Sunday, August 15, 2010

Sukarelawan Malaysia hampir pengsan ketika bertugas di Gaza


GAZA CITY - Seorang sukarelawan Misi Kemanusiaan Ke Gaza Kelab Putera 1Malaysia hampir pengsan kerana mengalami dehiderasi ketika kumpulan itu sedang menyampaikan bantuan makanan dan selimut kepada 300 keluarga di kem Der Al-Balah dekat sini.

Ketika kejadian pada kira-kira pukul 2.25 petang, Azman Mohd Noor, wartawan akhbar Utusan Malaysia, bersama 66 sukarelawan misi kemanusiaan itu baru saja tiba di Klinik Komuniti Der Al-Balah yang dikendalikan Persatuan Bulan Sabit Merah Palestin (PRCS).

Azman, 43, sebelum itu bersama lebih 40 sukarelawan beragama Islam berjalan sejauh 2km dari Masjid Al-Yafa selepas selesai menunaikan solat Jumaat untuk ke klinik itu yang terletak di kawasan berdekatan.

Namun ketika anggota pasukan itu sibuk mengedarkan bantuan kepada penduduk tempatan, Azman mengadu merasa pening dan hampir pengsan sebelum diberikan rawatan di klinik itu oleh beberapa doktor Malaysia.

Dr Rihana Rafie yang memeriksa keadaan Azman berkata, bapa kepada empat anak itu mengalami dehiderasi akibat cuaca panas padang pasir mencecah 40 darjah selsius selain tidak cukup rehat kerana bekerja keras dan berpuasa.

"Kita datang untuk beri bantuan kepada rakyat Gaza, tapi tak sangka rakyat kita juga sakit di sini," kata Dr Rihana yang turut menasihatkan Azman untuk berbuka puasa bagi meredakan keadaan kesihatannya. 

Namun wartawan yang berasal dari Baling, Kedah itu meneruskan puasanya selepas diberikan rawatan 'Intra Venous Drip' (dimasukkan air ke dalam badan) dan tekanan darahnya kembali normal.

Beliau menyambung tugas membuat liputan seperti biasa selepas dibenarkan berehat di Klinik Komuniti Der Al-Balah oleh ketua misi Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim sebelum pasukan itu terus ke lokasi lain di kawasan berdekatan.

Seorang lagi sukarelawan dari RTM, Safeek Affendy Razali menghadapi serangan gout di kaki dan diberikan suntikan, berkemungkinan kerana terlalu banyak makan daging kambing yang menjadi menu wajib sukarelawan semasa berada di sini.

Terdapat juga di kalangan sukarelawan yang menghadapi masalah gatal-gatal kulit, sakit kerongkong dan cirit-birit sejak memasuki wilayah konflik itu yang bertujuan menyampaikan bantuan kemanusiaan kepada 2,000 keluarga di beberapa penempatan di Gaza. 

Sehingga hari ini, lebih 1,200 keluarga di Jabalyah, Der Al-Balah, Gaza City, Khan Younis dan Saifa, kawasan utara Gaza yang bersempadanan dengan Israel, menerima bantuan makanan, selimut dan ubat-ubatan diedarkan di hospital, klinik, stor simpanan PRCS dan dari rumah ke rumah sejak beberapa hari lepas.

No comments:

Post a Comment