Sunday, November 7, 2010

Merapi letus lagi: Korban kini lebih 100

MANGSA DISELAMATKAN: Askar-askar Indonesia mengangkat seorang lelaki yang melecur akibat letupan terbaru Gunung Merapi, sebaik saja mangsa tiba di Hospital Sarjito di Yogyakarta semalam. -- Foto REUTERS


SLEMAN: Gunung Merapi meletup lebih kuat lagi semalam menyebabkan 78 orang terkorban, 71 lagi cedera parah, sekali gus menambah angka korban sejak 26 Oktober lalu kepada 122 orang, kata para pegawai.
Sembilan kanak-kanak di bawah usia 10 tahun termasuk antara mangsa yang terkorban.Mereka yang cedera - dengan pakaian, selimut dan tilam melekat pada badan oleh haba setinggi 750 darjah Celsius - dibawa dengan tandu menyusuli letupan kuat sejurus sebelum tengah malam kelmarin.Askar pemerintah yang menyertai operasi di Bronggang, 15 kilometer dari kawah Gunung Merapi, menarik keluar 78 mayat daripada rumah yang hangus dan tepi jalan yang diselubungi abu panas setebal 30 sentimeter.Rumah-rumah yang hangus, mayat penduduk dan lembu yang rentung, semuanya diselaputi jelaga putih.'Saya nampak penduduk melarikan diri dalam kegelapan malam. Ada wanita yang terlalu ketakutan hingga jatuh pengsan,' kata Encik Niti Raharjo, 47 tahun, yang jatuh daripada motosikal semasa melarikan diri bersama anak lelakinya berusia 19 tahun.Jumlah korban dijangka meningkat kerana sesetengah tempat tidak dapat didatangi pekerja penyelamat kerana diselaputi abu panas, kata pegawai akhbar Hospital Sardjito, di Yogyakarta, Cik Susan Ananti, kepada Xinhua.Ramai mangsa yang terkorban adalah dari desa Argomulyo, kira-kira 18 kilometer dari kawah gunung berapi itu, kata para pegawai.Penyelaras operasi, Encik Marsono, berkata para pekerja penyelamat, askar dan sukarelawan harus menjalankan tugas secara berhati- hati kerana adanya debu panas dan gas beracun.'Saya menjumpai tiga mayat - seorang budak, ibu dan ayahnya, masih di atas katil. Mereka mungkin sedang tidur ketika abu panas melanda rumah mereka,' kata pekerja penyelamat bernama Utha kepada AFP sewaktu beliau menghantar 10 mayat ke hospital.'Kami juga menjumpai seorang lelaki yang mati sedang telefonnya masih di tangan,' imbas beliau lagi.Pegawai perubatan polis Yogyakarta, Encik Teguh Dwi Santosa, berkata: 'Desa Argomulyo hangus terbakar oleh awan panas. Ramai kanak-kanak mati di sana. Apabila saya sampai, tanahnya masih panas.'Gunung Merapi meletup selama tiga jam malam kelmarin. Ia muntahkan abu dan awan panas setinggi 8 kilometer ke udara. Abunya jatuh di kawasan sejauh 45 kilometer, kata Cik Kurniati Rinekso, seorang pegawai Agensi Vulkanologi di Yogyakarta kepada Xinhua.Jurucakap Badan Nasional Penanganan Bencana (BNPB), Cik Nelis Zuliasri, berkata semua penduduk dalam lingkungan 20 kilometer dari Gunung Merapi mesti berpindah bagi keselamatan diri mereka.Letupan semalam menyebabkan lapangan terbang Adi Sucipto di Yogyakarta ditutup sejak 6 pagi kerana awan panas dan abu sampai ke paras ketinggian penerbangan pesawat penumpang.Kementerian Pengangkutan Indonesia mengarahkan juruterbang menghindari kawasan 12 kilometer dari Gunung Merapi.Presiden Susilo Bambang Yudhoyono semalam mengumumkan pengerahan satu briged tentera bagi membantu operasi bantuan dan pembinaan semula kawasan dilanda bencana.'Pihak tentera sudah siap untuk mengerah satu briged bagi menangani bencana,' kata beliau dalam sidang akhbar semalam. -- Agensi.

No comments:

Post a Comment