Thursday, May 27, 2010

Proton dengan rasminya sahkan perbincangan dengan VW



26/05/2010 8:35pm

SHAH ALAM 26 Mei – Proton Holdings Bhd. dengan rasminya telah mengesahkan perbincangan dengan Volkswagen (VW) dan keputusannya akan dimaklumkan dalam tempoh dua minggu.
"Kami akan membuat pengumuman bila tiba waktunya, mungkin dalam tempoh satu atau dua minggu,” kata Pengerusinya, Datuk Nadzmi Mohd. Salleh apabila ditanya mengenai keputusan perundingan Proton-Volkswagen.
Beliau, bagaimanapun, enggan mengulas lanjut berhubung perkara itu.
Terdahulu, Pengarah Urusan Proton Group, Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir mengumumkan keputusan kewangan berakhir 31 Mac, 2010, di sini hari ini.
Untuk tahun kewangan, beliau berkata, Proton mencatatkan keuntungan sebelum cukai RM285 juta berbanding kerugian sebelum cukai RM319 juta dalam tempoh yang sama tahun 2009.
Beliau berkata, yang pendapatan mengembang sebanyak 27 peratus kepada RM8.23 bilion berbanding RM6.49 bilion sebelumnya, dirangsang oleh jualan menggalakkan tiga model terasnya iaitu Saga, Persona dan Exora.
Proton turut mencapai kenaikan lapan peratus dalam jumlah jualan domestiknya, sekali gus meningkatkan penguasaan pasaran kepada 28 peratus daripada 26 peratus sebelumnya. – Bernama

No comments:

Post a Comment