Saturday, March 22, 2014

MH370: Mungkin dirampas ketika 'lubang hitam' radar


LONDON 22 Mac - Pakar percaya pesawat Malaysia Airlines MH370 mungkin dirampas ketika 'lubang hitam' radar semasa pertukaran laluan trafik udara antara Malaysia dan Vietnam.
Laman web akhbar Mirror melaporkan, pakar percaya suspek mungkin menyerang dan mengubah laluan pesawat Boeing 777 itu ketika waktu berkenaan.
Transkrip yang baharu didedahkan menunjukkan masa sebenar ketika pesawat itu berada di 'ruang udara' tersebut antara dua zon kawalan laluan udara trafik di mana ia tidak dipantau dari darat. - Agensi


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140322/lu_10/MH370-Mungkin-dirampas-ketika-lubang-hitam-radar#ixzz2wgwgWSbV
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Sekolah Harapan: Sebuah harapan perubahan

Dalam sedar ataupun tidak, menyusuri tahun 2014, sudah hampir empat tahun Sekolah Harapan yang beroperasi di Jasin, Melaka bertahan dengan tajaan penuh Jabatan Agama Islam Melaka.

Sinergi Gerakan Mahasiswi (SIGMA) melihat usaha Jabatan Agama Islam Melaka itu adalah satu usaha yang baik untuk membimbing semula remaja-remaja ini disamping menyelaraskan keperluan ilmu rohani dan kurikulum persekolahan mereka.
Usaha ini dilihat bukan sahaja memberi harapan atau peluang kedua kepada mereka untuk berubah kearah yang lebih baik, tetapi juga membuka ruang pembelajaran agar mereka berpeluang menjadi masyarakat yang terdidik dan berpengetahuan disamping mampu mengurangkan kadar buang bayi yang kebiasaanya berlaku akibat hancurnya harapan untuk berubah.

Pembinaan modal insan adalah sangat penting bagi mempersiapkan sesebuah negara dengan masyarakat yang terpelajar. Justeru itu, hak untuk mendapatkan ilmu dan pelajaran wajar diukur sama rata dan Sekolah Harapan dilihat membuka ruang yang lebih kondusif dan efektif kepada remaja yang sudah terlanjur. Di sini mereka bebas menadah ilmu tanpa gangguan emosi dan fizikal yang barangkali akan dihadapi mereka jika bersekolah di sekolah harian.

Namun begitu, SIGMA melihat Sekolah Harapan bukan sahaja menjadi pusat perlindungan untuk golongan remaja terbabit, tetapi juga mesti menyediakan alternatif lain untuk mendidik mereka erti kehidupan yang sebenar usai mereka keluar dari sekolah tersebut. Perlunya satu pendidikan kemahiran, selain silibus akademik yang tidak kurang pentingnya untuk bekalan mereka.

Saranan SIGMA supaya:

1) Ilmu Tauhid lebih ditekankan lagi bukan hanya dengan matapelajaran agama Islam tetapi perlu dipraktikkan dan dijiwai oleh setiap penghuni Sekolah Harapan.

2) Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat yang ditubuhkan pada tahun 2001 perlu menaiktaraf program penyelidikan dan pembangunan dalam bidang gender, kependudukan, pembangunan keluarga dan masyarakat selain perlu mengambil langkah awal bagi mencegah masalah ini dari terus menular.

3) Dasar Wanita Negara bukan sekadar mengiktiraf wanita dalam bidang politik, ekonomi dan perkhidmatan semata-mata, tetapi perlu juga memastikan penyampaian perkhidmatan pembangunan sosial yang cekap dan berkesan dengan menggiatkan peranan institusi-institusi pembangunan wanita bagi memastikan hak dan keselamatan wanita terbela seiring dengan pembangunan kemajuan negara.

4) Peranan keluarga sebagai batu asas pembinaan sahsiah seorang remaja perlu dititikberatkan supaya perkara ini dapat dibendung. Pun begitu, jika perkara ini terjadi, keluarga juga memainkan peranan penting dalam memberi sokongan moral dan mendidik remaja yang terlanjur supaya kembali ke pangkal jalan, bukan dibuang untuk menjaga air muka keluarga.

5) Masyarakat juga perlu memandang positif dan memberi sokongan padu kepada mereka yang ingin berubah dan melupakan sejarah hitam yang tercatat dek kerana kecetekan fikiran mereka. Masyarakat perlu keluar dari dogma-dogma yang boleh menyebabkan golongan tersebut rasa tidak berguna dan menatijahkan perkara yang lebih buruk seperti buang bayi dan bunuh diri.

SIGMA melihat cadangan-cadangan ini sebagai satu usaha yang baik ke arah mengurangkan kadar buang bayi sekaligus memberi cahaya di hujung terowong kepada bayi yang baru melihat dunia. Numun demikian, adalah penting bagi semua lapisan masyarakat untuk sedar bahawa “mencegah adalah lebih baik daripada mengubati”. Punca utama kepada berlakunya anak luar nikah ini harus diteliti dan dicegah oleh semua pihak baik institusi keluarga, pendidikan mahupun kerajaan dan masyarakat sekeliling sebelum ia menjadi suatu barah yang sukar diubati.

Kita tidak mahu satu hari nanti Sekolah Harapan menjadi bak cendawan tumbuh selepas hujan apabila remaja melihat ianya sebagai penyelamat sehingga tidak takut dengan perbuatan maksiat yang dilakukan bila mana ada rumah yang menerima mereka setelah itu.

Sirah nabawiyah telah membuktikan bahawa mengeji seseorang yang telah bertaubat dangan sebenar-benar taubat adalah dilarang bilamana Khalid bin al-Walid telah ditegur oleh baginda nabi ketika hendak melontarkan batu ke kepala wanita dari kaum Al-Ghamidiah yang telah berzina sambil mengejinya. Baginda berkata: Nantilah dulu wahai Khalid! Demi sesungguhnya yang jiwaku di tangan Dia, sesungguhnya dia telah bertaubat dengan sebenar-benarnya, jika bertaubatnya orang yang zalim maka diampunkan dosanya, kemudian perempuan itu pun disembahyangkan dan dikafankan.

Sedangkan Nabi mengiktiraf dan mengangkat darjat wanita, tidak dinafikan lagi wanita memainkan peranan yang cukup penting di dalam dan di luar rumah, terutama dalam pembentukan generasi akan datang. Semoga dengan usaha yang dilakukan semua pihak mampu mengurangkan kadar diskriminasi terhadapa wanita serta wanita sendiri memahalkan diri mereka daripada mudah menyerah kepada mana-mana lelaki yang bukan sepatutnya.

كل بني آدم خطاء، وخير الخطائين التوابون bermaksud: Setiap anak Adam itu boleh melakukan kesilapan, dan sebaik-baik insan-insan yang bersalah ialah yang bertaubat. (hadith riwayat Imam Ahmad di dalam Musnadnya,Imam At-Tirmizi,Ibnu Majah,dan Imam Al-Haakim )

Tuntasnya, SIGMA menyokong penuh segala usaha yang dilakukan oleh mana-mana badan kerajaan mahupun Non-Goverment Organization (NGO) dalam memastikan hak dan keselamatan wanita terpelihara. Semoga ada sinar di sebalik sejarah hitam yang terpalit.

