Friday, September 20, 2013

Tentera bunuh lapan gerila MNLF


BEBERAPA gerila MNLF yang menyerah diri kepada pihak tentera dihantar ke sebuah balai polis di Zamboanga semalam. - Agensi


BANDAR RAYA ZAMBOANGA - Pertempuran antara tentera dengan gerila pemisah di sini terhad kepada dua kawasan dan akan berakhir tidak lama lagi," kata Presiden Filipina, Benigno Aquino.
Namun, seorang jurucakap tentera memberitahu, pertempuran sengit masih berlaku di dua baha- gian di bandar pelabuhan ini semalam dengan lapan gerila Bari- san Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF) terbunuh manakala 15 lagi menyerah diri.
Konfrontasi bersenjata itu tercetus pada 9 September lalu apabila sekumpulan anggota MNLF yang lengkap bersenjata berarak menuju ke bandar raya ini.
Lebih 100 orang terbunuh dan sekitar 112,000 penduduk melarikan diri dalam pertempuran yang berlanjutan selama 11 hari itu.
Aqunio yang berada di sini sejak Jumaat lalu memberitahu, hanya 20 tebusan yang terdiri daripada orang awam masih ditawan pengganas.
"Konfrontasi ini tidak akan berpanjangan," katanya pada satu sidang akhbar.
Dalam perkembangan berkaitan pihak tentera memberitahu, cuma 70 gerila MNLF masih bertahan selepas sekitar 100 orang menyerah diri atau ditangkap manakala 86 lagi dibunuh.
Bandar raya ini pula kembali beroperasi semalam dengan seba- hagian bank dan kedai dibuka.
Sebanyak dua penerbangan dengan sebuah hanya membawa 18 penumpang dari Manila turut mendarat di sebuah lapangan terbang di sini.
Aquino menyatakan bahawa beliau akan berada di sini sehingga krisis tersebut selesai. - Reuters


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0920&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz2fNjzyvDw 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment