Pengumuman itu dibuat dalam satu sidang akhbar oleh Pengerusi Tabung Haji, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul  Rahim dan turut dihadirioleh Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif Tabung Haji, Tan Sri Ismee Ismail, Timbalan  Pengarah Urusannya, Datuk Johan Abdullah dan Pengerusi Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan yang juga ahli lembaga pengarah Tabung Haji, Prof. Emeritus Tan Sr i Dr . Abd. Shukor Husin.
Berikut merupakan sedutan transkripsi Abdul Azeez yang membuat penjelasan tentang isu pembelian tanah di TRX.

SAYA mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua yang hadir pada hari ini untuk satu sesi yang semua negara sedang nantikan. Apakah serangan-serangan dalam dua tiga hari ini tidak ada jawapan langsung daripada pengurusan Tabung Haji?
Alhamdulillah, hari ini kita hendak memberi sedikit penjelasan terhadap apa yang sedang berlaku.
Kita semua sedia maklum, Tabung Haji merupakan institusi yang dihormati dan disegani oleh seluruh umat Islam di dalam dan luar negara.
Sudah 52 tahun Tabung Haji diwujudkan. Inilah kali pertama dalam sejarah polemik politik yang dikaitkan dengan Tabung Haji kerana membeli sebidang tanah di Kuala Lumpur iaitu TRX.
Saya dan semua ahli Lembaga Pengarah Tabung Haji terkilan dan amat sedih dengan tohmahan-tohmahan yang dilemparkan kepada Tabung Haji terhadap pelaburan di TRX tersebut.
Pertama sekali, saya ingin menjelaskan tweet saya yang telah dipesongkan oleh pelbagai pihak. Saya tweet, tidak betul seperti: “TH akan mengeluarkan kenyataan secepat mungkin.”
Saya kata tidak betul apabila Benchmark, one of the blogger yang mana kita sudah buat laporan polis pun, polis sedang siasat siapa Benchmark ini. Benchmark ini mengeluarkan kenyataan di sini.
“Tabung Haji has entered into a deal to purchase 2 plots of TRX land from 1MDB for a total sum of RM772 million cash. Tabung Haji is using depositors money and not government funds.
According to a set of documents made available to us...”
Ini yang dia buat laporan. Dia kata, dia dapat dokumen Tabung Haji, dia mengaku terima dokumen tersebut, harga pembelian dan sebagainya. Keduanya, kita dikatakan beli tanah, RM194 juta.
Saya maksudkan tidak betul yang ini dan kita telah bincang waktu itu, bahawa Tabung Haji minta Ketua Pegawai Eksekutif menjawab yang mana dia sebagai ketua dalam syarikat.
Dalam konteks ini kita dapati dalam perbincangan ini, Tan Sri Ismee Ismail tidak pernah ada dalam mesyuarat pembelian tanah TRX kerana beliau adalah ahli lembaga pengarah 1MDB.
Oleh kerana itu, beliau tidak masuk dalam semua perbincangan yang dikendalikan oleh Datuk Johan Abdullah sebagai Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif.
Bila tweet saya dikatakan esok, Datuk Johan bagi kenyataan penjelasan kita beli satu tanah, dia (penulis blog) kata Aziz tipu, Aziz menafikan dan macam-macam tohmahan yang ditambah. Jadi tidak betul. Saya nak jelaskan, saya kata tidak betul. Saya bukan kata tidak benar.
Kalau tidak benar, betullah. Tidak betul, esok pengurusan Tabung Haji akan memberikan sidang akhbar segera. Keesokannya, saya ingat pada Rabu malam. Pada hari Khamis tersebut, Datuk Johan Abdullah buat sidang akhbar dan buat laporan polis terhadap Benchmark. Dia hendak tahu mana nak dapat dokumen-dokumen ini dan pihak polis dah buka kertas siasatan di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA) dan kita akan tahu siapa penyangak daripada Tabung Haji atau daripada mana-mana yang memberi dokumen atau yang membocorkan dokumen, itu satu!
Keduanya, rundingan penjualan tanah ini dibawa kepada TH Properties pada April 2013. Satu kertas kerja dihantar oleh pihak 1MDB kepada TH Properties Sdn. Bhd., untuk menawarkan jualan sebanyak RM220 juta waktu itu, ditawarkan untuk penjualan tanah tersebut pada 2013.
Setelah setahun mereka melaksanakan kerja-kerja penyiasatan dan sebagainya. Pada Mei 2014, TH Properties dan lembaga pengarah telah meluluskan untuk dicadangkan kepada Tabung Haji membeli kawasan kediaman dengan harga RM210 juta pada waktu itu.
Setahun selepas itu, kita berbincang, dan di pihak kami, ahli lembaga pengarah tiga kali kita dapat kertas ini sehingga kita muktamadkan perjanjian tersebut pada bulan April 2015.
Maknanya, 2013, 2014, 2015...barulah termaktub pembelian tanah tersebut dengan bukan harga yang disebutkan dalam blog itu. Dia kata, kita beli RM194 juta, itu tidak betul. Walaupun penilaian telah dibuat oleh jurunilai profesional Jones Lang Wootten, yang membuat penilaian semua SOP yang kita buat melalui TH Properties dan bawa kepada kita (pengurusan). Lepas pengurusan pergi ke panel pelaburan (IP), IP menyiasat dan meneliti sehingga mendapatkan jurunilai profesional itu dan baru bawa naik ke ahli lembaga pengarah.
Kami yang (ahli lembaga pengarah) terakhir. Itu pun tiga kali ahli lembaga pengarah melihat dokumen tersebut. Daripada 2013, 2015 baru sampai kepada kami.
Cara ahli lembaga pengarah melaksanakan tanggungjawab, dengan amanah yang diberikan kepada kami, jika satu ahli lembaga pengarah tolak, kita akan tolak semua.
Jadi, masa itu, ahli lembaga pengarah tidak ada yang tidak hadir, cuma, Tan Sri Ismee sahaja abstain kerana tidak mahu ada konflik kepentingan dan yang lain semua hadir dalam mesyuarat tersebut.
Kita putuskan pembelian tanah ini boleh dibuat kerana kita bayar harga tersebut dan pulangan kepada unjuran potensi pulangan keuntungan ialah sembilan peratus setahun.
Untuk selama tiga tahun, kita akan dapat 27 peratus. Maknanya, keuntungan kepada Tabung Haji adalah RM178 juta yang mana keuntungan Tabung Haji akan dapat melalui pembelian tanah tersebut. Kita beli banyak tanah. bukan satu ini sahaja. Kita ada banyak tanah yang dibeli. Purata tiap-tiap bulan kita ada beli tanah untuk pembangunan.
Oleh kerana tanah ini dibeli daripada 1MDB, ini yang menjadi masalah kepada Tabung Haji. Tetapi saya mahu jelaskan di sini. Setelah kita melihat banyak pandangan dalam laman web, blog, Telegram dan macam-macam. Tidak ada sama sekali ini adalah bail out. Tidak betul, bail out tidak berlaku kerana kalau kita hendak bail out, menelan RM30 bilion hingga RM40 bilion.
Ini kita beli tanah. Saya kena terangkan kepada pakcik-pakcik, makcik-makcik yang merupakan pendeposit di luar bandar yang percaya kepada Tabung Haji. Tabung Haji tidak pernah menipu mereka. Malah, dari zaman dahulu, daripada empat, lima, enam, hari ini Tabung Haji sudah boleh bayar 8.5 peratus, tidak termasuk lagi dengan zakat. Kalau dengan zakat, kita boleh bayar 11 peratus pulangan kepada pendeposit yang semuanya orang Islam dalam negara kita.
Jadi, apa yang sedang berlaku dalam dua hari ini adalah saya fikir satu polemik politik yang mengaitkan Tabung Haji. Kita tidak bail out, saya nak menjelaskan di sini, apa yang disebut dalam blog Benchmark, tidak betul.
Seterusnya, mulanya pada April 2013, kenapa Tabung Haji hendak beli tanah ini? Kita mengambil peluang sebagai sebuah agensi dimiliki bumiputera Islam untuk memiliki aset dalam kawasan pembangunan TRX. Hanya terakhir, satu sahaja lagi tanah terbaik dalam Kuala Lumpur, sebelah KLCC (Kuala Lumpur City Centre). Yang mana kita merasakan dalam semua lapisan laporan yang kita dapat, ini tanah yang sangat bernilai tinggi, sebagai institusi Islam untuk pergi ke situ.
Dalam Kuala Lumpur ini, tidak banyak kepunyaan institusi Islam atau bumiputera. Oleh itu, kita mahu masuk. Potensi pulangan pelaburan baik, unjuran sembilan peratus setahun dan lokasi pelaburan hartanah itu berpotensi tinggi kerana stesen Mass Rapid Transit (MRT) terbesar. Dua laluan terdapat di situ.
Terdapat akses langsung, dari MEX, Smart dan DUKE, laluan pejalan kaki, kawasan Bukit Bintang, KLCC dan insentif-insentif cukai khas yang diberikan kerajaan kepada kita.
Proses yang kita buat itu memanglah proses penilaian pelaburan melalui pelbagai peringkat daripada proses ketekunan wajar, perundangan, memenuhi syariah dan kewangan, penilaian risiko, panel pelaburan, lembaga pengarah akhirnya baru pergi kepada menteri.
Maknanya, dalam tempoh tiga tahun baru sampai kepada menteri untuk buat kelulusan, satu proses yang amat teliti dan menyeluruh.
Insya-Allah. Saya juga nak bagi tahu di sini tidak ada konflik kepentingan antara kita dengan 1MDB. Kita beli ini, macam kita beli tanah orang biasa. Kita beli tanah orang Melayu, bukan Melayu, biasa kita beli tanah.
Dan hari ini, kalau kita melihat keadaan sekarang harga getah jatuh, harga kelapa sawit jatuh, yang boleh mendapatkan unjuran untuk kita memberi dividen yang tinggi ialah hartanah.
Itu sebabnya, apatah lagi kita mendapat pekeliling daripada Kementerian Kewangan bahawa kita tidak boleh beli tanah di luar negara.
Walaupun Tabung Haji ada pelaburan hartanah di United Kingdom, Australia, sedangkan kita bangunkan bangunan-bangunan yang canggih di Australia. Kita ada di Mekah, Madinah, Arab Saudi dan sebagainya dan ini bukan perkara yang baru.
Ini juga bukanlah macam yang digembar-gemburkan dalam beberapa blog ataupun media sosial yang tidak bertanggungjawab yang mengatakan letak gambar seorang wanita yang ingin mengeluarkan wang deposit dari Tabung Haji.
Setiap duit yang makcik letak, RM1 dalam Tabung Haji, dijamin penuh oleh kerajaan Malaysia. Duit makcik tidak boleh dicuri, tidak boleh diambil sewenang-wenangnya. Itu dalam Akta Tabung Haji.
Dalam akta itu juga, kita boleh berniaga, boleh melabur dan boleh beli hartanah. Cara nak beri penjelasan mudah seperti yang dinyatakan itu, bukan seperti gaya kita ambil duit makcik yang nak pergi Mekah.
Sudah ada dalam rangkaian kita. Sudah ada 15 peratus daripada duit RM56 bilion kita sudah letak peruntukannya untuk hartanah dan pembangunan.
Dan hari ini, kita baru pakai tidak sampai pun 10 peratus, masih ada RM5.6 bilion peruntukan untuk kita beli hartanah, tanah dan sebagainya. Bukan ambil duit pendeposit yang nak pergi haji tahun ini, tidak.
Saya kena tekankan di sini, ini adalah satu polemik politik mereka cuba nak kaitkan Tabung Haji.
Jadi, Tabung Haji dalam konteks ini, saya nak bagi jaminan. Saya faham semua pihak termasuk Tun Dr. Mahathir Mohamad sendiri takut duit ini untuk bail out, takut duit ini disalah guna.
Tanah ini kita tidak beli dua. Signature Tower kita tidak beli. Kita beli sebuah dengan harga yang berpatutan. Mereka (penulis blog) tanya balik, kenapa kita beli harga mahal.
Sebenarnya kita ikut harga pasaran. Kita dah buat perkiraan pulangan pelaburan (Return of Investment-ROI). Mereka juga sudah melakukan infrastruktur. Kalau dahulu, di situ ada kuarters kerajaan, boleh tengok dalam blog gambar baharu dan gambar lama. Gambar lama dahulu, ada kuarters dan pelbagai yang perlu diselesaikan dengan infrastruktur dan utilitinya.
Hari ini, pihak 1MDB sudah selesaikan sehingga peringkat development order (arahan pembangunan) sudah tersedia. Cuma, Tabung Haji datang, kita beli, kita beri pelan kita. Apabila kita bagi pelan untuk pembangunan, dan lepas itu, dia bangunkan bangunan tersebut.
Pengalaman Tabung Haji, Alhamdulillah, TH Properties Sdn. Bhd., sudah banyak melaksanakan projek seperti ini. Jadi, bukan satu perkara baharu atau tanah pertama Tabung Haji beli.
