Sunday, May 10, 2015

Sirul Terikat 'Kod Berdiam Diri'


Diterbitkan: Sabtu, 9 Mei 2015 6:45 PM

PETALING JAYA: Pembunuhan wanita Mongolia Altantuya Shaariibuu terus diselubungi misteri apabila salah seorang pembunuhnya, Sirul Azhar Umar memilih untuk mematuhi kod berdiam diri.
Dalam satu temu bual dengan Sydney Morning Herald, Sirul, bekas komando polis, berkata beliau tidak pasti sama ada sudah bersedia untuk mendedahkan perkara itu lagi.
"Saya adalah seorang ahli pasukan polis dan terikat dengan kod berdiam diri," katanya dalam satu temubual di keselamatan maksimum Blaxland unit di Villawood, Australia baru-baru ini.
Sirul sebelum itu memberitahu media tempatan pada wawancara telefon pada Februari bahawa dia telah "serius mempertimbangkan" untuk memberitahu maklumat tentang pembunuhan pada 2006 itu.
Sirul bagaimanapun terus mendakwa bahawa dia hanya orang suruhan dalam pembunuhan itu.

"Saya yang bertindak di bawah arahan. Orang-orang yang mahu membunuh Cik Shariibuu masih bebas.

"Saya mahu peluang untuk menebus maruah keluarga saya ... Saya kambing hitam itu." katanya dalam temu bual itu sebelum menambah bahawa di bawah kod komando "anda tidak memberitahu".

Sirul melarikan diri ke Australia untuk tinggal bersama saudara-saudaranya sebelum dia dijatuhi hukuman mati oleh Mahkamah Persekutuan pada 13 Jan, dan kemudian telah ditangkap oleh Interpol di Queensland.

Beliau gagal hadir di Mahkamah Persekutuan, yang menjatuhkan hukuman dan bekas Ketua Inspektor Azilah Hadri, 38, mati kerana membunuh Oktober 2006 Altantuya berusia 26 tahun.

No comments:

Post a Comment