Penulis ialah Pengerusi Sinergi Gerakan Mahasiswi (SIGMA)
-harakah

MH370: Pakar yakin bateri Lithium di ruang kargo terbakar

BERITA bahawa penerbangan MAS MH370 yang hilang ada membawa muatan bateri lithium-ion yang mudah terbakar tidak langsung memeranjatkan bekas ketua keselamatan, Pentadbiran Penerbangan Persekutuan Amerika Syarikat (USFAA). 
Billie Vincent, yang pernah bertugas sebagai ketua Pentabiran Keselamatan Penerbangan Awam, (FAA), sejak awal lagi berpendirian bahawa adalah tidak wajar untuk mengesyaki anak-anak kapal sebagai pensabotaj dalam hal kehilangan penerbangan MAS MH370 ini.
Sebaliknya, beliau melihat bahawa anak kapal penerbangan berkenaan mungkin telah berusaha berhempas pulas  cuba menyelamatkan pesawat sehinggalah ke saat beliau sendiri tumpas kepada kebakaran yang memusnahkan penerbangan berkenaan.
Kebakaran yang berlaku mungkin berpunca dari bateri lithium-ion yang sifatnya mudah terbakar di dalam ruang kargo pesawat. Kalau pun ada kemungkinan api berpunca dari sumber lain tetapi kehadiran bateri berkenaan di dalam kargo pesawat berupaya menyemarakkan kebakaran dengan cepat.       
Vincent merupakan individu yang memainkan peranan utama dalam merumus polisi berkaitan pengurusan krisis dalam mengendalikan kes-kes rampasan kapal terbang di Amerika Syarikat dalam tahun 1980-an.
Beliau juga mengetuai Agensi Marshal Udara Persekutuan (pasukan bersenjata), sebuah agensi di bawah FAA dan menjadi saksi utama dalam perbicaraan kes pengeboman pesawat Pan Am 103 oleh kumpulan pengganas.
Selepas menamatkan perkhidmatan dengan FAA, beliau mengetuai sebuah firma perundingan antarabangsa yang telah mendapat kontrak merangka dan melaksanakan sistem keselamatan untuk lapangan terbang antarabangsa Malaysia, KLIA.
Dari lapangan terbang inilah pesawat MH370 berlepas pada 12.41 pagi, Sabtu, 8 Mac 2014 dengan membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal. Ianya hilang dari radar dalam penerbangan ke Beijing pada jam 1.21 pagi setelah membuat transmisi radio yang terakhir pada 1.19 pagi.  
Pegawai-pegawai dari pihak berkuasa Malaysia mengesyaki bahawa seseorang di dalam pesawat telah mematikan Sistem Laporan dan Penyampaian Komunikasi (ACARS) pesawat berkenaan dan kemudiannya mematikan transponder pesawat menyebabkan terputusnya perhubungan pesawat dengan pusat kawalan trafik udara.
Denyutan elektronik (pings) yang ditransmisikan oleh pesawat secara automatik ke satelit Inmarsat menunjukkan bahawa penerbangan MH370 berkemungkinan telah dengan sengaja dilencongkan dan terbang ke hala utara merentasi kawasan Asia Tengah atau ke hala selatan merentasi Lautan Hindi.

DENYUTAN ELEKTRONIK
Dalam satu temubual eksklusif dengan Air Traffic Mangement.com, Vincent menolak kemungkinan bahawa sebutir bom telah diletupkan di dalam pesawat kerana sekiranya hal ini berlaku maka bahagian dalam pesawat musnah dan sistem tekanan udara pesawat rosak. Ini tidak berlaku.
Sebaliknya, beliau menegaskan bahawa denyutan elektronik yang diterima oleh satelit menunjukkan bahawa pesawat MH370 terbang berterusan selama sehingga 7 jam selepas hilang dari radar, menunjukkan bahawa “aerostructure” pesawat berkenaan dalam keadaan baik.
Berasaskan kepada serpihan-serpihan yang dikesan di kawasan yang terletak 1,550 batu ke barat daya Perth, dan berasaskan kepada denyutan elektronik yang terakhir yang di terima oleh satelit Inmarsat, Vincent berpendapat bahawa pesawat tidak lagi di bawah kawalan juruterbang atau pembantu juruterbang sehingga ia akhirnya, mungkin terhempas. 
 “Data-data yang didedahkan setakat ini berkemungkinan menunjukkan bahawa masalah yang menimpa pesawat ada kaitannya dengan bahan berbahaya yang dibawa oleh pesawat.
“Senario yang berlaku bermula dengan kebakaran bahan berbahaya ini di ruang kargo – kerana bahan berkenaan tidak dibungkus dengan cermat mematuhi peraturan yang ditentukan atau pun bahan berkenaan diterbangkan secara menyalahi undang-undang atau kedua-duanya sekali,” jelas  Vincent. 