Saya nak tekankan kepada makcik-makcik yang di kampung termasuk kampung saya di Baling. Rakyat risau ke mana duit itu pergi. Saya kena jelaskan. Kita tidak bayar 1MDB untuk saja-saja. Kita sudah beli tanah.
Sekarang, tanah ini ada pada kita dengan pelbagai jaminan, dengan geran-geran tanah yang lain banyak diberikan kepada kita. Jadi, pembelian tanah ini sah tidak ada penipuan, malah kita pun terima banyak panggilan telefon, minta penyiasatan dibuat, kita alu-alukan.
Kita alu-alukan badan-badan berkanun boleh datang menyiasat, sebab kita bukan nak tipu. Bukan nak berselindung apa-apa. Kita bukan diarah atau disuruh, kita beli atas sebab commercial decision yang boleh menguntungkan Tabung Haji supaya dapat kita memberi pulangan dividen secara syariah compliance kepada rakyat atau pendeposit-pendeposit.
Saya nak tekankan di sini dua perkara, seluruh rakyat kena faham dan kena tahu. Bila ada tohmahan-tohmahan yang begitu dahsyat mengkritik Tabung Haji pada sehari dua ini. Saya nak beritahu, saya nak jelaskan, pada tahun ini, kita nak melaksanakan ibadah haji, kosnya adalah RM17,270. Makcik di Baling, makcik di Padang Terap, makcik di Yan, makcik di Kelantan, pakcik di Sabah, Sarawak, sesiapa sahaja nak pergi haji, kena bayar RM17,270.
Tabung Haji hanya mengenakan caj sebanyak RM9,980. Perbezaannya adalah RM7,290 seorang. Ini akan disubsidikan oleh Tabung Haji.
Macam mana Tabung Haji nak bagi subsidi ini sekiranya kalau kita tidak boleh melabur dalam hartanah, perladangan dan sebagainya. Mana kita nak dapat. Bayangkan dalam keadaan hari ini, negara yang agak muram dari sudut kewangannya, Tabung Haji membuat keputusan menaikkan caj sebanyak RM3,000. Katalah Tabung Haji naikkan caj RM3,000, sebagai contoh. Apa yang akan berlaku? Kasihan kepada rakyat.
Jadi, untuk tahun ini, Tabung Haji kena siapkan subsidi minimum RM120 juta. Sebab apa? Kalau dikira, kali ini, 22,320 orang dapat pergi haji, kali dengan RM7,290, lebih kurang RM160 juta lebih. Tetapi, tidak semua pergi dengan muassasah. Ada yang pergi dengan pakej.
Pergi pakej, mereka bayar sendiri. Ini untuk makcik pakcik dari kampung, kita subsidi untuk mereka, tahun ini sahaja, minimum RM120 juta. Untuk dapatkan wang ini, kita kena berniaga, kena melabur dari sudut hartanah menepati kehendak syariah, ini termaktub dalam akta Tabung Haji. Memang sudah sedia ada, satu!.
Keduanya, saya dan rakan-rakan ahli lembaga pengarah lebih terkilan dan sedih kerana dahulu, Tabung Haji bayar dividen enam peratus, 5.5 peratus, lima peratus, 4.7 peratus. Ini terdahulu.
Alhamdulillah, dengan berkat semua menyokong usaha Tabung Haji, dengan dirahmati Allah, kebetulan saya menjadi pengerusi, dan rakan-rakan ahli lembaga pengarah ada, Alhamdulillah, hari ini Tabung Haji pada 2013, kita boleh bayar enam campur dua, jadi lapan peratus. Tahun 2014, kita bayar 6.25 peratus campur dua peratus, jadi 8.25 peratus.
Saya nak jelaskan kepada sahabat-sahabat. Untuk kita bayar 2014, kita perlu untung RM3.248 bilion untuk membayar dividen ini. Bayangkan kalau kita tidak berniaga. Kalau letak duit, Tabung Haji nak pergi Mekah, balik habis tak akan dapat apa-apa.
Ramai pak long, mak long, pakcik, makcik malah ada orang biasa dan ada yang bekerja dengan kerajaan pun letak gaji di Tabung Haji, sebab mereka melihat letak di Tabung Haji ni berkat dan dibayar zakat. Tahun sudah, hampir 11 peratus pulangan, dividen yang diberi.
Untuk meneruskan kecemerlangan ini, kami kena lakukan perniagaan. Kami kena buat perkara-perkara yang sedemikian rupa. Dalam konteks hari ini, yang menjadi viral dan menakutkan adalah memberi pandangan yang agak tidak betul. Sehingga pemandu teksi pun tahu Tabung Haji bail out 1MDB. Sampai begitu sekali viral menular ke kampung dan kepada pemandu teksi.
Hanya pembelian ini berkaitan 1MDB. Kalau kita beli bangunan dengan Tan Cheng Kong Company atau kita beli dengan Ramasamy Company, contohnya, tidak pernah ada masalah. Kita biasa beli tanah dengan orang India, Cina dan Melayu. Yang penting, kita beli tanah pembangunan yang ada unjuran keuntungan yang menepati cita rasa Tabung Haji. Kita nak buat apa-apa pun, paling tidak enam peratus pulangan, sebab untuk mencapai 8.25 peratus dan sebagainya. Jadi kita kena laksanakan perniagaan ini. Oleh sebab itu, saya merayu kepada semua pihak jangan kaitkan Tabung Haji dalam kancah politik mana-mana pihak.
Kita hendak laksanakan ibadah ini, kita anggap sebagai ibadah, sejak kami berada di sini, tidak pernah rugi dan tidak pernah TH Properties ada sejarah rugi.
Dua tahun, bayangkan dalam konteks kes ini, sejak April 2013, proposal ini masuk dan April 2015, perkara ini selesai. Maknanya dua tahun sebelum sampai ke lembaga pengarah pun sampai tiga kali.
Kami hari ini, semua lembaga pengarah boleh tanya pada masing-masing. Kalau seorang tolak, kami semua pun tolak. Kami punya keputusan, lazimnya persepakatan bersama kerana kita tidak mahu ada dalam kalangan kita merasakan pelaburan yang kita buat yang mematuhi syariah ini bermasalah pada masa akan datang.
Dalam konteks ini, saya tahu bahawa ini adalah serangan politik. Saya sedar saya seorang ahli politik. Saya seorang ahli UMNO yang mempengerusikan Tabung Haji. Ada pihak yang tidak senang dengan saya. Saya ahli UMNO dalam konteks parti saya. Dalam kerjaya saya, saya sentiasa bersandarkan habluminallah habluminannas.
Saya sudah pergi banyak negara yang bergolak hancur, kerana ini, unsur-unsur politik. Saya fikir apa yang saya dan rakan-rakan semua buat hari ini adalah bersandarkan untuk Tabung Haji mendapatkan kecemerlangan dividen. Itu yang sedang kita lakukan.
Saya bukan pengerusi eksekutif yang ada kuasa. Kita ni adalah ahli lembaga pengarah yang mana sistem yang dilakukan pengurusan, pengurusan akan bawa kepada kami dan dan kami diberi maklumat dan kita bincang. Kita teliti, kita perhalusi. bukan satu kali buat keputusan, dalam konteks ini, tiga kali baru kita buat keputusan.
Oleh sebab itu, jangan salah tafsir, dan jangan terus menuduh kerana kita beli bangunan ini, Segala kebaikan yang dibuat oleh Tabung Haji selama 52 tahun ini, takkanlah kerana beli satu tanah ini, kita sudah rugi.
Kalau beli tanah sudah rugi, kalau ada penipuan, ada rasuah, boleh kaitkan kami. Baru beli, unjurannya pun RM178 juta hampir RM180 juta kita akan dapat.
Lembaga Tabung Haji (Tabung Haji) mengambil keputusan menjual semula tanah di pusat kewangan, Tun Razak Exchange (TRX) yang dibeli daripada 1Malaysia Development Bhd. (1MDB) bagi mengelakkan fitnah berpanjangan dan menjaga nama baik institusi berkenaan.
Keputusan itu dibuat atas nasihat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pagi semalam. Pengumuman itu dibuat dalam satu sidang akhbar oleh Pengerusi Tabung Haji, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim dan turut dihadiri oleh Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif Tabung Haji, Tan Sri Ismee Ismail, Timbalan Pengarah Urusannya, Datuk Johan Abdullah dan Pengerusi Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan yang juga ahli lembaga pengarah Tabung Haji, Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Abd. Shukor Husin.
Berikut merupakan sedutan transkripsi Abdul Azeez yang membuat penjelasan tentang isu pembelian tanah di TRX.