Wednesday, January 30, 2013

Ganasnya Rejim, Merubah Seorang Tentera Berubah Menjadi Dai Quran



Sheikh Abu Muhammad dahulu seorang pegawai yang bekerja di institusi negara yang paling ditakuti, iaitu lembaga Perisikan Tentera Udara Syria.

Namun, setahun selepas pemberontakan, Abu Mohammed mengatakan bahawa ia tidak lagi boleh bertolak ansur adengan keganasan yang ia saksikan di pejabat pusat Damsyik.

Aktivis anti-kerajaan sering ditangkap dan diseksa di sana sebelum mereka dimasukkan ke ruang bawah tanah yang sempit dan gelap, katanya.

Lapan bulan lalu, Abu Muhammad, berumur empat puluhan, mengumpulkan cukup keberanian untuk meninggalkan pekerjaannya. Dia berkata, titik waktu kritikal baginya adalah ketika ia melihat seorang imam masjid yang disiksa di depan matanya.

"Mereka memijak janggutnya," katanya. "Mereka memalukan dia dan terus menghina dia dan agamanya.

"Saya bekerja di pentadbiran risikan angkatan udara dan tidak terlibat dalam menjalankan penjara atau menyiksa tahanan. Tapi aku tidak boleh lagi hidup dengan diriku sendiri menyaksikan kekejaman di halaman depan setiap harinya.

"Gambar kejadian dari sana terus menghantui saya."

Dia melarikan diri dari ibu negara dan kembali ke kampung halamannya di Hantoutin. Di sana, ia tersenarai seragamnya untuk jubah putih panjang. Dia memutuskan untuk mengejar mimpi lama: mengajar Islam kepada anak-anak.

Ia mendirikan ruang solat dan kawasan tempat duduk di bahagian dari sebuah masjid tempatan yang sebahagian besar telah dimusnahkan oleh serangan udara pemerintah.

Hari ini, anak-anak memasuki masjid melalui lubang di dinding yang diasak dan puing-puing untuk mencapai ruang di mana Abu Muhammad menyediakan sesi pembacaan Quran dan mengajar mereka prinsip-prinsip Islam selama satu jam setiap hari.

"Ini adalah sesuatu yang saya selalu ingin melakukan," katanya. "Tiga tahun yang lalu, ketika masih di pejabat, aku mendapat ijazah di pengajian Al-Quran dan mendaftarkan diri di pelajaran agama, tapi dengan diam-diam kerana jika rejim tahu aku terlibat dalam kajian agama, saya akan didera atau bahkan ditangkap. . "

Rejim Syria telah lama dalam beberapa dekad membanggakan diri menjadi benteng sekular di dunia Arab. Telah membendung aktiviti Islamis dan memperketat pengaruhnya terhadap pendidikan agama. (Dz-Alj)

No comments:

Post a Comment