BATERI LITHIUM-ION
Pihak berkuasai Malaysia pada hari Jumaat mengesahkan bahawa pesawat yang hilang itu ada membawa bateri lithium-ion di dalam ruang kargonya tetapi mendakwa pihak MAS tidak menganggap bahan berkenaan berbahaya kepada keselamatan pesawat.
Ini kerana peraturan berpiawaian berkaitan dengan sistem pembungkusan bahan berbahaya telah dipatuhi.
“Bahan ini bukan dianggap bahan berbahaya dan kami telah membungkusnya mengikut peraturan yang ditetapkan oleh Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO),”  ujar Ketua Pegawai Eksekutif MAS, Ahmad Jauhari Yahya.
Sehingga kini, maklumat manifest kargo yang telah didedahkan hanyalah berkaitan empat ton buah manggis. 
Vincent yakin bahawa sekiranya kebakaran bermula di ruang kargo, ianya tentu telah merebak kebahagian lain pesawat sehingga memusnahkan sistem komunikasi pesawat itu.
Berkemungkinan gas beracun yang terhasil dari kebakaran telah melemaskan penumpang-penumpang di dalam kabin pesawat dan anak kapal  di ruang kokkpit. Mungkin juruterbang atau pembantu juruterbang pesawat telah berjaya memasang corong oksigen dan mengemudi pesawat untuk berpatah balik  ke Kuala Lumpur atau ke Pulau Langkawi. 
Pesawat MH370 dilaporkan telah terbang ke paras 45,000 kaki yang mana Vincent percaya bahawa ia disebabkan ketidakupayaan pilot untuk melihat alat pengawal penerbangan di dalam kokpit untuk mengemudi penerbangan kembali ia ke paras yang biasa.
Vincent percaya bahawa pilot mungkin akhirnya telah dapat mengawal semula penerbangan dan mengemudi pesawat ke paras sekitar 23,000 kaki  - yang merupakan aras yang telah ditetapkan oleh pembuat pesawat bertuju menghalang kebakaran dari terus merebak dan menjamin  supaya pesawat berada dalam keadaan yang lebih selamat bila membuat pendaratan cemas.
Laporan rasmi mengenai penerbangan UPS B747 yang terhempas di Dubai memperincikan bagaimana anak-anak kapal telah berusaha berhempas pulas untuk memulihkan tekanan udara di dalam pesawat bagi menahan supaya kebakaran tidak terus merebak 30 saat selepas pesawat itu hilang dari kawalan dan sistem pengesanan.
Dalam kemalangan itu – semua anak kapal terkoban – di dapati bahawa masa dari kebakaran mula-mula dikesan sehingga pesawat hilang dari kawalan adalah sekitar dua setengah minit.

