Monday, November 29, 2010

Pemuda usia 23 tahun tiada Mykad




2010/11/29

AYER KEROH: Seorang pemuda yang tinggal bersama ibu bapa angkatnya di Batu 28, Kuala Sungai Baru Melaka, dekat sini, berada dalam dilema selepas tidak memiliki dokumen Mykad walaupun usianya sudah mencecah 23 tahun. 

Pekerja di sebuah pasar raya di Kuala Lumpur, Mohd Rohaizad Duski, mendakwa pernah memiliki dokumen surat kelahiran tetapi diambil seorang pegawai Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Putrajaya ketika membuat permohonan Mykad, baru-baru ini.Katanya, pegawai berkenaan memberi alasan beliau bukan warga Malaysia kerana bapanya berasal dari Indonesia.
"Pegawai berkenaan berjanji memberi kad pengenalan hijau, tetapi tidak ditunaikan kerana saya yang sekali lagi datang ke pejabat JPN berkenaan hanya diberi sekeping surat pengesahan sementara," katanya. 

Beliau ditemui di Pejabat Pusat Perkhidmatan (PEMBELA) Barisan Nasional (BN) Melaka di sini, selepas mengadukan masalahnya itu kepada pihak berkenaan. Hadir sama, Ketua Penyelia PEMBELA BN, Amir Hamzah Aziz. 

Mohd Rohaizad berkata, beliau dilahirkan di Hospital Besar Melaka sebelum diserahkan bapa kandungnya kepada ibu bapa angkatnya selepas ibunya yang juga rakyat Indonesia meninggal dunia ketika melahirkannya. 

Katanya, selepas itu beliau dibesar dan disekolahkan keluarga angkatnya di negeri ini. 
"Saya pernah memiliki pengesahan surat beranak serta disahkan sebagai rakyat Malaysia, tetapi selepas kejadian di JPN Putrajaya, saya kini berdepan masalah besar kerana tidak dapat bergerak bebas seperti warga negara Malaysia lain. 

"Selain itu, saya juga tidak dapat menukar kerja yang lebih baik serta melanjutkan pelajaran ke pusat pengajian tinggi kerana ketiadaan dokumen penting itu, malah sebelum ini saya pernah diragut ketika pulang dari tempat kerja tetapi tidak dapat membuat laporan polis kerana tidak memiliki Mykad," katanya. 

No comments:

Post a Comment