Thursday, April 4, 2013

IRAQ MENJATUHKAN HUKUMAN MATI KE ATAS PEMIMPIN KANAN MILITAN AL-QAEDA


Iraq telah melaksanakan hukuman mati ke atas seorang pemimpin kanan kumpulan militan al-Qaeda - inspirasi negara Islam rangkaian Iraq bersama-sama dengan tiga lelaki lain di atas pertuduhan yang berkaitan dengan aktiviti keganasan.

"Pengganas ini telah dijatuhkan hukuman gantung sampai mati," AFP memetik satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Kementerian Keadilan Iraq pada hari Isnin.

Ia menambah, "Mereka melakukan serangan jenayah terhadap rakyat Iraq, terutamanya di Baghdad dan (wilayah barat) Anbar."

Munaf Abdul Rahim al-Rawi, pernah bergelar sebagai "gabenor Baghdad" kepada kumpulan barisan hadapan al-Qaeda di Iraq, adalah antara pesalah yang dihukum mati.

Beliau telah ditangkap pada bulan Mac 2010 kerana berkomplot dengan dua serangan besar-besaran di Baghdad pada bulan Ogos dan Oktober 2009, yang meragut sekurang-kurangnya 250 nyawa.

Kumpulan Al-Qaeda di Iraq adalah kumpulan bayangan yang pernah didakwa diketuai oleh kumpulan militan Jordan Abu Musab al-Zarqawi, yang dilaporkan dibunuh pada bulan Jun 2006.

Menurut kerajaan AS dan pegawai tentera, selepas kematian Zarqawi, kepimpinan kumpulan itu jatuh kepada Ayyub al-Masri, yang terbunuh, bersama-sama dengan Abu Omar al-Baghdadi - seorang lagi bekas pemimpin kumpulan terbabit - terbunuh dalam operasi bersama oleh tentera Iraq da AS di wilayah Salahuddin pada bulan April 2010.

Al-Qaeda di Iraq telah dipersalahkan untuk beberapa serangan dahsyat di negara terbabit sejak pencerobohan yang diketuai AS pada bulan Mac 2003.

Sumber Berita Press TV

No comments:

Post a Comment