BAHAN BERBAHAYA
Pesawat UPS B747 didapati membawa tiga bungkusan bateri lithium yang sepatutnya diistiharkan sebagai “bahan merbahaya” tetapi tidak diistiharkan seperti sepatutnya. Ujian-ujian yang dibuat oleh Pusat Teknologi FAA di Amerika Syarikat selepas pesawat terhempas menunjukkan bahawa “pemanasan” (overheating) yang berlaku di dalam ruangan kargo telah menyebabkan berlakunya reaksi berantai (chain reaction).
“Bateri yang bukan punca kepada kebakaran berkenaan telah terbakar dan apinya merebak yang akhirnya membawa kepada bencana yang telah berlaku,” kata Vincent.
Berpandukan kepada penemuan ini, penyiasat kemalangan pesawat MH370 pastinya mahu mengetahui kuantiti dan lokasi di mana bateri berkenaan diletakkan di dalam pesawat.
Adalah juga penting untuk mengetahui bagaimana bateri itu telah dibungkus dan diperbuat  serta untuk mengetahui rekod sejarah penghantaran bateri ini oleh MAS dan juga oleh kilang pembuat bateri.
Penyiasat-penyiasat yang menyiasat kemalangan udara di Dubai juga mendapati bahwa rakaman suara kokpit menunjukkan bahawa corong oksigen yang dipakai oleh pilot kehabisan udara selepas 6 minit amaran kebakaran berbunyi. 
Ini menyebabkan pilot meninggalkan tempat kawalan kapal terbang kerana kesukaran bernafas dan terhidu gas beracun. Pembantu juruterbang yang mengmbilalih kemudi pesawat tidak dapat melihat ke hadapan kokpit, panel kawalan pesawat di dalam kokpit  dan panel kawalan audio menyebabkan pesawat gagal dikawal dan dikemudi semula.  
Pihak berkuasa memberitahu bahawa komunikasi perbualan dari penerbangan MH370 yang paling akhir dihantar dua minit sebelum pesawat hilang dari skrin radar pusat kawalan udara ketika terbang di ruang angkasa Laut China Selatan.
Vincent percaya bahawa anak kapal telah berjaya menstabilkan pesawat buat beberapa ketika dan meletakkan arah baru penerbangan sebelum kemudiannya tumpas akibat ketiadaan oksigen atau kehadiran gas beracun di dalam pesawat.
“Pesawat terus terbang secara autopilot sehingga ia kehabisan minyak dan terhempas – berkemungkinan besar di kawasan lautan kerana tiada apa-apa laporan diterima dari sistem Emergency Locater Transmitter pesawat berkenaan.
“ELT diterima oleh satelit sekiranya pesawat terhempas di daratan,” ujar Vincent.
Vincent yakin bahawa lain-lain senario seperti rampasan pesawat dan sabotaj tidak mungkin berlaku. Misalnya, tidak ada petunjuk bahawa juruterbang dan pembantu juruterbang pesawat berkenaan terlibat dalam perbuatan jenayah menyebabkan kehilangan pesawat. 

DIBOLOSI PENJENAYAH
Juga, pihak berkuasa Malaysia belum ada mendedahkan sebarang data yang menunnjukkan bahawa sistem keselamatan pesawat telah dibolosi penjenayah atau perampas pesawat.
Beberapa orang penyiasat kemalangan penerbangan memberitahu Air Traffic Mangement.com bahawa masih wujud perkara yang belum dapat ditentukan dengan tepat, misalnya kenapa radio di dalam pesawat MH370 tidak berbunyi?
Apabila pesawat terhempas disebabkan oleh kebakaran, keadaan buruk berlaku dengan cepat yang akhirnya memusnahkan kemampuan pesawat untuk terbang seperti mana yang berlaku kepada pesawat UPS 747-400 berpunca darit kebakaran bateri lithium di dalam ruang kargo.
Pesawat itu terhempas di Dubai. Ini jugalah yang berlaku kepada Valujet 594 yang terhempas kerana kebakaran penjana oksigen yang terletak dalam ruang kargo peswat, Swiss Air 111 kerana kebakaran sistem letrik di ruang kosong di bahagian bumbung sebelah dalam pesawat dan South African Airways Boeing 747 dalam tahun 1987 kerana kebakaran di ruang kargo. 
Dalam setiap kes, Vincent mendapati, anak kapal mempunyai masa yang cukup untuk berkomunikasi dengan  pusat kawalan udara sebelum pesawat terhempas walaupun kebakaran berkenaan merebak dengan cepat.
Dalam setiap kes yang disebut, kebakaran menyebabkan pesawat tidak boleh lagi terbang kecuali dalam kes Swiss Air di mana pesawat terus terbang berlegar di udara bagi menghabiskan bahan bakar.
Alasan kedua yang menimbulkan keraguan mengenai kejadian kebakaran di ruang kargo pesawat MH 370 ialah pilot pesawat, sekiranya beliau patuh kepada prosedur kecemasan, sepatutnya dia telah menggunakan corong oksigen kecemasan yang mampu melindungi pemakainya dari gas beracun.
Pada corong oksigen kecemasan itu ada alat mikrofon yang membolehkan mereka berhubung dengan pusat kawalan trafik  dan menyatakan keadaan yang dihadapi dan maksud mereka untuk cuba membuat pendaratan cemas. Tidak diketahui ini dilakukan atau tidak oleh anak kapal berkenaan.
Akhirnya, di sana wujud keraguan sama ada – walaupun sistem autopilot masih berfungsi – sesebuah pesawat berupaya untuk terus terbang sehingga 7 jam. Kemalangan sepatutnya berlaku lebih cepat walaupun ada usaha di pihak anak kapal untuk menstabilkan tekanan udara di dalam kabin untuk menghentikan kebakaran. - Diterjemahkan secara bebas dari Air traffic Management.com oleh Dr Rosli Yaakob
-harakah

