesh telah memulakan langkah memantau atau memata-matai khutbah setiap hari Jumaat di masjid-masijd untuk memastikan para ulama mengikuti 'pedoman rasmi' dalam menyoroti 'bahayanya militan', kata seorang pegawai tempatan, Rabu (8 / 8/2012).

Kuasa Bangladesh telah menyebarkan 'pedoman rasmi' ke lebih dari 200.000 Masjid beberapa bulan lalu, kata Shamim Muhammed Afzal, kepala Yayasan Islam kerajaan, kepada AFP.

"Kami telah membentuk unit anti-militansi di Yayasan Islam. Setiap pekan, para petugas kami memantau sekurang-kurangnya 10 Masjid di Dhaka untuk melihat apakah para ulama berbicara tentang 'militan' dalam khutbah Jumaat mereka," katanya.

"Badan-badan kerajaan lain memantau khutbah di masjid-masjid di seluruh negara ini," tambahnya.

Afzal mendakwa bahawa 'pedoman rasmi' itu telah menghasilkan kesan, iaitu nampak terlihat sekurang-kurangnya aksi atau pertemuan para Islamis dalam masa beberapa bulan.

"Kami telah berjaya meyakinkan para ulama dan guru-guru Islam tentang bahayanya 'militan'. Sekarang mereka bercakap menentang 'falsafah Maududi', yang telah merugikan Islam di anak benua ini," katanya.

Abu A'la al-Maududi, yang wafat pada 1979, adalah seorang pengasas Jamaat-e-Islami (Jamaah Islamiyah yang pertama berdiri di India) untuk memperjuangkan Syariah Islam, kumpulan ini mempunyai cawangan di Bangladesh dan dianggap sebagai salah satu kumpulan Islam 'berbahaya' .

Tahun lalu, kerajaan Bangladesh merancang untuk 'mengintegrasikan' beratus-ratus sekolah Islam untuk dijadikan sekolah dengan sistem pendidikan sekular dengan anggaran kos sekitar 70 juta USD.

No comments:

Post a Comment