Tuesday, February 22, 2011

Omar al-Bashir umum tidak tanding pilihan raya



KHARTOUM 21 Feb. - Presiden Sudan, Omar al-Bashir tidak akan bertanding semula pada pilihan raya akan datang, kata seorang pegawai daripada parti pimpinannya, Parti Kongres Kebangsaan (NCP), hari ini.
Pegawai itu, Rabie Abdul Ati juga menegaskan bahawa keputusan Bashir itu bukan kerana sebarang tekanan daripada gelombang bantahan yang kini menggegarkan negara-negara Arab.
''Saya boleh mengesahkan 100 peratus Bashir tidak akan bertanding pada pilihan raya akan datang. Beliau akan memberi peluang kepada personaliti lain untuk bertanding.
''Beliau tidak menerima sebarang tekanan. Keadaan ini tidak berada dalam konteks perubahan yang berlaku dalam dunia Arab. Ia berlaku kerana strategi politik NCP untuk meluaskan lagi penyertaan,'' katanya kepada AFP.
Bashir yang berkuasa selepas satu rampasan kuasa tentera pada 1989, menang pada pilihan raya pada April tahun lepas, walaupun menghadapi dakwaan daripada Mahkamah Jenayah Antarabangsa atas tuduhan terbabit melakukan jenayah perang dan pembunuhan kaum di Darfur. - AFP

No comments:

Post a Comment