Tragedi MH370dedah kelemahan satelit

SATELIT WorldView-2 milik DigitalGlobe yang merakam imej dua objek dipercayai serpihan pesawat MH370 di Lautan Hindi pada 16 Mac lalu.


WASHINGTON - Kehilangan sebuah pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) bukan sahaja menimbulkan misteri dalam sejarah penerbangan tetapi turut mendedahkan batasan dan kemampuan sistem satelit, lapor Washington Post kelmarin.
Sebelum ini, beberapa pengendali satelit memberitahu bahawa satelit mereka mempunyai teknologi yang sangat canggih sehingga mampu merakamkan nombor pendaftaran sesebuah kenderaan dari orbit Bumi.
Namun, dalam kes kehilangan pesawat MH370, kelemahan dan had teknologi satelit mula terserlah apabila gagal mengesan sebuah kapal terbang yang besar.
Beberapa pakar berkata, kelemahan dan had teknologi sesebuah satelit ini berkait rapat dengan faktor fizikal, kewangan dan kegunaannya sendiri.
Satelit tentera dan komersial jarang memantau serta menganalisis ruang muka bumi yang jarang dilalui seperti kawasan terpencil di Lautan Hindi yang dipercayai menjadi laluan pesawat MH370.
Tinjauan permukaan bumi memerlukan lensa kamera satelit merakam imej pada sudut yang luas manakala tumpuan pada sesuatu objek memerlukan fokus yang berbeza.
Sesebuah satelit, kata mereka, tidak boleh melakukan kedua-dua fungsi secara serentak.
Satelit pengintip yang paling canggih biasanya mempunyai lensa kamera untuk merakamkan sesuatu imej dengan terperinci.
"Ia umpama menggunakan teropong ketika menaiki kereta pada kelajuan 100 kilometer sejam dan cuba melihat setiap peti surat di sepanjang jalan.
"Begitu juga satelit kerana anda tidak dapat menfokuskan teropong anda dengan cepat untuk melihat semua peti surat itu," kata penasihat teknikal Yayasan Keselamatan Dunia, Brian Weeden.
Yayasan Keselamatan Dunia merupakan sebuah badan bukan perniagaan yang menumpukan kepada dasar-dasar angkasa lepas.
Ketika ini, teknologi satelit masih belum terbukti kejayaannya dalam menyelesaikan kes kehilangan pesawat MH370 sejak 8 Mac lalu.
Para pegawai Australia kelmarin mendakwa dua buah objek yang dirakam satelit di sebuah lokasi terpencil di Lautan Hindi kemungkinan serpihan pesawat tersebut.
Imej itu dirakam pada 16 Mac lalu oleh satelit WorldView-2 yang merupakan sebuah satelit komersial yang mengelilingi bumi pada ketinggian 770 kilometer.
Namun, objek itu masih kabur dan terdapat kemungkinan imej yang dirakam adalah objek lain dan bukan serpihan MH370 atau pantulan cahaya di permukaan laut.
Sehingga kini objek yang salah satunya sepanjang 24 meter itu gagal dikesan oleh satelit lain dan juga pesawat tentera yang dihantar ke lokasi itu di Lautan Hindi.
Sementara itu, syarikat DigitalGlobe yang merupakan pemilik satelit WorldView-2 berkata, tempoh masa agak lama untuk imej itu dikeluarkan kerana ia perlu meneliti terlalu banyak data.
"Jumlah imej yang terlalu banyak di Bumi meyukarkan untuk menumpukan kepada sesuatu objek secara masa sebenar," kata syarikat yang berpangkalan di Amerika Syarikat itu.
DigitalGlobe juga menggunakan anak syarikatnya, Tomnod untuk menjalankan satu carian umum melibatkan tiga juta sukarelawan yang meneliti imej satelit bagi mencari pesawat tersebut. - Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0322&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_04.htm#ixzz2wdW7X3tB 
Hakcipta terpelihara 

