Wednesday, December 1, 2010

Golongan profesional tidak beretika cuba pengaruhi Felda: Muhyiddin



KUALA LUMPUR - Tan Sri Muhyiddin Yassin menasihatkan peneroka Felda supaya tidak terpengaruh hasutan pihak tertentu termasuk golongan profesional tidak beretika yang cuba mengambil kesempatan untuk tujuan politik dan meraih keuntungan.

"Mereka ini menghasut peneroka dengan alasan tertentu dan akhirnya menggunakan peneroka untuk mengheret Felda ke mahkamah...contohnya tindakan saman yang diambil oleh segelintir masyarakat peneroka tidak menguntungkan sesiapa.

"Malah nama baik peneroka sendiri turut terjejas," kata Timbalan Perdana Menteri pada majlis Semai Bakti Felda 2010 di Dewan Perdana Felda di sini, hari ini.

Turut hadir Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan, Pengerusi Felda Tan Sri Dr Mohd Yusof Noor dan Pengarah Besar Felda Datuk Dzulkifli Abd Wahab.

Muhyiddin berkata, bahawa sejak kebelakangan ini, banyak isu ditimbulkan oleh pihak-pihak berkepentingan dengan tujuan mengelirukan dan memecahbelahkan perpaduan masyarakat.

"Pihak yang tidak bertanggungjawab ini mempunyai agenda politik yang sempit dan bertujuan untuk menjatuhkan imej kerajaan," katanya.

Muhyiddin berkata, Felda adalah sebuah organisasi besar yang telah menabur bakti kepada rakyat dan pembangunan negara di mana kejayaan yang dicapai telah memberi kesejahteraan hidup kepada semua dua juta peneroka di seluruh negara.

"Ukuran kejayaan Felda dapat dilihat dengan peningkatan paras pendapatan peneroka, taraf penghidupan yang lebih baik, rumah kediaman yang selesa dan kemudahan infrastruktur yang disediakan," katanya.

Menurutnya secara purata, peneroka yang mengusahakan tanaman kelapa sawit ketika ini memperoleh RM3,814 sebulan dan penoreh getah pula RM3,856 sebulan selain diberi hak milik lot kediaman dan lot pertanian.

"Bagaimanapun, Felda tidak harus leka dengan kejayaan yang dicapai lebih-lebih lagi dalam keadaan persekitaran yang begitu dinamik dan serba canggih yang memerlukan pendekatan baru. Inovasi dan teknologi moden adalah ukuran yang boleh meningkatkan pendapatan peneroka ke paras lebih baik," kata Muhyiddin.

No comments:

Post a Comment