Monday, November 29, 2010

15 keluarga tanah wakaf enggan pindah





2010/11/29

BUTTERWORTH: Lebih 15 keluarga yang menghuni tanah wakaf Jalan Mengkuang, di sini, tetap dengan keputusan enggan berpindah dan hanya berbuat demikian jika diarahkan mahkamah. 

Walaupun beberapa penduduk ada yang merobohkan rumah mereka untuk berpindah ke tempat lain selepas menerima pampasan, 15 keluarga terbabit enggan berbuat demikian.
Kampung berkenaan yang dihuni lebih 50 keluarga akan dibangunkan dengan projek perumahan dan penduduk terbabit turut ditawarkan rumah yang bakal dibina di situ.
Bagaimanapun penduduk berkenaan yang menetap di situ sejak 70 tahun lalu enggan berpindah kerana faktor usia, selain masalah kewangan untuk membeli rumah baru. 

Berikutan itu, penduduk terbabit nekad memasang kain rentang berbunyi 'Tanah Kami, Rumah Kami. Hidup dan Mati Kami Juga Di Sini' di tepi jalan kampung berkenaan. 

Seorang penduduk yang enggan dikenali berkata, walaupun ada penduduk sudah merobohkan rumah mereka kerana mahu berpindah, baki 15 keluarga tetap dengan keputusan dibuat sebelum ini. 

Katanya, penduduk sudah menghantar memorandum kepada Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP) dan pihak berkaitan berhubung projek di kampung itu dan sedang menunggu maklum balas. 
"Kami sedang menunggu maklum balas berhubung memorandum yang dihantar sebelum ini. Kami tidak akan keluar sehingga mahkamah memutuskan kami perlu berbuat demikian. 

"Jika kalah dalam kes itu, kami akan keluar dan jika menang, kami akan kekal tinggal di kampung itu," katanya di sini, semalam. 

Penduduk berkenaan berkata, mereka juga tidak menghalang jika penduduk yang sudah berpindah kembali ke kampung itu jika mereka menang perbicaraan di mahkamah kelak.

No comments:

Post a Comment