Wednesday, December 28, 2011

Datuk suspek kes NFC direman tiga hari siasat kes tipu RM280,000

Izany Abdul Ghani
Izany Abdul Ghani
KUALA LUMPUR: Ahli perniagaan bergelar Datuk yang dikaitkan dengan siasatan penyelewengan dana Pusat Fidlot Nasional (NFC) dan ditahan semula kelmarin berhubung satu kes penipuan lain, direman tiga hari bermula semalam.

Suspek berusia 45 tahun yang mempunyai syarikat pengangkutan, agensi pekerja asing dan syarikat khidmat perundingan ditahan bagi membantu siasatan berhubung kes penipuan membabitkan kerugian RM280,000 yang dibuat mangsa di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi di sini pada 7 Ogos 2009.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Izany Abdul Ghani, berkata lelaki itu ditahan mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan bagi membantu siasatan menipu mangsa yang meminta khidmat perundingannya bagi bantuan mendapatkan kiosk stesen minyak di Lembah Klang.
“Suspek ditahan bagi menyiasat dakwaan seorang pengadu wanita yang menyatakan gagal untuk mendapatkan projek kiosk stesen minyak meskipun bayaran sudah dibuat pada 2007.

“Selain itu, Polis Kuala Lumpur turut menjalankan siasatan ke atas suspek sama berhubung beberapa kes penipuan lain yang didakwa dilakukan di sekitar Kuala Lumpur,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Katanya, siasatan berhubung kes NFC dibuat JSJK Bukit Aman dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), manakala siasatan kes penipuan dilakukan JSJK Kuala Lumpur.

Suspek itu ditahan Khamis minggu lalu ekoran dakwaan cuba menyogok wang RM1.7 juta, empat pegawai kanan JSJK Bukit Aman yang memintanya membantu siasatan kes NFC.
Apabila tempoh remannya berakhir kelmarin, beliau ditangkap semula Polis Kuala Lumpur untuk siasatan penipuan.

Media sebelum ini melaporkan seorang ahli perniagaan yang dipercayai mempunyai kaitan dengan penyelewengan dana NFC ditahan ketika cuba menyogok RM1.7 juta empat pegawai penyiasat kes itu.
Berita Harian Online | Datuk suspek kes NFC direman tiga hari siasat kes tipu RM280,000:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment