"Wine and all intoxicating beverages are impure, but opium and hashish are not." Khomeini
Saturday, January 19, 2013
syiah musuh islam
“Oh Shias beware, for you have awakened a sleeping lion, and when our swords are at your throats, let us see then, if those partners whom you used to associate next to Allah, can come to your aid.” Nasser Balochi —
Subhaan Allah!
Subhaan Allah! What profound beauty is it that the shuhada see, that causes them to smile even though the soul has left its body? Allahu Akbar!
May Allah curse this devil for saying such filthy things in the name of Islam. Astagfirallah!
May Allah curse this devil for saying such filthy things in the name of Islam. Astagfirallah!
"A man can have sexual pleasure from a child as young as a baby. However, he should not penetrate vaginally, but sodomizing the child is acceptable." Khomeini [Tahrir al Wasilah]
"A man can have sexual pleasure from a child as young as a baby. However, he should not penetrate vaginally, but sodomizing the child is acceptable." Khomeini [Tahrir al Wasilah]
the truth is that the Shias smile when Ahlus Sunnah suffer
Iran pretends to care about the Affairs of the Muslims, saying "Israel this.. Israel that.." but the truth is that the Shias smile when Ahlus Sunnah suffer
Kanak-kanak Syria beratur panjang untuk mengambil bekalan makanan di sebuah khemah pelarian.
Kanak-kanak Syria beratur panjang untuk mengambil bekalan makanan di sebuah khemah pelarian.
Nampakkah anda apa yang kami nampak? Biar gambar ini menceritakan segalanya. Doakan mereka.
Nampakkah anda apa yang kami nampak? Biar gambar ini menceritakan segalanya. Doakan mereka.
Aksi Solidaritas Tawanan Palestina di Argentina
[ 19/01/2013 - 09:57 ]
Buenos Aires – PIP: Pusat “Ahrar” untuk Studi Tawanan dan HAM bekerjasama dengan aktivis pemuda Argentina dan Palestina di Argentina menggelar aksi solidaritas untuk tawanan Palestina yang mogok makan dan aleg Palestina yang ditahan di penjara penjajah zionis.
Ketua Pusat HAM “Ahrar” Fuad Hufasy mengatakan bahwa aksi ini dilakukan dalam rangka menciptakan kepedulian dan simpati terhadap tawanan Palestina di penjara penjajah ‘Israel’ dan mengenalkan masyarakat dunia tentang permasalahan yang paling penting bagi rakyat Palestina.
Dalam aksi yang digelar di salah satu jalan kota Buenos Aires, para peserta aksi solidaritas ini mengibarkan poster tawanan mogok makan dan aleg Palestina yang ditahan penjajah zionis. Mereka meminta masyarakat internasional agar intervensi terhadap pelanggaran penjajah zionis terhadap warga Palestina.
Soal aksi ini, aktivis wanita Palestina yang juga seniman pelukis Elizabet Drapkin yang mengorganisir aksi ini dengan Pusat “Ahrar” menegaskan, kami di Argentina tidak banyak mengetahui tentang tawanan Palestina, kami hanya mengetahui hanya dari Facebook. Saya bersimpati terhadap masalah kemanusiaan ini dan melakukan pembelaan serta menggalang opini publik di negeri saya agar ada kepeduliaan dan solidaritas terhadap kasus kemanusiaan ini, tegasnya.
Ini adalah kali kedua aksi solidaritas selama satu bulan ini. yang pertama digelar di Inggris di depan kantor Dewan Permusyawaratan Rakyat untuk mendukung tawanan Palestina yang mogok makan dan aleg Palestina yang ditahan di penjara zionis yahudi. (bsyr)
syria perlukan anda
Limitless 220 v electricity.
Tap water reaching the fifth floor without a water pump.
Internet and telephone communication without interruption.
Bread and Gaz whenever we want..
A Syrian describing heaven to his friend.
The simplest things in life became our utmost dreams.
Tap water reaching the fifth floor without a water pump.
Internet and telephone communication without interruption.
Bread and Gaz whenever we want..
A Syrian describing heaven to his friend.
The simplest things in life became our utmost dreams.
REPUBLIKA :"Mursi: Bangsa Yahudi Keturunan Monyet & Babi"
KAIRO -- Muhammad Mursi membuat Israel kesal setengah mati. Soalnya, Presiden Mesir itu mengatakan bangsa Yahudi adalah keturunan monyet dan babi.
Pernyataan itu melukai warga Negeri Zionis tersebut. Sejatinya pernyataan itu dilontarkan Mursi tiga tahun lalu. Tapi, Bassem Yusuf, politikus Mesir yang bersebrangan dengan Mursi, memutar kembali rekaman video itu di televisi, Jumat pekan lalu, seperti dilansir the Daily Mail, Kamis (16/1) kemarin.
Negara Bintang Daud itu berang. Pernyataan Mursi membuat hubungan Mesir dan Israel kembali menegang.
