Monday, February 14, 2011

Tentera janji patuh segala tuntutan rakyat Mesir

SH: "


KAHERAH - Kepimpinan tentera Mesir sedang berusaha untuk meyakinkan rakyat negara itu dan seluruh dunia bahawa mereka akan menurut segala tuntutan awam dan menghormati komitmen antarabangsa seperti perjanjian pendamaian dengan Israel, kelmarin.

Penunjuk perasaan antikerajaan mendakwa peranan mereka dalam masa depan negara, menekan tentera untuk menarik balik arahan perintah berkurung yang dilancarkan ketika pertempuran antara dua kumpulan penyokong berlaku, 3 Februari lalu.

Selain itu, mereka turut berjanji akan kembali ke Dataran Tahrir untuk menyambut kemenangan dan memperingati mereka yang terkorban dalam protes 18 hari yang berjaya menggulingkan Presiden Hosni Mubarak selepas memerintah selama 30 tahun.

Jurucakap tentera menyatakan, kerajaan Mesir akan terus mematuhi segala perjanjian antarabangsa dan tempatan serta mereka akan menguruskan segala urusan negara sehingga kerajaan baru dibentuk.

'Kami akan memastikan peralihan kuasa dibuat secara aman dalam rangka sistem demokrasi bebas yang membolehkan rakyat memilih sesiapa sahaja untuk memerintah negara itu,' menurut kenyataannya.

Kesan pemberontakan Mesir turut tersebar ke seluruh benua Arab, seperti di Algeria dan Yaman."

No comments:

Post a Comment