Wednesday, April 10, 2013

Lagi pertempuran sengketa agama di Mesir



Seorang lelaki yang cedera dibawa mendapat rawatan selepas satu pertempuran di antara dua puak itu di luar Gereja Ortodoks Kristian Qibti di Abbassiya, tengah ibu negara ini, kelmarin. - AFP
KAHERAH 8 April - Sebanyak dua lagi penduduk Mesir terbunuh, manakala sebanyak 89 yang lain cedera dalam satu pertempuran baharu di luar Gereja Ortodoks Kristian Qibti di Abbassiya, tengah ibu negara ini, semalam.
Kekacauan itu berlaku selepas tamat upacara pengebumian empat penganut Kristian yang terbunuh dalam keganasan dengan penganut Islam pada Jumaat lalu.
Agensi berita tempatan, MENA melaporkan, sekurang-kurangnya 89 orang cedera dalam pergaduhan selama beberapa jam selepas penganut Kristian diserang dengan batu dan bom petrol di luar gereja.
Lelaki yang terbunuh dikenali sebagai Mahrous Hana Tadros, 30 tahun manakala identiti mangsa kedua masih belum dikenal pasti.
Polis melepaskan gas pemedih mata bagi menyuraikan kumpulan penunjuk perasaan, namun pertempuran terus berlarutan sehingga petang.
MENA melaporkan seramai 10 orang anggota polis turut cedera dalam kejadian itu.
Presiden Mesir, Mohammed Mursi mengutuk keganasan terbaharu itu dan menghubungi Biskop Kristian Qibti, Tawadros II dan menyatakan serangan itu ibarat serangan ke atasnya.
Menurut wartawan Reuters di lokasi, penganut Kristian Qibti mula melaung-laungkan slogan antikerajaan dan melempar polis dengan batu di luar gereja sejurus tamat majlis pengebumian itu.
Beberapa penunjuk perasaan dipercayai penganut Kristian turut memecahkan enam kereta persendirian dan membakar dua daripadanya, sekali gus membangkitkan kemarahan penduduk Islam dari kawasan perumahan berhampiran.
Menurut saksi, mereka bertindak melontar batu dan bom petrol ke arah penunjuk perasaan Kristian selepas merasa tersinggung dengan slogan kumpulan tersebut pada majlis pengebumian itu yang disiarkan secara langsung di stesen televisyen. - REUTERS


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20130409/lu_04/Lagi-pertempuran-sengketa-agama-di-Mesir#ixzz2Q4kV7MT6
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Ujian nuklear keempat dikesan



Gabenor wilayah Gyeonggi, Kim Moon-soo (kanan) bersama pegawai-pegawai kanan lain, mencuba topeng semasa satu latihan di dalam sebuah kapal perang tentera laut di Pyeongtaek, Korea Selatan, semalam. - AFP
BEIJING/SEOUL 8 April - Korea Utara didakwa membuat persiapan untuk menjalankan ujian nuklear keempat selepas terdapat aktiviti dikesan di lokasi ujian nuklearnya, lapor sebuah akhbar Korea Selatan, hari ini.
Akhbar JoongAng Ilbo melaporkan pegawai kanan kerajaan berkata, aktiviti di kawasan ujian atom Korea Utara adalah sama seperti sebelum ujian nuklear kali ketiga pada 12 Februari lalu.
''Terdapat aktiviti dan pergerakan terbaharu melibatkan sumber manusia dan kenderaan di terowong selatan di Punggye-ri,'' kata pegawai itu.
Kementerian Pertahanan Korea Selatan berkata, pihaknya tidak terkejut dengan laporan itu kerana sudah bersedia untuk menghadapi ujian nuklear baharu Pyongyang.
"Keadaan masih tidak berubah setakat ini, Kenderaan dan orang ramai masih boleh pergi dan keluar daripada beberapa kemudahan di sekitar lokasi ujian nuklear itu," kata jurucakap kementerian itu, Kim Min-seok dalam satu taklimat.
Pihak media pada minggu lepas melaporkan Pyongyang telah memindahkan peluru berpandu jarak pertengahan, Musudan ke kawasan perairan di timur negara itu.
Spekulasi semakin hangat diperkatakan bahawa Korea Utara mungkin mengambil langkah provokatif pada minggu itu termasuk mengadakan ujian nuklear terbaharu tersebut.
Ujian nuklear Korea Utara pada Februari lalu menyebabkan Pertubuhan BangsaBangsa Bersatu (PBB) mengenakan sekatan terhadap Pyongyang. - REUTERS


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20130409/lu_03/Ujian-nuklear-keempat-dikesan#ixzz2Q4kB1APa
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Warga asing tak dijamin selamat



Beberapa buah kenderaan Korea Selatan yang meninggalkan bandar Kaesong di Korea Utara tiba di pusat kuarantin kastam dan imigresen dekat kampung Panmunjom, di Paju, di sempadan Korea Utara dan Korea Selatan, semalam. - AGENSI
SEOUL 9 April - Korea Utara, hari ini memberi amaran kepada warga asing di Korea Selatan supaya meninggalkan negara itu kerana semenanjung Korea kini sedang menuju ke kancah perang nuklear.
Amaran itu dikeluarkan selepas nasihat yang sama dibuat kepada diplomat asing di Pyongyang pada Jumaat lalu yang menyatakan negara itu tidak menjamin keselamatan mereka jika perang meletus.
“Situasi di semenanjung Korea kini semakin hampir kepada perang nuklear," kata Jawatankuasa Keamanan Asia Pasifik Korea Utara dalam satu kenyataan yang dilaporkan oleh Agensi Berita Pusat Korea.
Dengan menyatakan tidak mahu melihat orang asing di Korea Selatan ‘menjadi mangsa’, kenyataan itu menggesa semua institusi asing, syarikat dan pelancong ‘mengambil langkah berlindung dan meninggalkan negara itu demi keselamatan mereka’.
Menurut kenyataan itu, risiko tercetusnya perang nuklear semakin meningkat hari demi hari, akibat ‘hasutan perang dari Amerika Syarikat’ dan ‘boneka’ Korea Selatan yang mahu menyerang Korea Utara.
Sementara itu, pekerja-pekerja Korea Utara, awal hari ini turut mematuhi arahan Pyongyang untuk memulaukan zon industri Kaesong yang diusahakan secara bersama dengan Seoul, sekali gus memberi petunjuk kepada kemungkinan tamatnya satu-satunya simbol perdamaian merentasi sempadan.
“Tiada seorang pun pekerja dari Korea Utara datang bekerja pada hari ini," kata pengurus di satu daripada 123 syarikat Korea Selatan yang beroperasi di Kaesong.
Korea Utara, semalam mengumumkan langkah yang tidak pernah dibuat sebelum ini iaitu menarik keluar 53,000 pekerja negara itu dan menutup kompleks di Kaesong. - AFP


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20130410/lu_05/Warga-asing-tak-dijamin-selamat#ixzz2Q4jihweq
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Anda nilai sendiri.. Kata2 seorang yang bukan Islam dan kata2 seorang pemimpin yang dikatakan jaguh memperjuangkan Islam.

Orang asli dan penan masih ramai tak dapat ic.

 

SENARAI CALON BN YANG DIGUGURKAN

 SENARAI CALON BN YANG DIGUGURKAN:

1. Nor Mohamed Yakcop (BEKAS ahli parlimen Tasek Gelugor)
2. Awang Adek Hussein (BEKAS calon parlimen Bachok)
3. Shahrizat Jalil (sudah mengumumkan tidak akan bertanding)
4. Noh Omar (BEKAS ahli parlimen Tanjong Karang)
5. Abdullah Ahmad Badawi (BEKAS perdana menteri dan ahli parlimen Kepala Batas)
6. Abdullah Md Zin (BEKAS ahli parlimen Besut)
7. Abu Seman Yusop (BEKAS ahli parlimen Masjid Tanah)
8. Azalina Othman Said (BEKAS ahli parlimen Pengerang)
9. Azmi Khalid (BEKAS ahli parlimen Padang Besar)
10. Baharum Mohamed (BEKAS ahli parlimen Sekijang)
11. Bung Mokhtar Radin (BEKAS ahli parlimen Kinabatangan)
12. Halimah Mohd Sadique (BEKAS ahli parlimen Tenggara)
13. Hamim Samuri (BEKAS ahli parlimen Ledang)
14. Ismail Kassim (BEKAS ahli parlimen Arau)
15. Jamaluddin Jarjis (BEKAS ahli parlimen Rompin)
16. Lilah Yassin (BEKAS ahli parlimen Jempol)
17. Mohamed Nazri Aziz (BEKAS ahli parlimen Padang Rengas)
18. Mohd Johari Baharum (BEKAS ahli parlimen Kubang Pasu)
19. Mohd Zin Mohamed (BEKAS ahli parlimen Sepang)
20. Rafidah Aziz (BEKAS ahli parlimen Kuala Kangsar)
21. Rosnah Abdul Rashid Shirlin (BEKAS ahli parlimen Papar)
22. Adnan Mansor (BEKAS ahli parlimen Putrajaya)
23. Shahrir Samad (BEKAS ahli parlimen Johor Bharu)

Jepun tempatkan sistem peluru berpandu Patriot



WARTAWAN SINAR HARIAN
10 April 2013
Jepun tempatkan sistem peluru berpandu Patriot
Jepun menempatkan sistem PAC-3 berhampiran Kementerian Pertahanan di Tokyo, semalam. Foto: EPA
TOKYO - Jepun telah menempatkan peluru berpandu Patriot di ibu negara sebagai persediaan bagi melindungi 30 juta penduduknya dari sebarang serangan yang dilancarkan oleh Korea Utara, menurut pegawai kerajaan, semalam.

Dua sistem PAC-3 itu ditempatkan di Kementerian Pertahanan di Tokyo sebelum subuh.
Selain itu, Menteri Pertahanan, Itsunori Onodera memberitahu mereka akan menempatkan sistem untuk memusnahkan peluru berpandu tersebut di dua lagi lokasi di sekitar ibu negara.