Selain menyebut bangsa Yahudi keturunan monyet dan babi, Mursi juga menyeru kepada warga Mesir untuk membenci Yahudi. Mursi mengimbau para orang tua memberikan pengetahuan kepada anak-anaknya akan bahaya umat Yahudi dan Nashara.
syiah lebih bahaya dari yahudi
"The Shia are a far more dangerous enemy than the kuffar, because the kuffar attack our lands and they come from in front of us, but the Shia attack our aqeedah and they come from behind." Nasser Balochi
Syria perlukan bantuan anda
Para doktor-doktor Syria sedang menunaikan solat di bandar Baba Amr. Mereka mendirikan khemah di tengah-tengah kesejukan salji yang semakin menebal di Baba Amr, Homs sebagai menyatakan kebersamaan mereka dengan pelarian-pelarian Syria yang sedang kesejukan di Jordan, Lubnan dan Turki.
Semoga Allah memelihara mereka semua. Sollu 'alan nabiy.
Semoga Allah memelihara mereka semua. Sollu 'alan nabiy.
syiah kejam
AMARAN .. IANYA TERLALU NGERI UNTUK DITONTON.
Sebuah pasar untuk kaum wanita di Tartus (Sebuah Bandar Majoritinya Sunni):
Syiah menyerang pasar tersebut dan mengejar (Memburu) masyarakat Sunni di bandar tersebut dimulakan dengan imam masjid. Mereka (Syiah) membunuh imam terbabit dan melakukan seni bagaimana untuk mengubah bentuk fizikal mayat imam terbabit.
Akhir sekali, Syiah tersebut berkata " Aku akan bakar kamu semua demi Assad".
LINK: http://www.youtube.com/ watch?v=GOVPKZj4vBE&feature =youtu.be&noredirect=1&ore f=http%3A%2F%2Fwww.youtube .com%2Fwatch%3Fv%3DGOVPKZj 4vBE%26feature%3Dyoutu.be% 26noredirect%3D1&has_verif ied=1
Sebuah pasar untuk kaum wanita di Tartus (Sebuah Bandar Majoritinya Sunni):
Syiah menyerang pasar tersebut dan mengejar (Memburu) masyarakat Sunni di bandar tersebut dimulakan dengan imam masjid. Mereka (Syiah) membunuh imam terbabit dan melakukan seni bagaimana untuk mengubah bentuk fizikal mayat imam terbabit.
Akhir sekali, Syiah tersebut berkata " Aku akan bakar kamu semua demi Assad".
LINK: http://www.youtube.com/
Mengapa Syiah Wajib Ditolak ?
kerja“Mengapa Syiah Wajib Ditolak” telah dibentang dan dikulliahkan di Masjid Negeri, Negeri Perlis. Penulis merasakan bahawa masyarakat Islam Perlis amat perihatin tentang isu Syiah. Mereka juga sangat mengharapkan ketampilan para ulama Ahli Sunnah wal-Jamaah yang dapat menerangkan kepada umat Islam tentang bahaya dan sesatnya akidah serta fahaman Syiah. Penulis merasa bertanggungjawab memenuhi permintaan mereka setelah diminta memberi kulliah tentang kegiatan Syiah yang sudah lama menyebarkan fahaman mereka di seluruh Malaysia dan kini mula ingin menyebarkannya pula di Negeri Perlis.
Semoga Jabatan Agama Islam Perlis, para iman, ahli jawatan kuasa Masjid Negeri Perlis dan para ulama Perlis sentiasa berusaha menghidupkan kegiatan dakwah Islamiyah dalam usaha menghalang, menggagalkan dan membasmi kegiatan dakwah Syiah di Perlis. Mudah-mudahan segala usaha suci mereka mendapat keredhaan dan dirahmati Allah Subhanahu wa-Ta’ala. Amin!!
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
اِنَّ الْحَمْدَ للهِ ، نَحْمَدُهُ وَنَسْتِعِيْنُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ ، وَنَعُوْذُ بِاللهِ مِنْ سُرُوْرِ اَنْفُسِنَا وَمِنْ سَيِّئَاتِ اَعْمَالِنَا ، مَنْ يَهْدِهِ اللهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ ، وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ ، وَاَشْهَدُ اَنْ لاَ اِلَهَ اِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ ، وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ . أمَّا بَعْده:
Baru-baru ini penulis telah diminta agar memberi penjelasan kepada umat Islam Perlis tentang bahayanya fahaman Syiah terhadap akidah Islamiyah. Isu ini disuarakan kerana terdapatnya beberapa orang aktivis Syiah yang cuba menyebarkan fahaman Syiah di Negeri Perlis. Oleh kerana fahaman Syiah ini benar-benar sesat, menyesatkan dan boleh memecah-belahkan umat Islam, maka dengan ‘inayah Allah penulis dengan rasa tanggungjawab dan hati yang ikhlas insya-Allah akan berusaha sedaya mungkin bekerjasama dengan para ulama dan masyarakat Islam untuk sama-sama menyekat dan membenteras fahaman sesat ini supaya tidak tersebar di kalangan umat Islam yang berakidah Ahli Sunnah wal-Jamaah walau di mana saja mereka berada.
Agar hakikat kesesatan akidah Syiah dapat diketahui dan difahami oleh masyarakat Islam Ahli Sunnah wal-Jamaah, maka penulis menyiapkan kertas kerja tentang penyelewengan dan bahayanya fahaman serta akidah Syiah. Kertas kerja yang ringkas ini akan dibentangkan sebagai siri kulliah akidah terutamanya di beberapa masjid di sekitar Perlis, Pulau Pinang dan Selangor insya-Allah.
