Thursday, April 4, 2013

KSA MEMBIAYAI KUMPULAN PENGGANAS UNTUK MENGHAPUSKAN PENGARUH IRAN: PENGANALISIS



Arab Saudi membiayai kumpulan pengganas dalam usaha untuk menangani pengaruh Iran yang semakin meningkat, seorang penganalisis politik memberitahu Press TV.

"... Rejim Saudi mahu menunjukkan kepada rakyat bahawa ia terlibat dalam menghadapi dan memerangi pengaruh Muslim Syiah dan juga pengaruh Republik Islam Iran," Zayd al-Isa, pengulas yang berpangkalan di London, memberitahu Press TV dalam satu temu bual .

Al-Isa juga menyatakan bahawa Arab Saudi berniat untuk menghukum kerajaan Iraq bagi keengganan mereka untuk membiayai senjata kepada kumpulan al-Qaeda berkaitan Barisan al-Nusra di Syria.

"... Saudi dan Qatar sebenarnya mendesak dan menekan keras untuk aktiviti keganasan mazhab di Iraq kerana Saudi sangat memerlukan," katanya.

Beliau berkata Riyadh cuba untuk mengalihkan perhatian dari pertikaian dalamannya sendiri, menekankan bahawa monarki Saudi bercadang untuk "membuktikan kepada rakyat dalam usaha untuk menghindari dan melemahkan pemberontakan dalaman yang popular, yang telah diatasi bahagian dalaman di Arab Saudi. "

Sejak bulan Februari 2011, penunjuk perasaan telah mengadakan protes anti-rejim pada asas hampir tetap di Arab Saudi, terutamanya di Qatif dan bandar Awamiyah di wilayah timur, terutamanya untuk menuntut pembebasan kesemua tahanan politik, kebebasan bersuara dan berhimpun, dan menamatkan diskriminasi yang meluas.

Sejak bulan November 2011, apabila pasukan keselamatan Arab membunuh lima penunjuk perasaan dan mencederakan ramai orang lain di wilayah timur, demonstrasi telah bertukar menjadi protes terhadap rejim Al Saud.

Menurut Human Rights Watch, rejim Riyadh telah melakukan "penindasan secara rutin adalah ungkapan kritikal terhadap kerajaan."

Sumber Berita Press TV

No comments:

Post a Comment