Sunday, October 31, 2010

Nak pilihanraya baru nak ganti


Jambatan gantung akan diganti

AWANG Adek Hussin bersama penduduk kampung melawat jambatan gantung Kampung Batu Papan di Gua Musang, semalam.


GUA MUSANG 30 Okt. - Kesukaran kira-kira 1,500 penduduk Batu Papan 1 dan Batu Papan 2 di sini yang terpaksa menggunakan dua jambatan sempit termasuk satu jambatan gantung mendapat perhatian Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr. Awang Adek Hussin.
Awang Adek yang berjalan kaki melalui jambatan gantung yang terletak berhampiran pusat rekreasi Gua Madu mengakui jambatan itu perlu ditukar dan diluaskan untuk menjamin keselamatan penggunanya termasuk lebih 150 pelajar sekolah.
Sehubungan itu, beliau berjanji akan membuat satu laporan dan surat rasmi untuk memberi cadangan kepada kerajaan pusat agar mengeluarkan peruntukan bagi membina jambatan baru.
"Saya dapati jambatan gantung ini perlu diutamakan kerana ia tidak selamat walaupun ada wayar besi di kiri dan kanan tetapi setiap kali melaluinya ia akan bergoyang," katanya ketika ditemui semasa melakukan lawatan itu di sini hari ini.
Jambatan gantung sepanjang kira-kira 35 meter dan setinggi 10 meter itu menghubungkan Kampung Batu Papan 1 dan Kampung Batu Papan 2 yang dipisahkan oleh Sungai Galas.
Sebuah lagi jambatan batu sepanjang kira-kira 30 meter yang berada di Kampung Batu Papan 1 turut mendapat permintaan penduduk kampung untuk diluaskan atau diganti baru kerana saiznya terlalu sempit.
Selain kegunaan harian penduduk termasuk Kampung Kundur, jambatan itu akan dilalui saban hari oleh pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Indera Putra 2, Sekolah Kebangsaan (SK) Seri Wangi 1 dan SK Seri Wangi 2.

No comments:

Post a Comment