Semoga Allah membantu kita sekalian menghapuskan fahaman yang sesat ini dari terus merebak dan sentiasa memelihara akidah Ahli Sunnah wal-Jamaah, kedaulatan agama, negara, kerajaan, masyarakat dan perpaduan Ummah Islamiyah. Amin Ya Rabbal 'Alamin.
Definisi (شِيْعَة) Syiah Dan Tasyayyu' (تَشَيُّع)
Dari segi etimologis (bahasa), Syiah bererti "Para Pengikut, Penyokong, Pendukung atau Pembela". Contohnya: Syiah Ali, bermaksud satu kelompok yang berupa "Penyokong, pendokong atau pembela Ali". Menurut Terminologi (istilah) syara, Syiah bermaksud "Sesiapa yang mengangkat kepimpinan Ali radiallahu 'anhu dan anak-anaknya". Dan apabila disebut si Fulan itu Syiah maka dia menganut atau berfahaman Syiah.
Tasyayyu' (التشيع) pula menurut keterangan Syeikh al-Mufid ialah[1]:
التشيع لغة : هوالاتباع على وجه التدين والولاء للمتبوع علىالاخلاص.
"Tasyayyu' menurut etimologi adalah sikap mengikut yang didasari agama dan mengangkat orang yang diikuti dengan ikhlas".[2]
Pada zaman pemerintahan Khalifah Abu Bakar, 'Umar dan 'Uthman kalimah syiah dalam erti faktual suatu kelompok atau fahaman belum wujud dan belum terbentuk. Tetapi kelompok ini lahir ketika terjadinya pertikaian dan peperangan antara Syiah (penyokong) Ali dan Syiah Muawiyah. Hanya kelompok Syiah di waktu itu kesemua mereka berfahaman Ahli Sunnah wal-Jamaah.
Abdullah Bin Saba' (Si Munafik)
Abdulah bin Saba' adalah seorang pendita Yahudi dari Yaman. Berpura-pura masuk Islam (secara nifak) di zaman Khalifah 'Uthman bin Affan radiallahu 'anhu. Dialah pereka ajaran Syiah yang ekstrem yang menjadi punca bersemaraknya perpecahan dalam kalangan masyarakat Islam terutama dalam kelompok Syiah itu sendiri. Abdullah bin Saba' pernah berkata yang ditujukan kepada Khalifah Ali radiallahu 'anhu: "Engkaulah Allah".[3] Maka Ali mengisytiharkan bunuh terhadap Abdullah bin Saba' tetapi ditegah oleh Ibn Abbas. Penyokong Ali membuangnya ke Madain (Ibu Negeri Iran lama).
Abdullah bin Saba' orang pertama mengkafirkan Abu Bakar, 'Umar dan 'Uthman dan tidak mengiktiraf kekhalifahan kecuali hanya dari kalangan Ahli Bait".[4] Seorang ulama Syiah Muhammad Husin al-Zain pernah memperkatakan tentang Abdullah bin Saba':
"Abdullah bin Saba' mengeluarkan qaul (yang sesat), mengajarkan fahaman yang ghalu (keterlaluan)..... dan perbuatannya sangat melampaui batas".[5]
Saad bin Abdullah al-Qumy seorang ulama, pemimpin serta ahli hukum Syiah yang lahir pada 229H mengakui wujudnya Abdullah bin Saba'. Beliau menyebut beberapa nama orang yang berkonspirasi yang digelar sebagai Saba'iyah. Menurut beliau lagi bahawa komplot Saba'iyah adalah firqah pertama dalam Islam yang mengeluarkan perkatan-perkataan yang ghalu (keterlaluan).
