Thursday, April 4, 2013

PENUNJUK PERASAAN YAMAN MENUNTUT PEMBEBASAN TAHANAN GUANTANAMO



Sekumpulan aktivis Yaman dan saudara mara kepada hampir 90 tahanan yang diadakan di kem tahanan Guantanamo Bay telah mengadakan perhimpunan bantahan di luar Kedutaan AS di ibukota Sana'a untuk menuntut pembebasan tahanan selepas lebih satu dekad dipenjarakan.

Pada hari Isnin, penunjuk perasaan dan aktivis hak asasi manusia Abdel-Rahman Barman bercakap mengenai hak kemudahan di penjara terkenal yang dikendalikan oleh tentera AS sebagai "sangat daif" dengan dua atau lebih daripada tahanan mogok lapar, The Associated Press melaporkan.

Mereka berdua adalah sebahagian daripada kira-kira 33 tahanan yang masih melancarkan mogok lapar seperti yang dikatakan oleh tentera AS. Tiga orang lagi terpaksa dimasukkan ke hospital kerana dehidrasi.

Tahanan Guantanamo mengatakan bahawa mereka tidak diberi air minuman, sementara penyaman udara ditetapkan pada suhu dingin di dalam sel-sel sebagai satu bentuk hukuman semasa mereka melancarkan mogok lapar.

Sumber tentera AS menafikan dakwaan, dan berkata bahawa banduan sentiasa diberi air botol di dalam pusat tahanan.

Kumpulan terbesar tahanan yang diadakan di lokap Teluk Guantanamo di Cuba adalah warga Yemen. Kebanyakan ditahan dari dalam Afghanistan berikutan pencerobohan negara Asia 2001 yang diketuai AS.

Mogok lapar terbesar di Guantanamo bermula pada musim panas 2005, dan menceceha kemuncak sekitar 131 tahanan. Tentera AS memecahkan protes lapar itu dengan mengkat mangsa tahanan dan memaksa mereka untuk menerima nutrien cecair supaya mereka tidak akan mati kebuluran.

Pemeriksa Palang Merah Antarabangsa dan Pembebasan tahanan sama telah menyifatkan pelbagai tindakan penyeksaan, termasuk penggunaan meluas sistem Waterboarding, kekurangan tidur, dipukul dan pengurungan dalam sel-sel, kecil dan sejuk di penjara tentera Guantanamo Bay.

Salah satu dakwaan penderaan di kem AS adalah penyalahgunaan agama ke atas para tahanan.

Semasa pembukaan pejabat, Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama telah menandatangani perintah eksekutif untuk menghentikan komisen tentera untuk menutup kemudahan itu menjelang tahun 2010. Walau bagaimanapun, perkara ini tidak berlaku.

Sumber Berita Press TV

No comments:

Post a Comment