"Tentera Jepun diberi kuasa untuk menembak jatuh mana-mana peluru berpandu Korea Utara yang disasarkan ke wilayah negara ini," jelasnya dalam laporan AP.

Dalam satu kenyataan lain, Perdana Menteri, Shinzo Abe berkata, kerajaan akan menggunakan pelbagai cara untuk memastikan keselamatan penduduk di negara itu selepas Pyongyang berterusan mengeluarkan kenyataan provokatif sejak minggu lalu.
Jepun mengambil langkah berjaga-jaga itu berikutan media di Seoul mendakwa sedang berlaku peningkatan aktiviti di tapak ujian nuklear Korea Utara.

Bangkok terus berunding dengan pemisah



Bangkok: Thailand akan terus mengadakan rundingan damai dengan pemisah selatan negara itu meskipun keganasan meletus lagi.

Selain itu, pihak berkuasa tidak merancang untuk mengkaji semula operasi perisikan, kata Setiausaha Agung Majlis Keselamatan Kebangsaan (NSC), Lt Gen Paradorn Pattanatabut.

Paradorn memberi reaksi kepada dakwaan ada pegawai menjadi tali barut pemisah dengan mendedahkan maklumat.

Ada penyiasat kerajaan mengesyaki pegawai tertentu memberi maklumat jadual perjalanan gabenor Yala dan timbalannya kepada pemisah.

Gabenor dan timbalannya terbunuh dalam satu serangan bom di daerah Bannang Sata, Yala, Jumaat lalu.

Paradorn berkata, bukti masih diperlukan bagi menyokong tuduhan itu sebelum sebarang kesimpulan boleh dibuat.

Katanya, pihak berkuasa perlu lebih berhati-hati kerana pemisah menyasarkan pegawai kanan meskipun tidak perlu mengkaji prosedur mengumpul maklumat di selatan.
Paradorn berkata, rundingan damai pusingan kedua pada 29 April depan antara delegasi NSC dan wakil Barisan Revolusi Nasional (BRN) akan diteruskan mengikut jadual.

Pada masa ini, rundingan memberi tumpuan kepada usaha mewujudkan sikap saling mempercayai dan menilai pendirian BRN, katanya.

Dalam keganasan terbaru, rumah Najmuddin Uma, seorang daripada penasihat isu selatan kepada Timbalan Perdana Menteri, Chalerm Yubamrung, diserang dua bom tangan awal pagi kelmarin di daerah Rangae, Narathiwat.
AGENSI

BERITA BENARr,,,,,, SELEPAS PRU KE 13.........

 

INI LAH MELAYU BODOH DIDIKAN UMNOO SELAMA 55 TAHUN MEMERINTAH MALAYSIA.

 INI LAH MELAYU BODOH DIDIKAN UMNOO SELAMA 55 TAHUN MEMERINTAH MALAYSIA...Melayu yang kata dirinya Islam...dan memperjuangkan Islam...Istighfar dan bertaubat lah wahai insan.....

Jangan biarkan Taib Mahmud terus merampas dan mengikis hasil bumi Sarawak

 Jangan biarkan Taib Mahmud terus merampas dan mengikis hasil bumi Sarawak.Warga Sarawak mesti terus bangkit dengan memilih Pakatan Rakyat pada kali ini.Mansang Ngelaban!

00 sebab kenapa umno WAJIB ditolak. SIRI 1

 

Pahang air tak ada tak masuk TV!...orang pahang undi PR pulak...

 

Pengumuman Penamaan Calon Dan Tarikh Pengundian PRU-13 Oleh SPR..



A) Tarikh penamaan calon PRU-13 ditetapkan pada 20 April, 

B) Tarikh pengundian awal 30 April, dan

C) Tarikh pengundian PRU-13 pada 5 Mei, 2013

jangan undi BN lagi....

 

JENAYAH UMNO TERHADAP EKONOMI ORANG MELAYU



UMNO memperkenalkan 'along berlesen' iaitu PTPTN ( Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional atau singkatannya (PTPTN) telah ditubuhkan di bawah Akta Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional 1997 (Akta 566) yang mula berkuatkuasa pada 1 Julai 1997 ).

Sepatutnya anak-anak Melayu mendapat biasiswa ( pendidikan percuma ) dan tidak dibebankan dengan pinjaman PTPTN yang mengenakan caj-caj sampingan.Mahasiswa yang baru bergraduasi akan terus diburu PTPTN sekalipun belum mendapat pekerjaan.Apabila Pakatan Rakyat menggariskan janji untuk memberikan pendidikan percuma diperingkat pengajian tinggi,pemimpin UMNO mendakwa ia akan menjadikan negara 'bankrupt'.

Padahal Menteri Pengajian Tinggi,D.S Mohamed Khalid Nordin pada 7 April 2011 menyatakan bahawa sepanjang tahun 2010,kerajaan telah mengeluarkan peruntukan untuk pinjaman PTPTN sebanyak RM6.04 Billion.Ertinya,jumlah ini masih kecil jika dibandingkan dengan ketirisan akibat perbelanjaan kurang berhemat yang dilaporkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2010 yang berjumlah lebih RM20 Billion!

*buku 66 Fakta UMNO khianat Melayu

ORANG UMNO LEMAH BERBAHASA?



" Orang UMNO jika tolak Islam, solatnya tidak dapat pahala" Apakah ayat ini tak benar? Bagi saya bukan saja pahala tak dapat malah jadi bukan Islam lagi agamanya dan itu sudah jelas kala tolak Islam makna tolak Nabi/tolak Allah. Apa ini tidak benar?

Nik Aziz bukan saja menujukan itu ayat sama UMNO, malah juga kepada PAS kalau tolak islam, tak dapat pahala, jika kedekut hangit, jika riak tak dapat pahala. Apa ini tidak benar?

Apakah orang UMNO ini tidak tahu berbahasa atau memang tidak tahu atau sengaja tidak mahu tahu atau pura2 tak tahu dan sebaliknya menuduh Nik Aziz terlampau hitam dengan dendam terhadap UMNO dan ajaran sesat katanya TPM.

Saya tak mengerti dan kalau saya katakan macam2/kelak mereka marah dan inilah mereka guna TV 24 jam hentam hujjah PR. Jelas mereka ini raja fitnah dan orang fitnah neraka tempatnya.

ISMAILY BUNGSU
SABAH

hah ha ha kenapa boleh jadi begini?


1. Kenyataan Rafizi Ramli : http://www.youtube.com/watch?v=03a2jefp6EM


2. Kenyataan Tan Sri Nor Mohamed Yakcop : http://www.sinarharian.com.my/nasional/menteri-ramai-muflis-jika-harga-kereta-turun-seperti-disaran-pakatan-1.70831

Menteri: Ramai muflis jika harga kereta turun seperti disaran Pakatan

28 Julai 2012

TASEK GELUGOR - Negara akan mengalami keadaan ekonomi yang tidak stabil dan ramai yang menjadi muflis jika harga kereta serta duti eksais kenderaan diturunkan, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop.

Beliau berkata, penghapusan cukai bagi kereta akan mengurangkan cukai negara sebanyak RM7 bilion yang boleh menjejaskan pembangunan infrastruktur negara terutamanya di Sabah dan Sarawak serta pedalaman Semenanjung.

Katanya, jika pembangkang membuat keputusan untuk menghapuskan cukai eksais, rakyat yang hidup dalam keadaan daif tak dapat meningkatkan kehidupan sebab duit tidak ada.

"Bila mereka hapuskan duti eksais harga kereta akan turun, itu betul...tapi kalau tiba-tiba turun (duti eksais) kedai-kedai second hand yang ada banyak kereta memang akan muflis dan orang yang bekerja di kedai itu macam mana?

"Itu akan beri kesan sampingan kepada ekonomi. Nak kurangkan eksais itu boleh tapi kena fikir banyak aspek, keburukan dan kebaikannya," katanya kepada pemberita selepas melawat rumah Leha Nayan sempena Program Tenaga Nasional Berhad (TNB) Prihatin di sini hari ini.Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Pengarah Strategi PKR, Mohd Rafizi Ramli yang berjanji untuk menurunkan harga kereta jika pakatan pembangkang memenangi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).
 

BN atau PAKATAN ?



INGAT yang bakal berkuasa ubah pemerintahan Malaysia hanyalah BN atau PAKATAN sebab kedua inilah sahaja bakal tandingi semua 222 kerusi MP di Parlimen. Salah satu untuk duduki Putrajaya mesti menangi 112 kerusi MP.

Di Malaya UMNO hanya 3 negeri diselamatkan kata Daim dan Musa Hitam sendiri meramal sama, malah lebih teruk. Makna PAKATAN boleh menangi 130 kerusi MP di Malaya berdasar sambutan BERSIH dan kes yang memburuk menimpa BN.

Election lalu di Sarawak hanya 55% undi BN dan baru2 ini ramai YB BN kena pecat dan ditambah kes Taib yang kaya melebih2, maka di Sarawak Pakatan diramal perolehi 20 MP dari 31 MP di sana.

Di Sabah kelihatan pembangkang tidak bersatu dan ini payah, ditambah oleh undi hantu menghantu, maka ini agak susah tetapi PAKATAN/DAP akan kuasai semua Bandartermasuk kawasan Lajim dan Bumburing akan bertukar wajah sekitar 12 kerusi MP akan jatuh ke Pakatan.

Berdasarkan ramalan ini/PAKATAN meraih sekitar 152 kerusi PM dan ini cukup kuat dan kemudian bila PAKATAN kuasa puterajaya, ramai YB BN akan melompat bukan kerana tawaran tetapi kerana khuatir menjadi Menteri di Penjara kesan rumah dan harta berjuta dan BN akan berkubur tanpa nisan.

Nah, apa lagi jangan persiakan undi/terus saja undi PAKATAN akan cerah masa depan jika sebaliknya maka anak cucu cicit akan menjadi pelarian di negeri sendiri. Ingat pesan ini!

ISMAILY BUNGSU
ADMIN
Semua Page PKR Sabah dan Sarawak

Patutlah orang-orang BN tolak negara kebajikan sebaliknya hendakkan AES dan GST.


Jadi sudah sampailah masanya orang berpendapatan sederhana seperti penjawat-penjawat awam dan pekerja-pekerja swasta menyatakan bantahan mereka dengan mengundi PAKTAN RAKYAT.


Manakala orang-orang bekerja sendiri yang berpendapatan tidak menentu usahlah mengharap kepada BRIm. ianya tak cukup untuk membayar saman AES, membayar GST, membayar yuran premiu insurans kenderaan, perbelanjaaan anak-anak kesekolah.

Begitu juga kepada pengawal keselamatan dan penoreh getah fikir-fikirkanlah ya. harga getah berapa ringgitlah sekilo.
 

Apabila teringatkan UMNO dan BN maka teringatlah UMNO BN hanya menyusahkan rakyat sahaja.



Rakan-rakan semua, marilah kita sebutkan semula apa yang telah berlaku apabila diberikan amanah kepada BN.

Lihatlah apa yang telah terjadi kepada bahasa Melayu, tanah rizab Melayu, agensi-agensi perkhidmatan pembekalan (air, telekomunikasi, elektrik), jabatan-jabatan kerajaan(PDRM, JPJ, Pendaftaran Negara, Immigresyen, SPR, SPRM), kemudahan awam infrastruktur jalanraya tol, AES, GST, Pulau Batu Putih dan lain-lain apabila diberikan amanah kepada BN untuk menjadi pemerentah negara kita.

Semuanya dijadikan landasan untuk menjana kekayaan mereka dan rakyat yang dijadikan mangsa.

Contohnya BN merompak duit rakyat jelata dengan di turunkan cukai jalan kenderaaan untuk menujukkan kerajaan BN prihatin tetapi kemudiannya premium insurans kenderaan yang biasanya hanya RM300 jadi RM450 kemudiannya RM600, naik lagi kepada RM750, seterusnya naik menjadi RM900 dan terus naik dan naik menyebabkan pemilik-pemilik kenderaan begitu risau apabila masa berlalu.

Cukuplah saya memberikan contoh pengkhianatan UMNO BN kepada rakyat, saudara-saudaralah pula yang sambung pula barulah menarik.

*********
Oh ya janganlah lupa SHARE pula ya.

SHARE JANGAN TAK SHARE supaya apa yang kita bincangkan ini sampai kepada orang ramai untuk membolehkan mereka terfikir dan memikirkan apa yang telah dilakukan oleh BN kepada kita semua.

1 LIKE BERMAKNA DAPATLAH 1 UNDI (undi anda sendiri)
1 SHARE BERMAKNA DAPATLAH MENJANA 10 UNDI UNTUK PAKATAN RAKYAT

Guan Eng serah kereta rasmi


SYAJARATULHUDA MOHAMAD ROSLI
9 April 2013
Guan Eng
Guan Eng berdiri di hadapan kenderaan rasminya sebelum menyerahkan kunci kepada Farizan semalam.
GEORGETOWN - Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng bersama 10 Exco Kerajaan Negeri menyerahkan kenderaan rasmi mereka kepada Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK), Datuk Farizan Darus berikutan pembubaran Dun Jumaat lalu.

Selain Guan Eng dan 10 exco lain turut berbuat demikian adalah Setiausaha Politiknya, Ng Wei Aik menjadikan jumlah keseluruhan 12 kenderaan rasmi diserahkan kepada Farizan.

“Penyerahan kunci kenderaan rasmi ini turut melibatkan Timbalan Ketua Menteri I dan Timbalan Ketua Menteri II serta barisan exco dan Setiausaha Politik Ketua Menteri,” katanya kepada media selepas menyerahkan kunci kenderaan rasminya semalam.

Menurutnya, selepas penyerahan itu, beliau serta kesemua exco akan menggunakan kenderaan persendirian untuk bergerak sama ada untuk majlis rasmi mahupun berkempen.

“Tindakan ini menunjukkan integriti yang kita pegang walaupun kita hanya pemegang amanah ketika ini berikutan pembubaran Dun baru-baru ini. Kenderaan yang diberikan perlu digunakan dengan betul, untuk majlis rasmi, bukan untuk berkempen atau
urusan parti. Kita mesti jujur dalam menggunakan harta rasmi kerajaan negeri,” katanya.

Guan Eng berkata, walaupun menggunakan kenderaan sendiri, perkhidmatan pemandu serta pengawal peribadi masih diteruskan, namun hanya bertugas mengikut waktu pejabat serta urusan rasmi.

Menjawab soalan media berhubung kereta yang akan digunakannya, Guan Eng berkata, beliau berkemungkinan akan meminjam kereta daripada rakannya berikutan mendakwa hanya mempunyai dua buah kereta.

“Mungkin saya akan pinjam kereta rakan saya berikutan kereta saya digunakan isteri serta anak sulung saya. Walau bagaimanapun, ini hanya perancangan, belum diputuskan lagi.

“Saya memberi keutamaan kepada anak serta isteri yang lebih memerlukan kenderaan untuk menghantar serta menjemput anak saya,” katanya.

‘Zaman awak dah berlalu’

Foto
SURAU Kampung Tanduo yang terletak berdekatan dengan pantai yang dulunya ditawan pengganas kini diduduki tentera bagi mengawal kemasukan pengganas atau penceroboh luar.
Sandakan: “Zaman (Nur) Misuari sudah berlalu dan beliau tidak boleh mengugut Malaysia, tidak boleh memperkecilkan kemampuan Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM),” kata Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, semalam.
Beliau diminta mengulas kenyataan pemimpin Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF) kononnya boleh memasuki Sabah dalam masa dua jam tanpa ditahan pihak keselamatan.
Ahmad Zahid berkata, ungkapan itu bukan bermaksud riak atau takbur, tetapi berdasarkan fakta dan pasukan keselamatan mempunyai tahap persediaan tertinggi bagi menghadapi apa saja ancaman.

“Oleh kerana Misuari pernah menjadi ketua gerila dan secara demokratiknya pernah menjadi Gabenor Mindanao, beliau harus bertanya adakah kehadiran beliau diterima bangsa Moro?


“Dalam kancah politik di Filipina, adakah dia diterima rakyat negara itu sendiri? Zamannya sudah berlalu,” katanya di Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) Sandakan, di sini, semalam.

Nak ujudkan 3.3 juta pekerjaan kononnya, kan dah kantoi. Cakap sahaja besar.

 

Hadi: 'Kempen fitnah Anwar hanya aibkan diri'



SALMIAH DRUHAMAD DRAHSIN
8 April 2013
Abdul Hadi Awang
Hadi menyampaikan hujah pada program Bicara Minda dan Sesi Dialog. Program dikendalikan oleh Tan Sri Abdullah Ahmad.
SHAH ALAM - Cubaan segelintir pihak menabur fitnah ke atas Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang semakin hebat menjelang pilihan raya umum, dibidas sekutunya dalam Pakatan Rakyat.

Menjawab pertanyaan peserta Bicara Minda dan Sesi Dialog anjuran Sinar Harian hari ini, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, tumpuan sepatutnya diberikan kepada usaha membangunkan negara dan kebajikan rakyat.

"Tidak elok menjadikan kempen ini gelanggang fitnah. Untuk tegakkan kebaikan rakyat, masa depan negara, itu penting. Sangat penting," tegas Hadi.

Bahkan menurut pemimpin utama Pas itu, budaya politik fitnah dalam siri kempen umpama meminggirkan dasar-dasar ekonomi dan pembangunan yang sepatutnya diutamakan.

"Yang fitnah ini hanya memalukan diri," ujar Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang.

Anwar yang juga ketua pembangkang menerima pelbagai tekanan dan dakwaan skandal seks yang dipaparkan menerusi blog pro Umno, Papa Gomo.

Dalam perkembangan terbaru, Papa Gomo atau nama sebenarnya Wan Muhammad Azri Wan Deris, telah memutuskan untuk bertanding sebagai calon Bebas menentang Anwar di Permatang Pauh.

Difahamkan, Papa Gomo merancang untuk mendedahkan kesemua salah laku Anwar dalam siri kempen beliau seterusnya menamatkan karier politik Anwar.

Penduduk Islam digesa bersatu



9 April 2013
KAHERAH - Pemimpin al-Qaeda menggesa penduduk di negara rantau Arab untuk bersatu sebagai sebuah negara Islam menerusi rakaman mesej audio berdurasi 102 minit yang dimuat naik ke dalam laman sesawang organisasi itu, Sabtu lalu.

Ayman Al-Zawahri turut memberi amaran kepada Perancis susulan daripada campur tangan mereka dalam menamatkan konflik di Mali.

Dalam rakaman tersebut, beliau terus menggesa penduduk Islam untuk membebaskan tanah air mereka dari cengkaman tentera asing dan rejim zalim serta menggunakan undang-undang Islam di negara masing-masing.

Selain itu, menurut petikan AFP beliau turut mengkritik Ikhwanul Muslimin berhubung tindak balas lambat mereka dalam menangani masalah kemudahan awam termasuk isu kemiskinan di Mesir.

Jepun tempatkan sistem peluru berpandu Patriot


WARTAWAN SINAR HARIAN
10 April 2013
Jepun tempatkan sistem peluru berpandu Patriot
Jepun menempatkan sistem PAC-3 berhampiran Kementerian Pertahanan di Tokyo, semalam. Foto: EPA
TOKYO - Jepun telah menempatkan peluru berpandu Patriot di ibu negara sebagai persediaan bagi melindungi 30 juta penduduknya dari sebarang serangan yang dilancarkan oleh Korea Utara, menurut pegawai kerajaan, semalam.

Dua sistem PAC-3 itu ditempatkan di Kementerian Pertahanan di Tokyo sebelum subuh.
Selain itu, Menteri Pertahanan, Itsunori Onodera memberitahu mereka akan menempatkan sistem untuk memusnahkan peluru berpandu tersebut di dua lagi lokasi di sekitar ibu negara.

"Tentera Jepun diberi kuasa untuk menembak jatuh mana-mana peluru berpandu Korea Utara yang disasarkan ke wilayah negara ini," jelasnya dalam laporan AP.