Saad bin Abdullah al-Qumy ulama besar Syiah yang masyhur ini telah memastikan bahawa Abdullah bin Saba' adalah orang yang mengeluarkan perkataan dan menampakkan dirinya mengecam dan menentang Abu Bakar, 'Umar dan 'Uthman radiallahu anhum serta tidak mengiktiraf kekhalifahan mereka.[6]
Pegangan Syiah Imamiyah yang ada sekarang adalah berasaskan ideologi dan doktrin sesat Abdullah bin Saba'. Fahaman ini disampaikan (dipelihara) dalam bentuk riwayat hadis yang dinasabkan kepada keluarga Nabi (Ahli Bait) dengan penuh kebohongan tetapi diterima oleh mereka yang jahil.[7]
Syiah Mengkafirkan Para Sahabat
Agama Syiah mengkafirkan para pembesar sahabat secara umum. Pengkafiran ini boleh dilihat dalam kitab-kitab besar Syiah yang ditulis oleh ulama mereka, contohnya ialah wasiat para ulama mereka:
1. Abu Ja'far berkata:
"Semua manusia (kaum muslimin Ahli Sunnah wal-Jamaah) menjadi Ahli Jahiliyah (kafir/murtad setelah kewafatan Rasulullah) kecuali empat orang, Ali, Miqdad, Salman dan Abu Dzar".[8]
2. Al-Kulaini[9] mensifatkan Abu Bakar, 'Umar dan 'Uthman telah terkeluar dari kalangan orang yang beriman (murtad/kafir) lantaran tidak melantik Ali sebagai khalifah setelah Rasulullah sallallahu 'alaihi wa-sallam wafat.[10] Malah al-Kulaini mengkafirkan seluruh penduduk Mekkah dan Madinah. Menurut Kulaini:
"Penduduk Madinah lebih buruk dari penduduk Mekkah dan penduduk Mekkah telah kufur kepada Allah dengan terang-terang".[11]
Al-Kulaini juga menetapkan dalam kitabnya al-Kafi:
"Sesiapa yang tidak beriman kepada Imam Dua Belas maka dia adalah kafir walaupun dia keturunan Ali atau Fatimah".[12]
3. Al-Majlisi seorang ulama besar Syiah menegaskan:
“Bahawa mereka (Abu Bakar, 'Umar dan 'Uthman) adalah pencuri yang khianat dan murtad, keluar dari agama, semoga Allah melaknat mereka dan semua orang yang mengikut mereka dalam kejahatan mereka, sama ada orang dahulu atau orang-orang kemudian".[13]
Budak Ali bin Husin berkata:
"Saya pernah bertanya kepada Ali bin Husin tentang Abu Bakar dan 'Umar. Maka dia menjawab: Keduanya kafir dan sesiapa yang mencintainya juga kafir".[14]
4. Abu Basir (ulama Syiah) menegaskan:
"Sesungguhnya penduduk Mekkah telah kufur kepada Allah secara terang-terang dan penduduk Madinah lebih buruk dari penduduk Mekkah, lebih buruk tujuh puluh kali dari penduduk Mekkah".[15]
Demikianlah kenyataan, fatwa, kepercayaan, pandangan dan tuduhan jahat para ulama Syiah terhadap Ahli Sunnah wal-Jamaah sama ada terhadap ulama atau orang awamnya.
Al-Quran Menurut Syiah
Menurut kepercayaan penganut Syiah al-Quran yang ada sekarang sudah diubah-suai, ditambah dan dikurangi oleh para sahabat dan tidak asli. Al-Quran yang asli berada di tangan Ali yang kemudian diwariskan kepada putera-puteranya. Menurut Syiah lagi bahawa pada masa sekarang ini al-Quran yang asli berada di tangan Imam Mahadi al-Muntazar.
Al-Kusyi pula berkata:
"Tidak sedikitpun isi kandungan di dalam al-Quran (yang digunakan oleh Ahli Sunnah wal-Jamaah sekarang, Pent.) yang boleh kita jadikan pegangan".[16]
Menurut para ulama Syiah:
“Seseorang itu akan dianggap kafir dan masuk neraka kerana tidak mengikut Imam Dua Belas Syiah atau kafir terhadap Syiah”.
Syiah banyak merubah ayat-ayat al-Quran dan tafsirannya. Contohnya ayat:
مَاسَلَكَكُمْ فِى سَقَرٍ
"Mengapa kamu masuk neraka?"
(Menurut penafsiran ulama Syiah):
قَالُوْا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّيْن
"Orang-orang kafir menjawab, Kami tidak solat".
Ulama Syiah merubah tafsirannya yang sebenarnya kepada maksud dan tafsiran:
"Kami (masuk neraka kerana) tidak mengikut Imam (Syiah)".[17]
Begitulah kekarutan, khurafat dan batilnya kepercayaan penganut syiah yang telah disepakati oleh para ulama Ahli Sunnah wal-Jamaah sebagai akidah yang sesat lagi menyesatkan.
Hadis Menurut Syiah
Syiah menolak hadis-hadis sahih yang diriwayatkan oleh muhaddis Ahli Sunnah wal Jamaah, seperti Imam Bukhari, Muslim, Turmizi dan yang lainnya. Syiah hanya menerima hadis yang diriwayatkan oleh perawi Ahli Bait. Menurut Syiah hadis bukan semata-mata dari Nabi tetapi dari Imam Dua Belas yang maksum. Nilai perkataan imam yang maksum senilai dengan wahyu dan sabda nabi.[18]
Syiah Mengkafirkan Ahli Sunnah Wal-Jamaah
1. Syiah menggelar golongan Ahli Sunnah wal-Jamaah sebagai Nasibi(نَاصِبِي) "Penipu, Pembangkang atau penentang Ali bin Abi Talib"kerana mereka mendahulukan Abu Bakar, 'Umar dan 'Uthman sebagai khalifah.
Begitu juga ulama Syiah mengkafirkan pengikut mazhab Syafie, Hambali, Maliki dan Hanafi kerana mereka digolongkan sebagai an-Nasibi. Menurut ulama Syiah lagi:
"Dalam kalangan ulama (Ahli Sunnah) dari Malik, Abi Hanifah, Syafie, Ahmad dan Bukhari semua mereka kafir dan terlaknat".[19]
Keyakinan Syiah yang sesat ini diambil dari keterangan ulama mereka Syeikh Husin al-'Usfur ad-Darazi al-Bahrani. Beliau menegaskan:
"Riwayat-riwayat para imam menyebutkan bahawa an-Nasibi (si Kafir) adalah mereka yang digelar Ahli Sunnah wal-Jamaah".[20]
2. Syiah menganggap seluruh Ahli Sunnah wal-Jamaah kafir yang setara dengan orang-orang kafir musyrikin dan najis. Berkata Abu Qasim al-Musawi al-Khuri (ulama besar Syiah):
"Najis ada sepuluh jenis, yang ke sepuluh adalah orang kafir, iaitu yang tidak beragama atau yang beragama bukan Islam atau beragama Islam menolak yang datang dari Islam. Dalam hal ini tidak ada perbezaan antara murtad, kafir asli, kafir zimmi, Khawarij yang ghalu atau an-Nasibi (Ahli Sunnah wal-Jamaah)".[21]
Berkata Ruhullah al-Musawi (ulama Syiah):
"Sesungguhnya an-Nasibi (Ahli Sunnah wal-Jamaah) dan Khawarij dilaknati Allah Subhanahu wa-Ta'ala. Keduanya adalah najis tanpa diragukan lagi".[22]
3. Syiah mengkafirkan Ahli Sunnah kerana tidak mengiktiraf (tidak mengimani) Imam Dua Belas. Berkata Yusuf al-Bahrani (ulama Syiah):
"Tidak ada perbezaan antara orang yang kafir kepada Allah Subhanahu wa-Ta'ala, RasulNya dan yang kafir kepada para Imam Dua Belas".[23]
Dan berkata Kamil Sulaiman (ulama Syiah):
"Sesiapa yang meyakini para Imam Dua Belas maka dia adalah orang yang beriman dan sesiapa yang mengingkarinya dia adalah kafir".[24]
Syiah menghalalkan darah dan harta Ahli Sunnah. Berkata Muhammad bin Ali Babawaihi al-Qummi, dia meriwayatkan dari Daud bin Farqad:
"Aku bertanya kepada Abu Abdullah 'alaihis salam: Bagaimana pendapat engkau membunuh an-Nasibi (Ahli Sunnah wal-Jamaah)? Dia menjawab: Halal darahnya akan tetapi lebih selamat bila engkau sanggup menimpakan dengan tembok atau menenggelamkan (mati lemas) ke dalam air supaya tidak ada buktinya. Aku bertanya lagi: Bagaimana dengan hartanya? Dia menjawab: Rampas sahaja semampu mungkin".[25]
Berkata Abu Ja'far ath-Thusi (ulama Syiah):
"Berkata Abu Abdullah 'alaihis salam (Imam as-Sadiq): Ambillah harta an-Nasibi (Ahli Sunnah wal-Jamaah) dari jalan apapun kamu mendapatkannya dan berikan kepada kami seperlima".[26]
Yusuf al-Bahrani berkata (ulama Syiah):
"Dari dahulu sehinggalah sekarang, bahawa an-Nasibi kafir dan najis secara hukum, dibolehkan mengambil segala harta benda mereka bahkan dihalalkan membunuhnya".[27]
Begitulah sikap golongan Syiah terhadap Ahli Sunnah wal-Jamaah yang mereka gelar sebagai an-Nasibi. Mereka bukan sahaja memusuhi Ahli Sunnah malah mengistiharkan bunuh dan rampas harta benda Ahli Sunnah wal-Jamaah. Dan rampasan tersebut dianggap oleh mereka sebagai ganimah (harta rampasan perang).
Agama Syiah Mewajibkan Taqiyah
Taqiyah (dissimulation) adalah satu prinsip yang diyakini oleh syiah Imamiyah. Berpegang kepada taqiyah adalah wajib bagi setiap penganut Syiah. Ianya adalah satu sikap yang menyembunyikan kebenaran yang (kononnya) jika didedahkan akan membawa kemusnahan diri atau agama seseorang Syiah.[28] Pada mulanya taqiyah dilakukan kerana takut terjadinya penindasan dari pihak pemerintah. Tetapi selanjutnya diamalkan untuk menipu, berbohong dan seterusnya untuk menghalalkan sesuatu yang haram atau sebaliknya.
Orang-orang Syiah akan menyamar sebagai Ahli Sunnah secara taqiyyah untuk memerangkap Ahli Sunnah yang kurang faham akan agama mereka. Tujuannya supaya dapat dirosakkan fahaman, akidah dan amal ibadahnya.
Abu Ja'far berkata:
"Taqiyah adalah agamaku dan agama nenek moyangku. Dan tidak beragama bagi sesiapa yang tidak bertaqiyah".[29]
Abdullah berkata:
"Wahai Abu 'Umar! Sesungguhnya sembilan persepuluh dari agama terletak pada taqiyyah, tidak beragama bagi sesiapa yang tidak bertaqiyyah pada segala sesuatu, kecuali arak dan menyapu sepatu".[30]
Diriwayatkan dari Ali bin Muhammad:
"Wahai Daud! Sekiranya kamu mengatakan bahawa orang yang meninggalkan taqiyah sama seperti orang yang meninggalkan solat, maka sesungguhnya betullah kata-katamu itu".[31]
Sebenarnya taqiyyah dalam agama Syiah adalah perbuatan nifak, pembuat nifak adalah seorang munafik. Tidak ada hadis sahih yang menghalalkan taqiyah sebagaimana yang dilakukan oleh golongan Syiah. Si Munafik pula dilaknat Allah dan ditempat di neraka yang paling bawah (kerak neraka), maka Ahli Sunnah wal-Jamaah diharamkan dari bertaqiyah.
Syariat Syiah Yang Menyesatkan
Syariat Syiah yang sebenar amat bertentangan dengan syariat Ahli Sunnah wal-Jamaah. Syiah digolongkan oleh Imam Syahrastani di dalam bukunya “Al-Milal Wan-Nihal” dan al-Bagdadi dalam bukunya “Al-Faraq Bain al-Firaq” segabai golongan 72 yang ke neraka, kerana penganut Syiah selain mengkafirkan Amirul Mukminin Abu Bakar, ‘Umar al-Khatab, Uthman radiallahu anhum dan para sahabat yang lain, mereka juga lebih meyakini syariat Daud 'alaihis salam daripada syariat Nabi Muhammadsallallahu 'alaihi wa-sallam. Abu Ja'far berkata:
"Apabila Imam ghaib (Imam Mahdi) datang, ia akan memerintah dengan hukum syariat Daud (bukan syariat Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wa-sallam, pent)".[32]
Nikah Mut'ah
Syiah menghalalkan nikah mut'ah seberapa banyak, beberapa kali yang diinginkan dan yang semampu. Mereka menghalalkan nikah mut'ah sehingga ke Hari Kiamat. Sebaliknya Ahli Sunnah wal-Jamaah telah mengharamkan nikah mut'ah sehinggalah ke Hari Kiamat. Antara hadis (hadis-hadis sahih) dari Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wa-sallam yang mengharamkan nikah mut’ah ialah:
عَنْ عَلِيِّ اَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى عَنْ نِكَاحِ الْمُتْعَةِ يَوْمَ خَيْبَرَ وَعَنْ لُحُوْمِ الْحُمُرِ اْلاَهْلِيَّةِ.
"Dari Ali (Bin Abi Talib): Sesungguhnya Nabi Sallallahu 'alaihi wa-sallam telah melarang nikah mut'ah pada hari peperangan Khaibar dan baginda mengharamkan makan daging keldai kampung".[33]
اَنَّ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى يَوْمِ الْفَتْحِ عَنْ مُتْعَةِ النِّسَاءِ.
"Sesungguhnya Rasulullah sallallahu 'alaihi wa-sallam melarang nikah mut'ah pada hari futuh (pembukaan) Mekkah".[34]
Antara tanda-tanda penganut agama Syiah ialah menghalalkan nikah mut’ah walaupun telah diharamkan oleh Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam. Golongan Syiah telah menyelewengkan hadis-hadis sahih yang mengharamkan mut’ah. Oleh itu, orang-orang beriman yang mengakui sebagai Ahli Sunnah wal-Jamaah perlu membenteras fahaman dan ajaran Syiah kerana Syiah adalah golongan yang sesat lagi menyesatkan.
RUKUN IMAN AGAMA SYIAH
Rukun iman Agama Syiah berbeza dengan rukum iman Ahli Sunnah wal-Jamaah, kerana rukun iman Syiah hanya lima perkara, iaitu:
1. Beriman kepada keEsaan Allah - (التوحيد)
2. Beriman kepada Keadilan - (العدل)
3. Beriman kepada Kenabian - (النبوة)
4. Beriman kepada Imam - (الامانة)
5. Beriman kepada Hari Kiamat - (المعاه)
Imam Malik secara terang-terangan telah mengkafirkan golongan Syiah kerana golongan ini membenci para sahabat Nabi dan sesiapa yang membenci sahabat Nabi adalah kafir. Hal ini telah disepakati oleh sebahagian besar ulama.[35]
Imam Malik rahimahullah juga pernah menjelaskan tentang Syiah:
"Mereka (Syiah) jangan diajak berbual dan jangan pula diberi perhatian, mereka adalah golongan pembohong".[36]
Imam Syafie rahimahullah pula berwasiat:
"Belum pernah aku saksikan di kalangan manapun manusia yang begitu berani menjadi pendusta dan sebagai saksi-saksi palsu seperti golongan Syiah".[37]
Begitulah fatwa-fatwa para ulama Ahli Sunnah wal-Jamaah terhadap golongan Syiah. Tidak terdapat seorangpun dari kalangan mereka yang menerima Syiah sama ada fahaman atau akidah mereka. Oleh itu, berwaspadalah terhadap gerakan, doktrin dan di’ayah Siyah, kerana pada hakikatnya mereka adalah pembohong yang hanya mengajak kepada kesesatan, pecah-belah dan kehancuran umat Islam. Wallahua’lam. Walhamdulillahi rabbil ‘alamin.
[1]. Syeikh al-Mufid adalah seorang ulama Syiah abad (414 H/ 1022M).
[2]. Lihat: Awaailul Maqalat. hlm. 2. Syeikh al-Mufid.
[3]. Lihat: Rijal al-Kusyi. Hlm. 106-108. (Kitab ini "Rijal al-Kusyi") adalah kitab tertua menjadi rujukan dan pegangan golongan Syiah.
[4]. Lihat: Usul Mazhabi asy-Syiah al-Imamiyah al-Ithna 'Asyariah. (1/74).
[5]. Lihat: الشيعة فى التاريخ Hlm. 213. Muhammad Husin al-Zain.
[6]. Lihat: Usul Mazhabi asy-Syiah al-Imamiyah al-Ithna 'Asariyah. (1/74).
