Sunday, May 10, 2015

Abim Minta Pegawai Tertinggi Tabung Haji Terlibat Letak Jawatan


Diterbitkan: Sabtu, 9 Mei 2015 10:49 PM

PETALING JAYA: Pegawai tertinggi Lembaga Tabung Haji yang terlibat dalam perjanjian tanah dengan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) mesti meletakkan jawatan untuk memulihkan keyakinan dalam tabung haji, kata Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim).

Presiden Abim Amidi Abdul Manan dalam satu kenyataan berkata, langkah tersebut dapat memulihkan keyakinan orang ramai dalam pengurusan Tabung Haji.

"Langkah itu boleh dilihat sebagai dapat memulihkan keyakinan dalam pengurusan Tabung Haji. Walau bagaimanapun, untuk memastikan keyakinan ini dikekalkan, empat pegawai atasan yang terlibat dengan 1MDB perlu meletakkan jawatan, "katanya.

Pada hari Khamis, Tabung Haji berkata ia telah membeli sebidang tanah di Tun Razak Exchange (TRX) dari 1MDB pada harga diskaun kira-kira 3% daripada nilai saksama daripada penilaian hartanah oleh sebuah firma penilaian bebas.

Tabung Haji telah mempertahankan keputusan untuk membeli tanah itu, berkata Tabung Haji itu forking RM188.5mil untuk 1.6 ekar (0.64ha) petak manakala nilai saksamanya adalah RM194mil.

Pengerusi dana Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim mengumumkan pada Sabtu bahawa Tabung Haji memutuskan untuk menjual semula plot tanah di Tun Razak Exchange (TRX) yang dibeli dari 1MDB itu.

No comments:

Post a Comment