KIEV - UKRAINE. Perdana Menteri Ukraine, Arseniy Yatsenyuk kelmarin menuduh Presiden Rusia, Vladimir Putin mahu menghapuskan Ukraine sebagai sebuah negara merdeka walaupun perjanjian gencatan senjata dikuatkuasakan.

Yatsenyuk berkata, tuduhan itu berdasarkan provokasi dilakukan Rusia sejak lima bulan lalu di Donetsk dan Lugansk, timur Ukraine.

"Matlamat beliau adalah untuk mengambil keseluruhan Ukraine, dia mahu menghapuskan Ukraine sebagai sebuah negara merdeka dan berhasrat memasukkan negara ini ke dalam Persekutuan Rusia.

Beliau juga menyifatkan gencatan senjata ditandatangani 5 September lalu hanya sebagai langkah awal untuk menghentikan pembunuhan beramai-ramai di timur negara itu.

"Perjanjian dua hala dengan Rusia bukan jalan terbaik. Idea menggesa Amerika Syarikat dan Kesatuan Eropah memainkan peranan dalam rundingan damai ini tidak menjamin kedaulatan dan kemerdekaan Ukraine.

“Satu-satunya orang yang tidak stabil adalah Putin. Kami berada dalam keadaan perang dan penyerang utamanya adalah Persekutuan Rusia," katanya, laporan dipetik dari AFP.