[7]. Lihat: Usul Mazhabi asy-Syiah al-Imamiyah al-Ithan 'Asariyah. (1/77).
[8]. Lihat: Tafsir as-Safi. (1/389).
[9]. Al-Kulaini, nama penuhnya Muhammad bin Yakub al-Kulaini. Meninggal dunia pada 328H
[10]. Lihat: Usul al-Kafi. (1/488).
[11]. Ibid. (2/409).
[12]. Lihat: Al-Kafi. (1/372-374).
[13]. Lihat: بحار الانوار. (4/385). Muhammad Baqir al-Majlisi
[14]. Ibid. (2/216).
[15]. Ibid. (2/410).
[16]. Lihat: As-Safi. (1/33).
[17]. Lihat: Usul Kafi. (1/438).
[18]. Keyakinan bahawa para imam maksum menjadikan semua perkataan yang keluar dari mereka adalah sahih. Maka tidak diperlukan menyandarkan sanadnya kepada Rasulullah s.a.w sebagaimana di kalangan Ahlu Sunnah wal-Jamaah. Lihat: Tarikh al-Imamiyah. Hlm. 140. Abdullah Faiyad.
[19]. Lihat: Asy-Syiah wa as-Sunnah. Hlm. 7. Ihsan Ilahi Zahiri.
[20]. Lihat: Al-Masail al-Khurasaniyah. Hlm. 147.
[21]. Lihat: Manhaj Shalihin. (1/116).
[22]. Lihat: Tahrirul al-Wasilah. (1/116). Cetakan Beirut.
[23]. Lihat: Al-Hadiq an-Nadirah. (28/153). Cetakan Beirut.
[24] Lihat: Kitabul Khalash Fi Zilli al-Qaimmul Mahdi. Hlm. 44. Cetakan Beirut, Lebnon.
[25]. Lihat: 'Ilal asy-Syar'i. Hlm. 44. Cetakan Beirut.
[26]. Lihat: Tahzibul Ahkam. (1V/122) Cetakan Tehran.
[27]. Lihat: Al-Hadiq an-Nadirah Fi Ahkam al-Atraf at-Tahirah. (X11/323-324).
[28]. Lihat: Al-Qummi, terjemahan Asaf .A Fyze. Hlm. 71.
[29]. Lihat: Usul Min Kafi. (2/219).
[30]. Ibid.
[31]. Lihat: Wasail asy-Syiah (X1/466). Cetakan Tehran.
[32]. Lihat: Tarikh Ma Ba'da Zuhur. Hlm. 728. Cetakan Beirut.
[33]. H/R Bukhari (5/78 dan 6/129). Muslim (9/189-190).
[34]. H/R Muslim. (4/133).
[35]. Lihat: Sunnah dan Syiah, Mungkinkah Dipertemukan? Hlm. 57. Dr. Abdullah Muhammad Gharib. Edisi pertama, Surabaya. 1984.
[36]. Ibid. Hlm. 57.
[37]. Ibid. hlm. 57.
2 wartawan maut di Syria
19 Januari 2013
DAMSYIK - Dua wartawan yang membuat liputan di Syria dilaporkan maut di kawasan mereka membuat liputan sejak Mac 2011.
Istana Presiden Perancis mengesahkan wartawan perang, Yves Debay, yang pernah menjadi pejuang upahan di Afrika, terbunuh di bandar Aleppo.
Dia bekerja untuk Assaut, Perancis yang berpangkalan di Paris.
Al-Jazeera pula mengesahkan seorang wartawan bebas di Syria, Mohamed Al- Massalma terbunuh selepas ditembak secara curi.
Wartawan berusia 33 tahun itu menggunakan nama samaran Al-Hoorani, ditembak di bandar Busra Al-Harir.
Terpaksa berpisah dengan anak
Tsu Ming (tengah) bersama Mohd Afandi ketika melawat keadaan rumah Nor Haslindawati di Kampung Padang, semalam.
KUANTAN – Hati ibu mana yang tidak luluh apabila terpaksa berpisah dengan tiga anak yang masih bersekolah dan memerlukan perhatian.
Namun walau seberat manapun perasaannya, Nor Haslindawati Abdullah, 33 harus menghadapinya demi kebaikan mereka sekeluarga.
Dia yang kematian suami dua tahun lalu terpaksa berpisah dengan anaknya Nur Ziana Asmira, 13, Mohd Amirul Hakimi, 12 dan Mohd Azrul Haikal, 10 yang akan ditempatkan di rumah perlindungan di Alor Akar buat sementara waktu bagi membolehkan rumah peninggalan arwah suaminya, Razwan Jantan di Kampung Padang yang sudah uzur dibaikpulih.
Katanya, rumah yang didiami selama ini sudah rosak selain tidak mempunyai sebarang kelengkapan manakala punti dan tingkap pula sudah tercabut.
"Arwah suami diserang strok pada 2008, manakala saya pula menghidap kencing manis dan tidak boleh melakukan kerja berat," katanya.
Sejak itu mereka sekeluarga terputus sumber pendapatan dan hanya mengharap belas ihsan orang lain untuk meneruskan kehidupan.
Kata Nor Haslindawati, keadaan mereka lebih sukar apabila suaminya meninggal pada 2010.