Dalam satu kenyataan lain, Perdana Menteri, Shinzo Abe berkata, kerajaan akan menggunakan pelbagai cara untuk memastikan keselamatan penduduk di negara itu selepas Pyongyang berterusan mengeluarkan kenyataan provokatif sejak minggu lalu.
Jepun mengambil langkah berjaga-jaga itu berikutan media di Seoul mendakwa sedang berlaku peningkatan aktiviti di tapak ujian nuklear Korea Utara.

SUASANA SOLAT JENAZAH ULAMAK BANGLADESH

 

Al Ibanah, Buku Putih Imam Al-Asy’ari




Oleh : Ummu Fauzi

Kata Pengantar

Al-Asy’ariyyah termasuk Ahlus-Sunnah wal Jama’ah ? Ini adalah sebuah polemik yang sempat mencuat di kalangan kaum Muslimin khususnya para penuntut ilmu. Sebagian orang mengira Al-Asy’ariyyah termasuk Ahlus-Sunnah Wal Jama’ah. Saya sempat digugat karena menyatakan Al-Asy’ariyyah bukan termasuk Ahlus-Sunnah Wal Jama’ah. Mereka tidak membedakan antara pernyataan Al-Asy’ariyyah termasuk Ahlus-Sunnah Wal Jama’ah dengan pernyataan Abul Hasan Al-Asy’ari termasuk Ahlus-Sunnah Wal Jama’ah. Pernyataan pertama jelas keliru, adapun yang kedua adalah benar. Sebab Al-Asy’ariyyah tidak identik dengan Ahlus-Sunnah Wal Jama’ah. Sedang Abul Hasan Al-Asy’ari sendiri setelah beliau bertaubat dari paham Mu’tazilah dan Kullabiyah beliau menjadi seorang salafi tulen dan menjadi seorang pengikut aqidah Ahlus-Sunnah Wal Jama’ah, aqidah Imam Ahmad bin Hambal seperti beliau tegaskan di awal buku Al-Ibaanah ini.

Seperti yang sudah dimaklumi bersama oleh para penuntut ilmu bahwa madzab Al-Asy’ariyyah yang berkembang sekarang ini pada hakikatnya adalah madzab Al-Kullabiyyah. Adapun Abul Hasan Al-Asy’ari sendiri telah bertaubat dari pemikiran lamanya, yaitu pemikiran Mu’tazilah. Tujuh sifat yang ditetapkan dalam madzab Al-Asy’ariyyah, yakni Al-Hayat, Al-Qudrah, Al-Ilmu, Al-Iraadah, As-Sama’, Al-Bashar dan Al-Kalam, inipun bukan berdasarkan nash dan dalil syar’i tapi berdasarkan kecocokannya dengan akal dan logika. Jadi, sangat jauh bertentangan dengan prinsip Ahlus-Sunnah Wal Jama’ah yang sebenarnya. Mereka juga mengingkari sifat-sifat Khabariyah seperti wajah, dua tangan, dua mata, betis, kaki, wajah dan lain-lain.

Taubat Abul Hasan Al-Asy’ari dari pemikiran Mu’tazilah dan Kullabiyah bukanlah taubat sambal, tapi beliau buktikan dengan bantahan dan pernyataan tegas bahwa beliau mengingkari perkataan Mu’tazilah dan mengikuti aqidah Imam Ahmad, berikut penuturan beliau ;

“Pendapat yang kami nyatakan dan agama yang kami anut adalah berpegang teguh dengan Kitabullah Azza Wa Jalla dan Sunnah nabi-Nya saw dan atsar-atsar yang diriwayatkan dari para shahabat, tabi’in dan para imam ahli hadits. Kami berpegang teguh dengan prinsip tersebut. Kami berpendapat dengan pendapat yang telah dinyatakan oleh Abu Abdillah Ahmad bin Muhammad bin Hambal, semoga Allah mengelokkan wajah beliau, mengangkat derajat beliau dan melimpahkan pahala bagi beliau dan kami menyelisihi perkataan yang menyelisihi perkataan beliau. Karena beliau adalah imam yang fadhil (utama), pemimpin yang kamil (sempurna). Melalui dirinya Allah menerangkan kebenaran dan mengangkat kesesatan, menegaskan manhaj dan memberantas bid’ah yang dilakukan kaum mubtadi’in dan penyimpangan yang dilakukan orang-orang sesat dan keraguan yang ditebarkan orang yang ragu-ragu.”

Demikianlah pernyataan beliau di akhir fase dari kehidupan beliau, semoga Allah mencurahkan rahmat-Nya kepada beliau.

Perlu kami jelaskan di sini bahwa Asy’ariyyah tidak identik dengan Ahlus-Sunnah Wal Jama’ah. Bahwasanya madzhab dan aqidah Ahlus-Sunnah Wal Jama’ah yang diyakini dan dibawa oleh Imam Abul Hasan Al-Asy’ari di fase akhir dari kehidupan beliau adalah aqidah Salaf Ahlul Hadits. Sampai-sampai ulama-ulama Asy-Syafi’iyyah menolak dinisbatkan kepada Asy’ariyyah.

Banyak sekali orang yang mengira bahwa madzhab Al –Asy’ariyyah identik dengan madzhab Ahlus-Sunnah Wal Jama’ah. Ini sebuah kekeliruan fatal. Abu Hasan sendiri telah kembali ke pangkuan manhaj salaf dan mengikuti aqidah Imam Ahmad bin Hambal. Yaitu menetapkan seluruh sifat-sifat yang telah Allah tetapkan untuk diri-Nya dan yang telah ditetapkan oleh Rasulullah saw dalam hadits-hadits shahih tanpa takwil, tanpa ta’thil, tanpa takyif dan tanpa tamtsil. Jelas, Abul Hasan di akhir hidupnya adalah seorang salafi pengikut manhaj salaf dan madzhab Imam ahli hadits. Berikut ini beberapa pernyataan para ulama ;

1.Pernyataan Imam Ahmad, Ali bin Al-Madini dan lainnya bahwa barangsiapa menyelami ilmu kalam tidak termasuk Ahlus-Sunnah Wal Jama’ah meskipun perkataan mereka bersesuaian dengan As-Sunnah. Hingga ia meninggalkan jidal dan menerima nash-nash syar’iyyah. Tidak syak lagi, sumber pengambilan dalil yang sangat utama dalam madzab Asy’ariyyah adalah akal. Tokoh-tokoh Asy’ariyyah telah menegaskan hal itu. Mereka mendahulukan dalil aqli (logika) dari pada dalil naqli (wahyu) apabila terjadi pertentangan antara keduanya. Ketika Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah membantah mereka dalam buku beliau yang sangat langka berjudul Dar’u Ta’arudh Aql wan Naql, beliau membukanya dengan menyebutkan kaidah umum yang mereka pakai bilamana terjadi pertentangan antara dalil-dalil.

2.Ibnu Abdil Bar menukil perkataan ahli fiqh madzhab Maliki bernama Ibnu Khuweiz Mandaad dalam mensyarah perkataan Imam Malik ; “Tidak diterima persaksian ahli ahwaa’ (ahli bid’ah)”. Ia menjelaskan ; “Ahli ahwaa’ yang dimaksud oleh Imam Malik dan seluruh rekan-rekan kami adalah ahli kalam. Siapa saja yang termasuk ahli kalam maka ia tergolong ahli ahwaa’ wal bida’. Baik ia seorang pengikut madzhab Asy’ariyyah atau yang lainnya. Tidak diterima persaksiannya dalam Islam selama-lamanya, wajib diboikot dan diberi peringatan atas bid’ahnya. Jika ia masih mempertahankannya maka harus diminta bertobat.”

3.Abul Abbas Sureij yang dijuluki Asy-Syafi’i kedua berkata ; “Kami tidak mengikuti takwil Mu’tazilah, Asy’ariyah, Jahmiyah, Mulhid, Mujassimah, Musyabbihah, Karramiyah dan Mukayyifah. Namun kami menerima nash-nash sifat tanpa takwil dan kami mengimaninya tanpa tamtsil.”

4.Abul Hasan Al-Karji, salah seorang tokoh ulama Asy-Syafi’iyyah berkata ; “Para imam dan alim ulama Syafi’iyyah dari dulu sampai sekarang menolak dinisbatkan kepada Asy’ariyyah. Mereka justru berlepas diri dari madzhab yang dibangun oleh Abul Hasan Al-Asy’ari. Bahkan mereka melarang teman-teman mereka dan orang-orang dekat mereka dari menghadiri majelis-majelisnya menurut yang aku dengar dari beberapa syeikh dan imam. Sudah dimaklumi bersama kerasnya sikap syeikh terhadap ahli kalam sampai-sampai beliau memisahkan fiqh Asy-Syafi’i dari prinsip-prinsip Al-Asy’ari. Dan diberi komentar oleh Abu Bakar Ar-Raadziqaani, dan buku itu ada padaku. Sikap inilah yang diikuti oleh Abu Ishaq Asy-Syiiraazi dalam dua kitabnya, yakni Al-Luma’ dan At-Tabshirah. Sampai-sampai kalaulah sekiranya perkataan Al-Asy’ari bersesuaian dengan perkataan rekan-rekan kami (ulama madzhab Asy-Syafi’i) beliau membedakannya. Beliau berkata ; “Ini adalah pendapat sebagian rekan kami dan pendapat ini juga dipilih oleh Al-Asy’ariyah.”

Beliau tidak memasukkan mereka ke dalam golongan rekan-rekan Asy-Syafi’i. Mereka menolak disamakan dengan Al-Asy’ariyah dan menolak dinisbatkan kepada madzhab Al-Asy’ariyah dalam masalah fiqh, terlebih lagi dalam masalah ushuluddin.”

Kemudian sebagian orang berusaha mengingkari dan menolak penisbatan buku ini kepada Abul Hasan Al-Asy’ari . Ini merupakan lelucon yang menggelikan, sebab sama halnya seperti mengingkari matahari di siang bolong tanpa awan. Ada seorang jahil yang menyangkal dengan keras buku ini adalah tulisan Abul Hasan Al-Asy’ari dengan alasan buku ini adalah buatan “orang-orang wahabi”?! Buku ini cetakan Saudi ?! Buku ini ditulis di awal kehidupan beliau ?! Dan sejumlah alasan-alasan tak masuk akal lainnya. Di antaranya adalah yang disebutkan oleh Abul Qasim Abdul Malik bin Isa bin Darbas Asy-Syafi’i ibnu Darbas dalam kitab Adz-Dzabb ‘An Abil Hasan Al-Asy’ary berikut ini ;

“Wahai saudara-saudara sekalian ! Ketahuilah bahwa Al Ibaanah ‘An Ushulid Diyaanah adalah kitab yang ditulis oleh Al Imam Abul Hasan ‘Ali bin Isma’il Al-Asy’ary yang merupakan keyakinan beliau yang terakhir berkat karunia dan rahmat Allah, buku ini berisikan kepercayaan beliau dalam agama Allah swt setelah beliau bertaubat dari keyakinan Mu’tazilah. Semua buku yang dinisbatkan kepada beliau yang bertentangan dengan yang beliau tulis setelah beliau bertaubat maka beliau tidak bertanggung jawab di depan Allah. Sebab dengan tegas beliau menyatakan bahwa (buku) ini mengungkapkan kepercayaan beliau dalam agama Allah swt. Beliau meriwayatkan dan menetapkan bahwa buku tersebut berisi keyakinan para shahabat, tabi’in, imam-imam hadits yang terdahulu dan perkataan Imam Ahmad bin Hanbal radhiyallahu ‘anhum ajma’in.

Isi buku ini dapat dibuktikan kebenarannya dari kitabullah dan sunnah Rasulullah saw. Lantas apakah boleh dikatakan bahwa beliau telah bertaubat dari Al-Qur’an dan As-Sunnah ? Lalu dari madzhab manakah beliau bertaubat ? Bukankah meninggalkan madzhab Al-Qur’an dan Sunnah Nabi bertentangan dengan ajaran yang dipegang oleh para shahabat, tabi’in dan para imam ahli hadits yang diridhai ? Berarti jelaslah bahwa beliau berada di atas madzhab mereka dan meriwayatkan dari mereka.

Sungguh hal ini tidak pantas dilakukan oleh orang awam Muslimin apalagi para imam kaum Muslimin ! Atau apakah dikatakan bahwa beliau jahil terhadap apa yang beliau nukil dari para salaf terdahulu padahal beliau telah menghabiskan usia untuk meneliti berbagai madzhab dan mengetahui berbagai jenis agama. Bagi seorang yang insaf akan mengakui hal ini dan tidaklah berprasangka seperti itu kecuali seorang yang takabbur dan congkak.”

Demikianlah sekilas tentang latar belakang buku ini dan profil Imam Abul Hasan Al-Asy’ari. Mudah-mudahan buku ini dapat meluruskan kesalah pahaman kesesatan yang tersebar di tengah-tengah kaum Muslimin tentang Imam Abul Hasan Al-Asy’ari.

Sumber ; Kitab “Al-Ibaanah ‘An Ushulid-Diyanah” Karya ; Imam Abul Hasan Al-Asy’ari.


(KabarDuniaIslam/al-mustaqbal.net)

Ganasnya Minoritas Kafir terhadap Muslimin


Penjajah Belanda yang beragama Kristen, dan mereka itu adalah minoritas di Nusantara, terbukti telah bercokol mencengkeramkan kuku-kukunya di Nusantara selama 350-an tahun dengan aneka pelanggaran dan pemerkosaan hak-hak sipil. Berapa ribu ulama yang telah dibantai dengan cara diadu domba. Contohnya, di zaman Amangkurat I, pengganti Sultan Agung di Kerajaan Mataram Islam, di Jogjakarta, Amangkurat I mengadakan perjanjian dengan Belanda, lalu para ulama tidak setuju, maka dikumpulkanlah para ulama itu di alun-alun (lapangan) sejumlah 5.000-an ulama, lalu dibantai. Sejarahnya sebagai berikut:

Amangkurat I membantai ribuan ulama
----------------------------------------------
Pembantaian terhadap umat Islam kadang bukan hanya menimpa umat secara umum, namun justru inti umat yang dibantai, yaitu para ulama. Pembantaian yang diarahkan kepada ulama itu di antaranya oleh Amangkurat I, penerus Sultan Agung, raja Mataram Islam di Jawa, tahun 1646.

Peristiwa itu bisa kita simak sebagai berikut:

‘Penyebaran Islam menjadi benar-benar terhambat dan sekaligus merupakan sejarah paling hitam tatkala Amangkurat I mengumpulkan 5000 sampai 6000 orang ulama seluruh Jawa dan membunuhnya seluruhnya secara serentak.’[1]

Masalah ini ditegaskan lagi oleh Sjamsudduha pada halaman lain: ‘Penyebaran Islam pernah mengalami hambatan yang bersifat politis, yaitu adanya pergolakan intern dalam kerajaan-kerajaan Islam. Hambatan yang paling hebat dalam proses penyebaran Islam terjadi ketika Amangkurat I melakukan pembunuhan besar-besaran terhadap lima sampai enam ribu ulama dan keluarganya. Penyebaran Islam di Jawa mengalami stagnasi untuk beberapa lama karena kehabisan muballigh, dan perasaan takut.’[2]

Dibantainya lima ribu sampai enam ribu ulama itu adalah masalah yang sangat besar. Sumber yang lain menyebutkan:

‘Amangkurat I, juga terkenal dengan nama Amangkurat Tegal Arum atau Tegal Wangi (karena mangkat di tempat tersebut) ialah putera Sultan Agung; naik tahta Mataram (1645) sebagai pengganti ayahnya. Berlainan dengan Sultan Agung yang bijaksana, Amangkurat I pada waktu hidupnya membuat beberapa kesalahan dan sebagai tanda kelemahan ia mengadakan perjanjian perdamaian dengan Kompeni Belanda (1646). Tindakannnya ini ditentang oleh beberapa golongan, di antaranya para alim ulama, sehingga mereka ini disuruh bunuh.’[3]

Peristiwa besar berupa pembantaian terhadap ribuan ulama itu tidak terjadi kecuali di belakangnya ada penjajah Belanda yang menyetir Amangkurat I.

Penjajah Belanda itu jumlahnya sedikit, minoritas, tetapi memegang kendali kepemimpinan, terbukti memainkan peran jahatnya terhadap inti umat Islam yaitu membantai ribuan ulama. Kelompok minoritas itu sampai membantai yang mayoritas saja tidak takut, apalagi kejahatan-kejahatan lainnya.

Di Zaman penjajahan menyusu penjajah, zaman merdeka bertingkah
---------------------------------------------------------------------------
Berikut ini sebagian data kejahatan minoritas kafir penjajah Belanda terhadap umat Islam dalam hal memberi dana sangat besar kepada Kristen dan Katolik, sebaliknya sangat kecil terhadap Islam.

Semenjak masa pemerintah kolonial Belanda, Katolik terutama Protestan memperoleh dana bantuan yang besar sekali, tidak demi­kian dengan Islam. Sebagai contoh pada tahun 1927 alokasi bantuan untuk modal dalam rangka pengembangan agama, adalah sebagai berikut:

Protestan memperoleh € 31.000.000
Katolik memperoleh € 10.080.000
Islam memperoleh € 80.000.[4]

Dana besar dari penjajah Belanda itu digunakan oleh orang Kristen dan Katolik untuk membangun gedung-gedung, sekolah, rumah sakit dan sebagainya. Sedang ummat Islam tidak punya uang. Pada gilirannya, anak-anak orang kafirin itu telah makan sekolahan sedang anak-anak Muslimin belum, kecuali sedikit, maka ketika merdeka, orang-orang kafirin Nasrani itu masuk ke pos-pos pemer­intahan di mana-mana. Padahal mereka itu ogah-ogahan untuk merde­ka, lebih enak menyusu pada penjajah sesama kafir. Jadi, yang berjuang mengorbankan nyawa dan harta untuk melawan penjajah kafir itu orang Islam, namun ketika merdeka, penyusu Belanda itu justru yang leha-leha duduk di kursi-kursi pemerintahan.

Keadaan itu makin didukung oleh sikap pemerintahan Soekarno yang bersama PKI (Partai Komunis Indonesia) mempecundangi ummat Islam. Senjata ampuh Soekarno dan PKI adalah istilah DI (Darul Islam) yang harus dihabisi sampai seakar-akarnya. Di situ kafirin Nasrani bersorak kegirangan karena ummat Islam dikuyo-kuyo (dipecundangi, disengsarakan). Di masa Soeharto berkuasa 32 tahun pun ummat Islam dikuyo-kuyo lagi oleh Soharto, Ali Moertopo, Benny Moerdani, Sudomo (sebelum masuk Islam) dengan tunggangan Golkar. Sampai hanya untuk bicara agama saja harus pakai SIM (Surat Izin Muballigh). Dan ummat Islam banyak dibantai di mana- mana, di Aceh, Tanjung Priok, Lampung, Haur Koneng Jabar dan sebagainya. Lagi-lagi kafirin Nasrani bersorak sorai.

Mereka yang sorak sorai –selama umat Islam dibantai, dikuyo-kuyo dan didhalimi– itu kini diusulkan oleh Dawam Rahardjo (pembela aliran-aliran sesat yang merusak Islam seperti Ahmadiyah, Lia Eden, Sepilis –sekulerisme, pluralisme agama, dan liberalisme— dan semacamnya) untuk memimpin Departemen Agama. Padahal diadakannya Departemen Agama itu sendiri menurut sejarahnya adalah hadiah bagi umat Islam, karena para ulama dan umat Islam telah berjuang mati-matian untuk meraih kemerdekaan.

