Thursday, April 4, 2013

SEORANG DOKTOR WANITA MENGATAKAN BELIAU DISEKSA DENGAN TERUK DI PENJARA REJIM BAHRAIN


Seorang doktor wanita Bahrain mengatakan bahawa angkatan rejim Al Khalifa telah menyeksa beliau dengan 'teruk' sekali dan juga ke atas beberapa doktor lain yang pernah merawat penunjuk perasaan anti-rejim yang tercedera, dalam usaha untuk mendapatkan pengakuan palsu.

"Kami telah dipaksa untuk menandatangani pengakuan palsu secara membuta tuli tanpa membacanya dan pengakuan ini telah diambil atau yang diekstrak dengan penyeksaan yang teruk dan saya maksudkan dengan penyeksaan fizikal dan psikologi," kata Dr Fatima Haji dalam satu wawancara baru-baru ini dengan Rusia Today.

"Kami tidak dibenarkan tidur dan dipaksa berdiri selama beberapa hari. Kami tidak diberikan makanan atau minuman dan tidak dibenarkan untuk pergi ke tandas, "kata Haji.

Beliau seterusnya berkata tahanan telah dipukul menggunakan batang kayu dan paip besi. Mereka juga dikenakan renjatan elektrik, gangguan seksual dan diancam dengan kematian serta dirogol.

Haji adalah salah satu daripada kumpulan doktor yang dijatuhi hukuman lima tahun penjara disebabkan peranan mereka dalam protes anti-rejim. Walau bagaimanapun, mereka telah dibebaskan pada tahun 2012.

Pengakuan yang mereka dipaksa untuk menandatangani itu berkata bahawa mereka miliki kelengkapan senjata di hospital di tempat mereka bekerja dan bahawa mereka telah cuba untuk menggulingkan rejim Manama.

Pemberontakan Bahrain bermula pada pertengahan bulan Februari 2011, apabila rakyat, yang diilhamkan oleh revolusi popular yang menggulingkan diktator Tunisia dan Mesir, mula mengadakan demonstrasi besar-besaran.

Rejim Manama melancarkan tindakan keras dan kejam terhadap protes aman dan memanggil pasukan tentera yang diketuai Arab Saudi dari negeri-negeri jiran.

Berpuluh-puluh orang telah terbunuh dalam tindakan keras rejim, dan pasukan keselamatan telah menahan beratus-ratus, termasuk pasukan doktor dan jururawat yang dituduh merawat penunjuk perasaan yang tercedera.

Rakyat Bahrain berkata mereka akan terus mengadakan demonstrasi sehingga permintaan mereka untuk penubuhan sebuah kerajaan yang dipilih secara demokrasi dipenuhi.

Sumber Berita Press TV

No comments:

Post a Comment