"Dengan rumah yang uzur, tiada kemudahan bekalan air dan elektrik kerana dipotong akibat tidak mampu membayar bil tertunggak, saya menebalkan muka menumpang di rumah jiran," katanya kepada pemberita semalam.
Tidak sanggup melihat anak yang hidup dalam kemiskinan dan tidak mahu membebankan jiran, Nor Haslinda mengagahkan diri bekerja sebagai pembantu kedai di Bandar Kuantan dengan upah RM30 sehari.
Namun kini dia bersyukur kerana kepayahannya mendapat perhatian Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) walaupun terpaksa menanggung kesedihan berpisah dengan anak buat sementara waktu.
“Anak saya akan ditempatkan di rumah perlindungan di Alor Akar sejak 4 Januari lalu sehingga rumah kami siap dibaikpulih.
"Saya tidak sabar menunggu rumah itu siap agar dapat bertemu dan tinggal bersama anak-anak semula, saya sudah tidak tahan menanggung rindu kepada mereka," katanya.
Sementara itu, Adun Semambu, Datuk Phang Tsu Ming bersama Ketua Penolong Pengarah Pejabat Pembangunan Persekutuan Negeri, Mohd Afandi Abd Rani turun padang melihat sendiri keadaan rumah Nor Haslindawati yang disifatkan sangat daif.
Tsu Ming berkata, bantuan baik pulih rumah keluarga berkenaan akan dijalankan secepat mungkin supaya keluarga itu dapat menjalani kehidupan lebih baik.
“Kita terkejut melihat keadaan rumah keluarga ini yang tidak dilengkapi sebarang kemudahan termasuk bil air dan api tertunggak kira-kira RM2,000.
“Pada awalnya pihak kerajaan hanya akan memperuntukkan bantuan sebanyak RM 3000 tetapi melihatkan keadaan rumah ini sekarang paling minimum boleh diberikan sekitar RM8,000," katanya.
Kata beliau, kerja baik pulih akan dilakukan dalam tempoh terdekat dan mungkin memakan masa seminggu.
Namun walau seberat manapun perasaannya, Nor Haslindawati Abdullah, 33 harus menghadapinya demi kebaikan mereka sekeluarga.
Dia yang kematian suami dua tahun lalu terpaksa berpisah dengan anaknya Nur Ziana Asmira, 13, Mohd Amirul Hakimi, 12 dan Mohd Azrul Haikal, 10 yang akan ditempatkan di rumah perlindungan di Alor Akar buat sementara waktu bagi membolehkan rumah peninggalan arwah suaminya, Razwan Jantan di Kampung Padang yang sudah uzur dibaikpulih.
Katanya, rumah yang didiami selama ini sudah rosak selain tidak mempunyai sebarang kelengkapan manakala punti dan tingkap pula sudah tercabut.
"Arwah suami diserang strok pada 2008, manakala saya pula menghidap kencing manis dan tidak boleh melakukan kerja berat," katanya.
Sejak itu mereka sekeluarga terputus sumber pendapatan dan hanya mengharap belas ihsan orang lain untuk meneruskan kehidupan.
Kata Nor Haslindawati, keadaan mereka lebih sukar apabila suaminya meninggal pada 2010.
"Dengan rumah yang uzur, tiada kemudahan bekalan air dan elektrik kerana dipotong akibat tidak mampu membayar bil tertunggak, saya menebalkan muka menumpang di rumah jiran," katanya kepada pemberita semalam.
Tidak sanggup melihat anak yang hidup dalam kemiskinan dan tidak mahu membebankan jiran, Nor Haslinda mengagahkan diri bekerja sebagai pembantu kedai di Bandar Kuantan dengan upah RM30 sehari.
Namun kini dia bersyukur kerana kepayahannya mendapat perhatian Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) walaupun terpaksa menanggung kesedihan berpisah dengan anak buat sementara waktu.
“Anak saya akan ditempatkan di rumah perlindungan di Alor Akar sejak 4 Januari lalu sehingga rumah kami siap dibaikpulih.
"Saya tidak sabar menunggu rumah itu siap agar dapat bertemu dan tinggal bersama anak-anak semula, saya sudah tidak tahan menanggung rindu kepada mereka," katanya.
Sementara itu, Adun Semambu, Datuk Phang Tsu Ming bersama Ketua Penolong Pengarah Pejabat Pembangunan Persekutuan Negeri, Mohd Afandi Abd Rani turun padang melihat sendiri keadaan rumah Nor Haslindawati yang disifatkan sangat daif.
Tsu Ming berkata, bantuan baik pulih rumah keluarga berkenaan akan dijalankan secepat mungkin supaya keluarga itu dapat menjalani kehidupan lebih baik.
“Kita terkejut melihat keadaan rumah keluarga ini yang tidak dilengkapi sebarang kemudahan termasuk bil air dan api tertunggak kira-kira RM2,000.
“Pada awalnya pihak kerajaan hanya akan memperuntukkan bantuan sebanyak RM 3000 tetapi melihatkan keadaan rumah ini sekarang paling minimum boleh diberikan sekitar RM8,000," katanya.
Kata beliau, kerja baik pulih akan dilakukan dalam tempoh terdekat dan mungkin memakan masa seminggu.
Subscribe to:
Posts (Atom)