Thursday, April 4, 2013

ISRAEL MELANCARKAN SERANGAN UDARA TERBARU DI GAZA



Pesawat pejuang Israel telah melancarkan serangan udara di Gaza pesisir pantai yang dikepung itu, serangan ini adalah yang pertama seumpamanya sejak gencatan senjata menamatkan serangan Israel selama lapan hari di enklaf pantai pada bulan November.

Kementerian Dalam Negeri Hamas berkata dalam satu kenyataan bahawa jet rejim Israel menghujani kawasan terbuka dengan tembakan di utara Gaza lewat pada hari Selasa, Reuters melaporkan.

"Pesawat Penjajah menyerang di kawasan terbuka di utara Gaza, tiada mangsa yang cedera," kata kenyataan itu.

Para pegawai tentera rejim Israel telah mengesahkan bahawa terdapat serangan di Gaza, tetapi tidak memberikan butiran lanjut.

Lebih 160 rakyat Palestin, termasuk wanita dan kanak-kanak, terbunuh dan kira-kira 1,200 yang lain tercedera dalam serangan Israel ke atas Gaza dari 14 hingga 21 November.

Keganasan berakhir selepas rejim Israel dan gerakan penentangan Palestin, Hamas, bersetuju mencapai gencatan senjata yang ditaja Mesir.

Human Rights Watch mengutuk Tentera rejim Israel kerana melakukan pelanggaran yang jelas tentang undang-undang perang semasa serangan lapan hari.

Gaza telah dikepung sejak 2007, satu keadaan yang telah menyebabkan kemerosotan dalam tahap standard kehidupan belum pernah berlaku pengangguran dan kemiskinan yang sebegitu berat.

Rejim Israel menafikan hak asasi kira-kira 1.7 juta orang di Gaza, termasuk kebebasan untuk bergerak dan hak untuk menjalani kehidupan, perkerjaan, kesihatan, dan pendidikan yang sempurna.

Sumber Berita Press TV

No comments:

Post a Comment