Misteri MH370 sukar dirungkai


PARIS – Seorang pakar penerbangan di Perancis menjangkakan misteri kehilangan sebuah pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) sangat sukar dirungkai atau kekal misteri sekiranya benar kapal terbang berkenaan terhempas di Lautan Hindi, lapor akhbar
Financial Times.
Pengarah Biro Siasatan Kemalangan Udara Perancis, Rémi Jouty berkata, sekiranya dua objek yang dikesan oleh sebuah satelit di Lautan Hindi adalah serpihan pesawat MH370, ini bermakna satu siasatan paling sukar akan bermula.
Katanya, untuk merungkai misteri kehilangan pesawat itu, pasukan penyiasat perlu mencari kotak hitam kerana alat itu adalah kunci untuk membuka misteri tersebut.
"Bagaimanapun, di lautan ini pasukan mencari mungkin mengambil masa selama beberapa tahun untuk mencari kotak hitam pesawat ini itupun jika ia boleh ditemui.
"Apa yang boleh saya beritahu, ini adalah usaha mencari yang paling sukar dan saya tidak memberi jaminan kotak hitam ini mampu ditemui," katanya.
Menurutnya, kotak hitam penting bagi mengetahui punca sesuatu nahas udara kerana ia menyimpan rakaman suara di kokpit dan juga data-data penerbangan.
Kotak hitam yang direka untuk terselamat walaupun sesebuah pesawat terhempas atau terbakar sebenarnya berwarna merah atau oren terang bergantung kepada pengeluar.
Biro itu sebelum ini menghantar tiga penyiasat berpengalaman untuk membantu pihak berkuasa Malaysia mencari pesawat yang membawa 239 penumpang dan anak kapal yang hilang sejak 8 Mac lalu.
Ketiga-tiga pegawai penyiasat itu terlibat dalam siasatan sebuah pesawat Air France yang terhempas di Lautan Atlantik pada 2009.
Dalam kemalangan tersebut seramai 228 penumpang dan anak kapal terbunuh manakala kotak hitam pesawat itu ditemui selepas dua tahun tragedi berlaku.
Ketika misi mencari pesawat Air France, ekor kapal terbang adalah serpihan pertama ditemui selepas lima hari pesawat itu dilaporkan terhempas.
Beberapa serpihan lagi dan beberapa mayat penumpang pesawat itu hanya dijumpai hampir dua minggu selepas penemuan pertama tersebut.
Kotak hitam pesawat Air France ditemui pada kedalaman 4,000 meter iaitu hampir sama dengan kedalaman di satu kawasan di Lautan Hindi di mana dua objek dipercayai serpihan pesawat MH370 dikesan. – Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0322&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_05.htm#ixzz2wdW1HnFs 
Hakcipta terpelihara 

Mahkamah batal pilihan raya umum Thailand

SEKUMPULAN penunjuk perasaan antikerajaan berehat di tepi sebuah kolam di Taman Lumpini, Bangkok semalam.


