Thursday, April 4, 2013

REJIM ISRAEL AKAN TERUS MERAMPAS TANAH PALESTIN: AHLI KNESSET


Ahli Knesset Israel Haneen Zoabi mengatakan Tel-Aviv akan terus merampas tanah Palestin kerana tentera rejim Israel menyerang penunjuk perasaan Palestin pada ulang tahun ke-37 Hari Tanah.

Zoabi, yang mewakili parti Balad di Knesset (parlimen), juga menyatakan bahawa rejim Israel "merampas 86% tanah Arab, yang kini hanya tinggal 3% daripada tanah mereka."

"Mereka mengambil apa yang kita ada, dan cuba untuk menghapuskan kita dan kemudian menolak kita ke dalam ruang tanah yang sempit. Kolonialisme? - Lebih teruk lagi, "katanya.

Ahli Arab Knesset pergi untuk mengatakan bahawa "Tel Aviv akan terus untuk memaksa keluar hampir 30,000 rakyat Palestin dari kampung mereka di padang pasir Naqab dalam usaha untuk merebut 200 ekar tanah mereka."

Ahli Knesset membuat kenyataan beberapa jam selepas tentera rejim Israel menyerang rakyat Palestin di Tebing Barat yang diduduki dan Gaza, mencederakan berpuluh-puluh penunjuk perasaan.

Pertempuran tercetus dalam kampung Jayyus selepas tentera rejim Israel melepaskan tembakan kanister gas pemedih mata pada beratus-ratus rakyat Palestin yang mahu menanam pokok di tanah pertanian untuk memperingati Hari Tanah. Beberapa orang cedera dalam serangan tersebut.

Serangan yang sama meletus di pusat pemeriksaan Qalandiya di bandar Tebing Barat Ramallah, di mana tentera rejim Israel melepaskan gas pemedih mata dan peluru getah untuk menyuraikan penunjuk perasaan. Beberapa penunjuk perasaan turut cedera dalam kejadian itu.

30 Mac diperingati setiap tahun kerana kejadian maut pada hari itu ketika tahun 1976 di mana tentera rejim Israel membunuh enam rakyat Palestin semasa protes menentang penjajahan Israel di tanah Palestin.

Aktivis Palestin juga berarak pada halangan aparteid Israel. Satu perhimpunan yang serupa telah diadakan di bandar Sakhnin.

Sepanjang tahun 2012 ketika protes yang dilakukan pada Hari Tanah seorang terbunuh dan lebih daripada dua dozen yang lain tercedera selepas tentera rejim Israel melepaskan tembakan ke atas penunjuk perasaan di utara Gaza.

Pada hari yang sama di Tebing Barat, tentera rejim Israel memukul orang ramai di kalangan penunjuk perasaan aman dalam al-Quds (Baitul Maqdis) dan menahan beberapa penunjuk perasaan. Polis Israel juga menembak peluru getah dan gas pemedih mata, dan menggunakan bom membisingkan untuk menyuraikan penunjuk perasaan.

Sumber Berita Press TV

No comments:

Post a Comment