Wednesday, May 2, 2012

Pengantin muda nikah di wad

Pengantin muda nikah di wad - Utara - Sinar Harian:

Pengantin bersama kakitangan Hospital Sultan Abdul Halim pada hari bersejarah mereka.
Pengantin bersama kakitangan Hospital Sultan Abdul Halim pada hari bersejarah mereka.
SUNGAI PETANI – Kemalangan yang menyebabkan seorang remaja patah kaki sebelah kiri sehari sebelum bernikah tidak menghalang perancangan awal mangsa untuk mendirikan rumah tangga dengan kekasih hatinya.

Lebih bersejarah, upacara akad nikah itu dilakukan di Wad Kenanga 5, Hospital Sultan Abdul Halim, Sungai Petani disaksikan ahli keluarga terdekat, sahabat dan kakitangan hospital 27 April lalu.

Pengantin lelaki, Nor Azlan Nazri, 21, berkata, dia bercadang untuk melakukan persiapan akhir bagi menamatkan zaman bujangnya bersama kekasih Nor Fatin Alia Sobri sehari sebelum tarikh ditetapkan, namun tidak sangka terlibat dalam kemalangan.

Pasangan itu juga mencatat sejarah apabila menjadi pasangan termuda di mana pengantin lelaki berusia 21 tahun, manakala pengantin perempuan berusia 15 tahun.

“Kami memang merancang bernikah lepas direstui dan dapat sokongan keluarga kedua pihak,” katanya.

Menurutnya, walaupun isterinya masih bersekolah di sebuah sekolah di sini, ia tidak menghalang hasrat mereka membina mahligai sebaliknya dijadikan kekuatan agar saling membantu mengejar matlamat dan cita-cita.

“Perasaan bercampur gembira dan sedih disebabkan keadaan saya begini, namun bersyukur diterima pasangan dengan baik,” katanya.

Nor Azlan berkata, dia bersetuju dengan cadangan ayah dan keluarga untuk menyatukan mereka berdua.

“Saya bimbang didorong perbuatan tidak elok selain menunaikan syariat agama sebagai umat Islam.

“Keluarga takut jadi apa-apa, jadi mereka setuju satukan kami dengan perkahwinan,” katanya.

Menurutnya, tarikh akad nikah ditetapkan lebih awal pejabat agama, walaupun dia ditempatkan di wad, namun bagi melancarkan proses penyediaan sijil dan sebagainya, upacara akad nikah diteruskan.

Ditanya tentang cahaya mata, Nor Fatin menjelaskan ia tiada masalah, tetapi suaminya berpesan meneruskan persekolahan dan mengejar kerjaya terlebih dahulu.

Katanya, perkenalan selama lapan bulan membuahkan bibit cinta seterusnya ika-tan perkahwinan dan berharap dapat mengimbangi pendidi-kan dan rumah tangganya.

“Saya akan belajar untuk menjadi seorang isteri solehah di samping tidak mengabaikan pelajaran,” katanya.

No comments:

Post a Comment