Bagaimana kira-kira kalau usulan Dawam Rahardjo itu terlaksana?
Kalau toh penyengsaraan terhadap umat Islam tidak sampai tingkat pembantaian, maka seandainya dari kalangan Kristen memimpin Departemen Agama, lakon nenek moyangnya dalam ideology dan agama, yaitu penjajah Belanda, bisa diterapkan pula. Yaitu dana untuk Nasrani 41 juta Gulden, sedang untuk Islam hanya 80 ribu Gulden saja.

Tidak usah jauh-jauh ke zaman Belanda, di saat pemerintahan Orde Baru pimpinan presiden Soeharto, ketika Benny Moerdani yang Nasrani itu dijadikan Menteri Pertahanan dan Keamanan/ Panglima Angkatan Bersenjata, ternyata ratusan umat Islam dibantai di Tanjung Priok, Jakarta Utara, 12 September 1984. Diperkirakan ratusan Muslimin dibantai, diangkut bertruck-truck entah ke mana dikuburkannya, tak jelas.

Kemudian ketika TB Silalahi dari Nasrani pula dijadikan Menteri Aparatur Negara, maka membuat kebijakan yang mengarah pada pembunuhan madrasah-madrasah sore hari, dengan cara menambah lama bersekolah di sekolah-sekolah umum sampai agak sore, sehingga mengakibatkan rontoknya madrasah-madrasah sore hari. Masih pula ditambah dengan menghapus pengadaan guru-buru negeri untuk sekolah swasta, yang artinya adalah membunuh madrasah-madrasah (swasta) se-Indonesia. Hingga kini setelah tahun 2000 pun dampaknya makin memprihatinkan. Madrasah-madrasah (swasta) mengalami koleps, rata-rata dalam keadaan megap-megap, karena kekuarangan guru. Untuk seluruh Indonesia diperkirakan butuh 200.000-an guru madrasah, dan khabarnya sampai sekarang kalau Departemen Agama RI mengajukan kepada pemerintah untuk mengadakan tenaga guru itu senantiasa ditolak, kecuali sangat sedikit. Sebaliknya, TB Silalahi walau sudah tak jadi menteri masih aktif dalam kenasraniannya secara nasional, misalnya jadi ketua panitia natalan tingkat nasional, yang mampu menggiring para pejabat Muslim sampai tingkat presiden untuk hadir di upacara bernatalan ria, satu hal yang telah diharamkan oleh MUI (Majelis Ulama Indonesia) bagi umat Islam. Seakan fatwa MUI itu dianggap angin lalu oleh para pejabat Muslim. Padahal, mereka (pejabat-pejabat Muslim) itu ketika sebelum naik jabatan biasanya mendekat-dekat kepada umat Islam, paling kurang dengan cara hadir di masjid-masjid,guna meraih simpati umat Islam, misalnya. Terkutuklah mereka. Agama dijadikan alat untuk meraih jabatan.

Betapa bedanya antara pejabat yang Muslim dengan yang kafir. Kalau pejabat kafir, sampai sudah tidak menjabat pun masih gigih menjajakan kekafirannya, seperti menjadi panitia upacara nasional kekafiran mereka, dan mampu menggiring pejabat yang masih aktif untuk hadir di acara kekafiran mereka. Sebaliknya, pejabat-pejabat Muslim, ketika masih menjabat saja sudah lupa terhadap Islam dan umat Islam. Justru biasanya mereka ikut-ikutan ke acara-acara kafir. Kemudian setelah mereka tidak punya jabatan lagi, baru sebagian mendekat-dekat lagi ke umat Islam, tetapi sudah tidak ada daya apa-apa, hanya sekadar mengisi waktu menunggu umur. Itu saja sering-sering hanya berfungsi untuk mengendur-ngendurkan perjuangan Islam, dengan alasan persatuan dan kesatuan, misalnya; lalu cenderung ke pluralisme agama, menyamakan semua agama, atau paling tidak ya sekuler. Yang nampak di permukaan biasanya seperti itu, bila kebetulan tidak tersangkut perkara korupsi dan semacamnya yang mengakibatkan sakit atau malahan meninggal sebelum sempat diadili.

Kalau ketika jadi pejabat dikenal galak, atau pelit, atau lebih dari itu justru tukang peras, biasanya ketika pensiun, mereka minggat, menjauh dari tempat semula. Entah dengan cara membeli tanah di kompleks yang suasananya dianggap aman, atau sekadar ndompleng ke anak atau menantu, bila perlu. Perkara nasib mereka di akherat seperti apa, itu urusan Allah subhanahu wata’ala terhadap mereka. Kalau di dunia sudah banyak mendhalimi manusia, bahkan agama Allah subhanahu wata’ala, maka betapa ngerinya. Maka mumpung masih hidup, sebaiknya bertaubat, memperbanyak amal sholih, ikhlas lillahi Ta’ala, agar husnul khotimah.

Kembali kepada sikap Dawam Rahardjo, perlu diingatkan mengenai kegigigihan orang kafir tersebut. Yang telah dikemukakan itu tadi, orang-orang Nasrani sampai sebegitu jauhnya dalam memecundangi Islam dan umat Islam. Padahal mereka itu tidak langsung memegang jabatan yang berkaitan dengan agama Islam. Bagaimana pula seandainya mereka yang Nasrani itu menjadi menteri agama? Tidak jadi menteri agama saja, terbukti pencelakaan terhadap umat Islam sudah sedemikian drastisnya. Lha kok Dawam Rahardjo yang dijuluki sebagai cendekiawan Muslim malahan sama sekali buta terhadap lakon jahat orang Nasrani yang telah ditusukkan kepada umat Islam se-Indonesia, padahal jelas-jelas di depan mata.

Sebaiknya Dawam Rahardjo membuka mata, melihat sejarah, agar ada sedikit gambaran tentang betapa mengenaskannya (memprihatinkannya) kondisi umat Islam akibat disengsarakan oleh kelompok minoritas anti Islam.

Kembali ke kekejaman Belanda (minoritas tapi menjajah) dalam membunuhi umat Islam. Peristiwa Perang Paderi selama 13 tahun (1824-1837M), antara Islam (Salaf)[5] yang dipimpin Imam Bonjol dan kaum adat (Islam tradisional) di Sumatera Barat dicampur tangani Belanda. Belanda memihak kaum adat. Kaum adat berdebat sesamanya. Sebagian kaum adat memihak ke Imam Bonjol, dan sebagian menyerah terhadap Belanda. Lalu Imam Bonjol sendiri ditipu oleh Belanda dengan cara pura-pura akan diadakan perdamaian, namun hanya menipu untuk menangkapnya, kemudian membuangnya ke Betawi, ke Cianjur Jawa Barat, lalu ditahan di Ambon, dipindah ke Menado, dan wafat di sana setelah 10 tahun di Menado, 6 November 1864.[6]

Belum lagi perang Aceh, Belanda dengan dipanas-panasi oleh penasihatnya, Snouck Hurgronje bahwa satu-satunya jalan hanyalah berlaku keras terhadap para ulama dan umat Islam, lalu dibantailah para ulama di Aceh, beserta umat Islam.

Sikap Snouck terhadap Islam, Ulama, dan Muslimin
------------------------------------------------------------
Fakta sejarah menunjukkan kedustaan Snaouck Hurgronje dan rencana penyamarannya bukan tidak mungkin menunjukkan bahwa masuk Islamnya di Jeddah serta hubungannya dengan orang-orang Aceh di Mekkah al-Mukarramah pun termasuk perbuatan pura-puranya. Namun, dusta tersebut telah memberinya jalan memasuki daerah Aceh, tempat dia akan mengumpulkan informasi-informasi yang dapat memberi saham dalam mewujudkan pemecahan masalah atas daerah Aceh bagi Belanda. Untuk itu Snouck Hurgronje menerima pekerjaan di Batavia.

Di Batavia, dia mulai mengumpulkan informasi tentang pengajaran Islam di sekolah-sekolah Jawa Barat dan Jawa Tengah, serta tentang apa yang dinamakan hierarki keagamaan Islam yang berkali-kali disangkal keberadaannya oleh Snouck Hurgronje. Pada dasarnya, Snouck benar karena di dalam Islam tidak dikenal sistem hierarki sebagaimana dalam Katolik atau Kristen pada umumnya. Kemudian datang perintah untuknya agar melaksanakan tugas resmi yang telah digambarkan dalam rekomendasi-rekomendasi sebagai sesuatu yang sangat rahasia. Dalam perjalanan mata-matanya itu, orang-orang Aceh, termasuk beberapa ulama, menaruh kepercayaan penuh kepadanya. Mereka memberi sambutan hangat dan menerima kedatangannya. Laporan-laporannya (kepada pemerintah Belanda, pen) berisi kebencian, dendam, pemutarbalikan, dan kebohongan, khususnya terhadap para ulama yang dianggap sebagai kendala penghambat tunduknya daerah Aceh kepada pemerintah Belanda. Para ulama merupakan motor penggerak spitritual masyarakat dalam membela daerah itu sehingga di dalam laporan-laporan spionasenya, para ulama itu berpuluh-puluh kali dijuluki gerombolan ulama. Selain itu, diapun menyampaikan usul kepada pemerintah kolonial untuk menempuh cara politik kekerasan dan penumpasan terhadap para ulama dengan menyatakan:

“Sesungguhnya musuh utama dan yang giat adalah para ulama dan para petualang yang menyusun gerombolan-gerombolan yang kuat. Sekalipun jumlah mereka sedikit dan tumbuh di antara lapisan-lapisan masyarakat yang bermacam-macam, mereka mendapat tambahan dari sebagian penduduk dan pemimpin-pemimpinnya. Tidak mungkin akan diperoleh manfaat dalam perundingan dengan partai musuh ini karena akidah dan kepentingan pribadi mereka mengharuskan mereka untuk tidak tunduk, kecuali dengan penggunaan kekerasan terhadap mereka. Sesungguhnya persyaratan yang paling mendasar untuk mengembalikan peraturan di daerah Aceh haruslah mengkaunter para ulama dengan kekerasan sehingga ‘ketakutan’ menjadi faktor yang menghalangi orang-orang Aceh untuk bergabung dengan pemimpin-pemimpin gerombolan agar terhindar dari bahaya. Menurut pendapat saya, mesti dipersiapkan rencana mata-mata yang efektif dan terorganisasi untuk memata-matai Tuanku Kuta Karang (pemimpin ulama pada tahun 1892) dan gerombolannya. Pasti akan ada hasil awalnya. Biarpun saya tidak mampu menjelaskan seluruh rinciannya, namun saya berani berkata bahwa pekerjaan mata-mata itu adalah suatu kemungkinan.” [7]

Demikianlah faktanya. Snouck telah melibatkan dirinya untuk kepentingan penjajahan dengan bukti pernyataan dan laporannya kepada Jendral Van Houts untuk memerangi kaum muslimin di seluruh wilayah jajahan Belanda. Dengan kata lain ia mengusulkan untuk menggunakan kekerasan dalam menumpas kaum muslimin. Karena itu Jendral tadi mendapat julukan “pedang Snouck yang ampuh” karena keberhasilannya dalam memerangi umat Islam.
Di samping itu Snouck Hurgronye juga banyak membantu dalam pembinaan kader missionaris Belanda dan membuka sekolahan untuk mengkristenkan muslimin di seluruh wilayah jajahannya.

Terdapat fakta lain pula bahwa seorang tokoh missionaris kondang dan sangat disegani di kalangan kaum orientalis yang bernama Hendrick Kraemer adalah murid Snouck Hurgronje, dari tahun 1921 hingga tahun 1935. Hubungan di antara guru dan murid terus berkesinambungan tanpa putus. Snouck Hurgronje wafat pada tahun 1936.[8]

Dr Van Koningsveled berkata: “Tidak terputus surat menyurat antara Snouck Hurgronje dan muridnya, Hendrik Kraemer, misisionaris terkenal dan berpengaruh dalam lingkungan aktivis kristenisasi dari tahun 1921 sampai dengan 1935. Menurut penjelasan Boland, buku Hendrik Kraemer, Misi Kristen di Dunia Non Kristen[9] mengungkapkan dengan jelas bahwa orang-orang Kristen mempunyai rencana untuk mengkristenkan dunia, khususnya Indonesia. Mereka bertujuan menundukkan dunia Islam.[10] Bahkan, Kreamer membandingkan Islam dengan Nazi.[11]

Zaman merdeka, minoritas pun membantai umat Islam
-----------------------------------------------------------------
Bahkan di zaman merdeka dan setelah tahun 2000 pun Indonesia yang mayoritas Muslim ini, kaum minoritas membantai umat Islam di Poso Sulawesi, juga di Ambon. Tibo, otak pembantaian terhadap umat Islam di Poso, dikabarakan mengaku didoakan oleh gereja ketika mau melakukan pembantaian itu.[12] Majalah Sabili No 22, Th XIII, 18 Mei 2006/ 20 Rabi’ul Akhir 1427H memberitakan sebagai berikut:

Gereja acap kali disebut-sebut dalam berbagai kerusuhan di tanah air. Keterlibatan gereja pula yang disebut tervonis mati Tibo baru-baru ini.

Menjelang eksekusi mati, panglima pasukan Merah saat konflik Poso berkecamuk beberapa waktu lalu ini, mengungkap keterlibatan Majelis Sinode Gereja Kristen Sulawesi Tengah (GKST). GKST pimpinan pendeta Damanik yang berpusat di Tentena ini, menurut Tibo terlibat dalam pembantaian umat Islam Poso.

Menurut Tibo, (pihak gereja) GKST memberikan dukungan moril dan lainnya kepada pasukan Merah yang hendak menyerang kaum Muslimin Poso. Bahkan, lanjut Tibo, para pendeta mendoakan mereka dengan upacara ala Kristen di Gereja tersebut.

Hasilnya? Sebuah tragedy kemanusiaan yang di luar batas kewajaran manusia. Pembantaian dan penganiayaan terhadap umat Islam secara biadab telah dilakukan pasukan Merah. Fakta ini terungkap dari keterangan sejumlah saksi saat persidangan Tibo beberapa waktu yang lalu.

Kesadisan pasukan Kelelawar pimpinan Tibo terhadap kaum Muslimin terungkap di persidangan. Menurut salah satu saksi, pembina pesantren Walisongo Poso, Ustadz Ilham, ia melihat rekannya dibacok pasukan Merah pimpinan Tibo, sebelum ia nekad loncat dari mobil dan meloloskan diri.

Sebelumnya, Ustadz Ilham bersama 28 orang lainnya disuruh buka baju. Selanjutnya tangan diikat satu persatu dengan sabut kelapa, tali nilon dan kabel. Kemudian digiring lewat hutan tembus desa Lempomawu. Rombongan Ustadz Ilham berjalan ke desa Ranononco dan ditampung di sebuah baruga.

Di sanalah mereka disiksa dalam keadaan berbanjar dua barisan. Selanjutnya ikatan tangan ditambah sampai bersusun tiga. Badan Ustadz Ilham diiris, ditendang dan dipukul dengan berbagai alat. Tak puas dengan itu, mereka menyirami umat Islam dengan air panas selama dua jam.

Kebringasan pasukan Merah itu juga diungkap saksi lainnya, Tuminah. Menurut kesaksian Tuminah, pasukan Merah mengikat mereka dengan tali dan memisahkan antara laki-laki dan perempuan. Di bilik sebuah sekolah, Dominggus meminta para Muslimah melepas bajunya dan disuruh berputar-putar di depannya.

Jauh sebelumnya, keterlibatan Gereja juga disebut-sebut saat penyerangan kaum Kristen terhadap umat Islam Maluku di akhir tahun 1999. Sehari setelah Natal, Ahad (26/12 1999), dengan amat tiba-tiba, massa Kristen menyerang dan membantai kaum Muslimin di Kecamatan Tobelo, Maluku Utara.

Seorang saksi menceritakan, pembantaian yang menyayat hati umat Islam tersebut. Menurut ceritanya, sebelum penyerangan biadab itu terdengar suara lonceng Gereja saling bersahutan serta suara gaduh tiang listrik, bak pertanda kesiapan untuk menyerang.
Seketika, massa Kristen yang membawa berbagai senjata tajam sudah mengepung dan membombardir Masjid Jami’ tempat berlindungnya ribuan kaum Muslimin. Masjid Jami’pun diguyur bensin dan dengan cepat api menjilat tembok-temboknya.
Jerit tangis anak-anak kecil bayi yang kepanasan dan istighfar para Muslimah terdengar bersahut-sahutan. Yang mencoba keluar masjid langsung dibantai. Kurang lebih 750 orang kaum Muslimin yang berada di dalam masjid tersebut terbakar hidup-hidup, hingga mengeluarkan aroma daging terbakar.[13]

Sejumlah pihak pun mensinyalir keterlibatan Gereja di sejumlah daerah konflik lainnya. Sebut misalnya, kerusuhan Timor Timur (saat masih masuk wilayah Indonesia). Ketika itu, kepala Kanwil Departemen Agama di Timor Timur seorang Katolik. Ternyata karyawannya yang beragama Islam, hanya mau berkhutbah Jum’at di masjid saja dilarang oleh Kakanwilnya yang Katolik itu.

Pengakuan karyawan Kanwil Departemen Agama Timor Timur bahwa dirinya dilarang oleh Kakanwilnya untuk berkhutbah di masjid itu penulis dengar langsung ketika penulis bersama rombongan wartawan Islam dari Jakarta berada di Dilly Timor Timur, waktu masih jadi wilayah Indonesia. Nah, kalau menteri agamanya dari Katolik atau Kristen, jenis-jenis pembantaian terhadap umat Islam dan pelarangan-pelarangan khutbah di masjid-masjid bagi karyawan Departemen Agama, apakah tidak dilancarkan, bahkan digalakkan? Dawam Rahardjo perlu berpikir ulang, kalau memang masih mengaku Muslim, atau berpikiran obyektif.

Tirani minoritas
--------------------
Apakah itu tidak pernah terdengar di telinga seorang professor yang menyandang gelar cendekiawan Muslim seperti Dawam Rahardjo? Sedang tidur di mana dia? Selain itu, apakah tidak pernah mendengar bahwa dalam perpolitikan di Indonesia selama masa Orde baru di bawah rezim Soeharto, dalam tempo 25 tahun dari 32 tahun kekuasaannya sering diistilahkan adanya tirani minoritas, lantaran kebijakan Soeharto mengikuti pihak minoritas dengan CSIS-nya dan di bidang kekuasaan adalah Benny Murdani-nya? Kemudian setelah ada kerenggangan antara Benny dan Soeharto, lantas terjadilah aneka kerusuhan di daerah-daerah Indonesia bagian timur yang di sana campur antara Muslim dan Kristiani, maka umat Islam dibantai, dibakari rumahnya, tokonya, dan bahkan masjid-masjidnya seperti yang terjadi di Timor Timur, Flores dan lainnya. Apakah Dawam tak pernah dengar? Bagaimana ketika pegawai Departemen Agama saja tidak boleh khutbah di masjid oleh atasannya ketika atasannya orang Katolik seperti yang terjadi di Timor Timur, padahal secara penduduk Indonesia, Katolik adalah minoritas. Apakah Dawam tak pernah dengar? Bagaimana misalnya menteri agamanya itu orang Kristen, lalu melarang pegawai Departemen Agama berkhutbah di masjid, sebagaimana Kepala Kanwil Depag Timor Timur waktu masih jadi wilayah Indonesia melarang pegawainya berkhutbah di masjid yang sudah ada, bahkan untuk didirikan musholla saja sulit di sana? Masih banyak lagi tentunya.

Bukan hanya di wilayah yang banyak orang Kristennya. Di zaman Soeharto, saat berlangsung tirani minoritas, maka pencekalan terhadap khotib-khotib dan muballigh pun berlangsung, hingga ada istilah SIM (Surat Izin Muballigh). Daftar apa yang disebut muballigh-muballigh ekstrim pun beredar. Hingga muballigh digagalkan untuk berkhutbah hari raya seperti Pak Dr Deliar Noer yang digagalkan hingga masuk berita di Koran pun, Dawam tentunya dengar. Kenapa? Karena umat Islam dikuyo-kuyo oleh kebijakan yang memihak pada minoritas Kristen.

