Monday, November 29, 2010

Kahwin selepas 13 tahun tunang





PUCHONG – Setahun, dua atau tiga tahun adalah tempoh biasa bagi mana-mana pasangan bercinta mengambil masa bertunang sebelum berumah tangga. 

Namun luar biasa bagi satu pasangan yang diijabkabulkan di Kampung Kenangan di sini, semalam apabila mereka mengikat tali pertunangan selama 13 tahun sebelum mengambil keputusan berumah tangga. 

Pasangan itu, Rashidi Abdul Rahman, 37 dan isterinya Suzilawati Muhamad, 34, mungkin adalah pasangan pertama yang mengikat tali pertunangan paling lama di negeri Selangor. 

Rashidi ketika ditemui Sinar Harian berkata, kesetiaan dan kesabaran kekasih hati yang kini sudah bergelar isterinya menjadi faktor percintaan yang dijalin sejak berusia 19 tahun itu masih kekal hingga ke hari ini. 

Katanya, ketika pertama kali melihat isteri, Suzilawati 18 tahun lalu, dia tidak pernah jatuh cinta dengan wanita lain meskipun mengakui pelbagai halangan dan dugaan ditempuhi selepas bertunang belasan tahun lalu.

“Saya mengenali Suzi apabila keluarganya berpindah ke Puchong dan tinggal di kawasan perumahan berdekatan. 

“Percaya cinta pertama membawa bahagia, kami kemudian mengikat tali pertunangan ketika saya berusia 24 tahun dan Suzi berusia 21 tahun,”katanya yang memberitahu persiapan perkahwinan diatur selepas beberapa bulan bertunang. 

Bagaimanapun, kerana keadaan ekonomi yang tidak begitu stabil, Rashidi berkata, hasrat berumah tangga terpaksa dipendam sebegitu sahaja sehingga tahun berganti tahun. 

“Sebelum berkahwin saya bercadang mahu mencari pekerjaan yang tetap dahulu. Tetapi setelah mengambil masa lama, saya kemudian menyuruh tunang ketika itu supaya menerima sahaja sekiranya ada lamaran oleh orang lain. 

“Tetapi tunang saya berkeras tetap mahu menunggu dan akhirnya selepas penantian terlalu lama kami mengikat janji kasih dan termeterai menjadi suami isteri,”katanya yang berhasrat mahu dikurniakan sepasang cahaya mata untuk menyerikan hidup bersama isteri. 

Katanya lagi dia sehingga kini masih tidak mempercayai berkahwin dengan ‘kekasih lama’ yang sungguh setia menantinya. 

“Saya rasa terharu kerana Suzi sanggup menunggu saya meskipun saya sendiri tidak pasti perkahwinan ini akan terjadi jua. 

“Malah kawan-kawan ketika diundang ke majlis persandingan turut tidak mempercayai saya berkahwin akhirnya dengan wanita pertama yang saya cintai itu,”katanya yang memberitahu isterinya itu kini dilihat lebih cantik berbanding dari kali pertama dia mengenalinya sejak di bangku sekolah. 

Suzilawati ketika ditemui pula berkata, masih tidak percaya sudah berkahwin dengan lelaki yang menjadi tunangnya sejak 13 tahun dahulu itu. 

“Apa pun saya bersyukur kerana dapat menjadi isterinya walaupun menunggu lama. 

“Saya tidak tahu bagaimana mahu menggambarkan perasaan ketika ini kerana masih lagi tidak percaya,”katanya lagi. 

Sementara itu, majlis persandingan perkahwinan pasangan ini semalam turut dimeriahkan apabila mereka disandingkan serentak dengan dua lagi pasangan pengantin masing-masing sepupu dan anak saudara Rashidi, Shahrul Zahidi Mohamed, 23 dan pasangan Nurul Huda Ismail, 22 dan Mohd Faizal Che Ramli, 23 dengan Sitit Huzrina Syafiqah Huzaini, 18.

No comments:

Post a Comment