BANGKOK - Mahkamah Perlembagaan Thailand semalam membatalkan pilihan raya umum bulan lalu sekali gus menjerumuskan negara ini ke dalam kecelaruan politik.
Perkembangan tersebut menyebabkan Thailand kini ketiadaan kerajaan yang lengkap.
Mahkamah berkenaan membuat keputusan dengan undi 6-3 bahawa pilihan raya pada 2 Februari lalu melanggar perlembagaan kerana pengundian tidak berjalan pada hari yang sama di seluruh negara.
Sejumlah penunjuk perasaan antikerajaan menghalang proses pengundian melibatkan satu perlima wilayah di Thailand manakala pilihan raya turut gagal diadakan di 28 wilayah kerana para calon gagal mendaftar.
Protes tersebut merupakan episod terbaharu dalam krisis lapan tahun yang menyaksikan perbalahan golongan kelas pertengahan dan pengikut monarki dengan para penyokong Perdana Menteri Yingluck Shinawatra serta abangnya, bekas Perdana Menteri Thaksin Shinawatra.
Thaksin yang digulingkan oleh tentera pada 2006 kini menetap di luar negara untuk mengelak hukuman penjara selepas didapati bersalah dalam satu kes rasuah.
"Agensi-agensi bebas sepakat bahawa mereka (Mahkamah Perlembagaan dan Suruhanjaya Anti -Rasuah) mahu menggulingkan Yingluck dan Kabinetnya.
"Mereka mahu mewujudkan kekosongan kuasa, mendakwa pilihan raya tidak boleh diadakan seterusnya mencalonkan perdana menteri pilihan mereka," kata penganalisis politik Unit Perisikan Siam, Kan Yuenyong.
"Jika mereka melaksanakan rancangan ini, para penyokong kerajaan akan memberikan tentangan balas dengan enam bulan seterusnya bakal menyaksikan kemelut yang lebih teruk berbanding awal tahun ini," tambahnya.
Menurut Kan, kumpulan Baju Merah yang menyokong Thaksin kini lebih agresif sekali gus mencetuskan kemungkinan lebih banyak keganasan berlaku jika Yingluck dipaksa meletak jawatan.
Kumpulan tersebut kuat di utara dan timur laut Thailand.
Dalam pada itu, Suruhanjaya Anti-Rasuah Kebangsaan boleh mencadangkan undi tidak percaya terhadap Yingluck dalam tempoh beberapa hari lagi, berkemungkinan pada 31 Mac ini.
Ia berikutan kegagalan Yingluck menyelia skim subsidi pembelian beras oleh kerajaan yang didakwa dicemari rasuah dan merugikan negara.
Beliau boleh digulingkan oleh Dewan Tinggi Senat yang memiliki majoriti anggota anti-Thaksin.
Beberapa penganalisis berkata, Senat kelak akan melantik seorang perdana menteri neutral seperti yang diminta oleh para penunjuk perasaan antikerajaan.
Sementara itu, masih tidak jelas tarikh pilihan raya baharu akan diadakan di Thailand susulan keputusan mahkamah perlembagaan negara itu. - Reuters


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0322&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz2wdVgWZZT 
Hakcipta terpelihara 

EU, Ukraine meterai perjanjian untuk bersekutu


SEKUMPULAN lelaki bersenjata dipercayai askar Rusia berkawal di luar sebuah pangkalan tentera di Perevalnoye dekat bandar Simferopol dalam wilayah Crimea semalam.


BRUSSELS, Belgium - Perdana Menteri Sementara Ukraine, Arseniy Yatsenyuk meletakkan negaranya dalam kem Barat semalam selepas memeterai satu perjanjian politik bersama Kesatuan Eropah (EU) sekali gus meminggirkan jirannya, Rusia.
"Perjanjian Persatuan EU-Ukraine itu pada peringkat awal ini menjadi simbol hubungan penting kedua-dua pihak," kata Presiden EU, Hermann Van Rompuy di akaun Twitternya.
Perjanjian akhir antara EU dan Ukraine kelak akan merangkumi topik yang lebih meluas seperti integrasi ekonomi, rombakan sistem kehakiman, hak pengguna dan perlindungan alam sekitar.
Perjanjian semalam bagaimanapun, terhad kepada tiga daripada tujuh bab dalam dokumen setebal 1,200 muka surat berkenaan.
Ukraine mengambil langkah untuk bersekutu dengan EU selepas blok Eropah dan Amerika Syarikat melaksanakan sekatan terhadap beberapa pemimpin Rusia yang penyokong yang rapat dengan Presiden Vladimir Putin sebagai hukuman kerana merampas wilayah Crimea daripada Ukraine.
Antara mereka yang dikenakan sekatan tersebut termasuk halangan perjalanan ialah bilionair Gennady Timchenko, Arkady Rotenberg dan Boris Rotenberg selain sebuah bank Rusia. - AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0322&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz2wdVLsPsc 
Hakcipta terpelihara