Nah, sekarang ini, rupanya Dawam justru menjadikan dirinya rela, suka ria, menjadi orang yang tidak perlu ditekan-tekan oleh minoritas Kristen, justru mencadangkan diri untuk di bagian depan sebagai orang yang rela untuk ditepuki oleh orang Kristen. Makin ramai tepuk sorak orang Kristen, makin bersemangatlah Dawam. Padahal, nanti kalau meninggal dunia, Pak Dawam apakah akan dirumat oleh orang Kristen? Apakah yang memandikan, mengkafani, mensholati, dan memasukkan ke liang kubur nanti diharapkan dari orang-orang Kristen? Dan misalnya masih percaya terhadap doa, apakah lebih baik yang mendoakan mayat Dawam nanti orang Kristen dengan nyanyian-nyanyian kemusyrikannya?

Kalau Dawam Rahardjo istiqomah dengan pendapatnya, maka logika yang dapat dipetik: Lebih baik nanti yang merawat jenazah saya adalah dari pihak yang minoritas, misalnya Kristen. Karena mereka yang minoritas itu nanti tidak akan berani sewenang-wenang terhadap jasad saya. Berbeda dengan kalau yang merawat sampai menguburkan jasad saya itu dari pihak yang mayoritas, yakni kaum Muslimin, mereka pasti akan berbuat sewenang-wenang, karena merasa mayoritas, dan tidak dapat dikontrol dalam hal merawat jasad saya. Jadi saya lebih memilih untuk dirawat oleh orang Kristen dari proses perawatan jenazah saya sampai penguburannya. Kalau dapat, justru yang paling minoritas, yaitu orang yang tidak beragamalah yang harus merawat sampai menguburkan jenazah saya. Karena kalau yang paling minoritas, maka tidak mungkin akan berani untuk berbuat sewenang-wenang terhadap jasad saya. Berbeda dengan kalau yang mayoritas. Jadi saya lebih memilih untuk dirawat jenazah saya oleh orang yang tidak beragama, daripada yang beragama.” Itu logika yang pas dari ungkapan-ungkapan Dawam Rahardjo yang telah terlontar sebelumnya, bila dirangkaikan dengan kematiannya, kapan-kapan. (haji).


[1] Sjamsudduha, Penyebaran dan Perkembangan Islam- Katolik- Protestan di Indonesia, Usaha Nasional, Surabaya, 1987, halaman 119.

[2] Ibid, halaman 167.

[3] Prof. Mr, AG. Pringgodigdo –Hassan Shadily MA, Ensiklopedi Umum, Penerbit Yayasan Kanisius, Yogyakarta, 1977, halaman 45.

[4] Sjamsudduha, Penyebaran dan Perkembangan Islam – Katolik- Protestan di Indonesia,_Usaha Nasional Indonesia, cet II, 1987, hal 129.

[5] Sebelum Imam Bonjol datang dari Makkah, sudah berlangsung pemurnian Islam di Minangkabau menjelang akhir abad 18, dengan dibereskannya tarikat-tarikat Syatariyah dan sebagainya ke arah lebih mengikuti syara’. Lalu datanglah Imam Bonjol dan tokoh-tokoh yang baru pulang dari Makkah dan mengikuti manhaj salaf, sesuai dengan Islam yang disampaikan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, diwarisi para sahabat, tabi’in, tabi’it tabi’in dan diteruskan ilmunya serta penyebarannya oleh para ulama. Kaum Padri (pimpinan Imam Bonjol) itu mengganti penghulu-penghulu adat dengan qodhi (hakim agama) dan imam. Dengan ini, Imam Bonjol dan jama’ahnya mengubah system social adat. Tapi ini hanya berlangsung 3 tahun. (Sistem Imam Bonjol tentunya system Islam, hukum waris ya cara Islam. Sayangnya, hanya berlangsung 3 tahun, kembali ke adat lagi. Sampai buku ini ditulis, tahun 2006, walaupun masyarakat Sumatera Barat atau Minangkabau itu beragama Islam, tetapi dalam hal warisan harta orang yang meninggal dunia, memakai cara adat, khabarnya, tidak memakai hukum Islam).

Sesudah 3 tahun itu imam tetap ada, tetapi yang berkuasa adalah penghulu adat, bukan imam. Tahun 1827, Belanda mulai ikut-ikutan campur tangan. Imam Bonjol mengajak para penghulu adat untuk menentukan sikap. Tetapi para penghulu adat berdebat sesamanya, ada yang mau perang, ada yang mau menyerah. Imam Bonjol akhirnya pergi – dia tidak kuasa…

Lalu Belanda menipu Imam Bonjol dengan liciknya, yaitu diajak berunding, tetapi ditangkap, 29 Oktober 1837, lalu diasingkan. Mula-mula di Bukittinggi, lalu Cianjur, Ambon, dan Manado. (Lihat Leksikon Islam, Pustaka Azet Perkasa, Jakarta 1988, jilid 2, halaman 561).

[6] (lihat Ensiklopedi Umum, Pringgodigdo, 1977, halaman 444).

[7] K. Van de Maaten, Snouck Hurgronje en de Atjeh Oorlog, Leiden, 1948, hal 95, dikutip Dr Qasim Assamurai, Al-Istisyraqu bainal Maudhu’iyati wal Ifti’aliyah, terjemahan Prof. Dr Syuhudi Isma’il dkk, Bukti-bukti Kebohongan Orientalis, GIP, Jakarta, cetakan pertama 1417H/ 1996M, hal 158.

[8] Dr Ahmad Abdul Hamid Ghurab, ru’yah Islamiyyah lil Istisyraq, terjemahan AM Basalamah, Menyingkap Tabir Orientalisme, Pustaka Al-Kautsar, Jakarta, I, 1992, hal 97-98.

[9] Hendrik Kraemer, the Crisitian Message in a non-Christian World, London, 1938, edisi kedua, 1947.

[10] B.J Boland, the Strugle of Islam in Modern Indonesia’s Gravenhage, 1970, hal 236, dikutip Qasim Assamurai hal 164.

[11] Kraemer, op cit, hal 353, bandingkan Boland, op cit, hal 240, no 146, dikutip Qasim, ibid, hal 164.

[12] To:insistnet@yahoogroups.com
From:”Syahril” <Syahril_CW@cni.co.id Add to Address Book
Date:Wed, 12 Apr 2006 17:43:32 +0700
Subject:[INSISTS] Fw: Tibo pahlawan HAM?

dr milis sebelah..,

nc

—– Original Message —–

Sent: Wednesday, April 12, 2006 9:35 AM
Subject: Re: Tibo pahlawan HAM?


Saya juga sungguh bingung dan geram dengan perkembangan kasus Tibo yang semakin tidak jelas dan menjauh dari konteks.
Saya melihat media, baik media cetak maupun elektronik berperan sangat besar dalam membuat kasus tibo menjauh dari substansinya.

Sebagian besar media jelas sekali menutup mata dan tidak mau peduli atas fakta-fakta yang menunjukan bahwa “trio pembantai” ini — Tibo, Da Silva, dan Marianus Riwu, jelas-jelas terlibat dalam pembantaian ratusan Santri di Poso, mereka bertiga bahkan berperan sebagai pimpinan dari pasukan kelelawar hitam, pasukan kelompok merah yang memobilisasi pembantaian terhadap ratusan santri di Poso.

Membaca artikel Kompas beberapa hari lalu, saya sungguh geram dan bingung. Bagaimana tidak ? dalam artikel itu,Tibo dikesankan sebagai seorang yang religius dan tak berdosa, sang wartawan sama sekali tidak menyentuh peran Tibo dalam kasus Pembantaian di Poso. Reaksi dari sebagian kecil masyarakat yang meminta pembatalan hukuman mati terhadap Tibo Cs, diexpose secara besar-besaran baik di Koran maupun TV, sementara reaksi dukungan masyarakat agar Tibo segera dieksekusi sama sekali tak ditayangkan. Apakah seperti yang namanya Cover Both sides?

Media juga terlihat menerapkan diskriminasi dan standar ganda dalam memberitakan Kasus Tibo Cs, dan Amrozi Cs.
Standar Ganda dan diskriminasi dalam melihat permasalahan hukum ternyata juga diterapkan oleh “para aktivis kemanusiaan” dan para pakar hukum di negeri ini.Mereka — aktivis manusia dan praktisi hukum– seperti kebakaran jenggot ketika ditetapkannya keputusan agar Tibo Cs dieksekusi mati, belasan artikel mereka tulis di koran-koran tentang penentangan pelaksanaan hukuman Mati di negeri ini, mereka bilang Hukuman Mati adalah warisan dari Zaman Jahiliah, tetapi kemana suara mereka ketika keputusan hukuman mati dijatuhkan kepada Imam Samudra Cs???

Sungguh semua hal di negeri ini sudah terbolak-balik, bahkan kepada media, aktivis kemanusiaan, dan para pakar hukumpun saya sudah tak percaya lagi.

Banyak contoh dan fakta bahwa Media sering berat sebelah dalam memberitakan sesuatu, banyak fakta juga yang menunjukan kapan para aktivis kemanusiaan akan berteriak keras dan kapan mereka akan bungkam seribu bahasa. Hal yang sama juga terjadi pada para pakar hukum.

Di negeri ini semuanya Anomali, Jika Mayoritas Islam yang jadi korban itu bukan masalah, media diam, aktivis kemanusiaan bungkam, pakar hukum tutup mulut, tetapi jika Minoritas sedikit saja jadi korban, maka media akan bersuara kencang, aktivis kemanusiaan akan berteriak keras : Ini melanggar HAM!, sementara para aktivis hukum akan bertindak layaknya pahlawan pembela kebenaran, Hahahhaaa

Sungguh dagelan seperti ini memilukan buat saya..

[13] Majalah SabiliNo 22, Th XIII, 18 Mei 2006/ 20 Rabi’ul Akhir 1427H, halaman 20-21.




(KabarDuniaIslam/Nahimunkar/Haji)