Thursday, April 4, 2013

HAMAS MEMILIH SEMULA KHALED MESHAAL SEBAGAI PEMIMPIN POLITIK: PEGAWAI RASMI



Rakyat Palestin dari rintangan Penentangan Hamas telah memilih semula Khaled Meshaal bagi istilah baru sebagai ketua biro politik penentangan, seorang pegawai kanan parti telah berkata.

Pegawai rasmi, bercakap dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan, berkata bahawa parti pentadbiran majlis syura telah memilih semula Meshaal sebagai pemimpin politik selama empat tahun di suatu mesyuarat yang diadakan di ibu negara Mesir, Kaherah lewat pada hari Isnin, AFP melaporkan.

"Para pemimpin Hamas memilih Meshaal," kata pegawai yang dinyatakan.

Pegawai Hamas berada di Kaherah pada hari Ahad dan Isnin untuk memilih seorang ketua jawatan politik baru, dan untuk berbincang dengan pemimpin-pemimpin Penyesuaian Mesir dengan kumpulan Fatah Pemangku ketua Pihak Berkuasa Palestin Mahmoud Abbas.

Pada tahun 2011, kumpulan Palestin Fatah dan Hamas menandatangani satu perjanjian perdamaian untuk membentuk kerajaan perpaduan peralihan, yang sepatutnya untuk membuka jalan bagi pilihan raya perundangan sebelum akhir bulan Mei 2012. Walau bagaimanapun, proses ini gagal dan belum lagi dilaksanakan.

Pada 17 Januari di Kaherah, dua kumpulan Palestin saingan terbabit bersetuju untuk memulihkan rundingan atas perjanjian perpaduan menjelang akhir bulan ini.

Hamas dan Fatah telah berselisihan sejak bekas pemenang pilihan raya Parlimen Palestin pada Januari 2006.

Rejim Israel bertindak balas kepada kemenangan dengan mengenakan sekatan ke atas Semenanjung Gaza. Walau bagaimanapun Fatah menubuhkan ibu pejabat di wilayah diduduki Palestin Tebing Barat.

Sumber Berita Press TV

No comments:

Post a Comment