Thursday, February 17, 2011

Polis, penunjuk perasaan bertempur di Libya



IMEJ daripada stesen televisyen penyiar Libya menunjukkan penunjuk perasaan membawa potret pemimpin Muammar Gaddafi dan mengibarkan bendera kebangsaan di Tripoli, Libya, semalam. - AFP


NICOSIA 16 Feb. - Seramai 14 orang cedera dalam pertempuran antara polis Libya dengan penunjuk perasaan antirejim di bandar raya Benghazi malam tadi.
Insiden itu mendorong penyokong pemimpin veteran, Muammar Gaddafi melancarkan demonstrasi prokerajaan di beberapa bandar di negara itu.
Laman web Libya al-Youm berkata, polis menggunakan 'kekerasan' untuk menyuraikan orang ramai yang berhimpun di luar sebuah balai polis di Benghazi.
BBC pula memetik saksi sebagai berkata, penduduk membaling batu ke arah polis yang bertindak balas dengan melepaskan tembakan gas pemedih mata, meriam air dan peluru getah.
Protes itu dilancarkan oleh keluarga kepada 14 orang yang terbunuh dalam satu perhimpunan anjuran golongan berhaluan Islam di Benghazi pada 2006.
Mereka berkumpul di luar balai polis untuk menuntut pembebasan peguam mereka, Fethi Tarbel, lapor portal berita dalam talian, Al-Manara.
Tarbel yang ditangkap atas sebab yang belum diketahui dibebaskan akibat tekanan daripada keluarga terbabit.
Namun penunjuk perasaan bertambah ramai dan mereka mula melaungkan slogan antirejim seperti 'rakyat akan membanteras rasuah' dan 'darah mereka yang mati syahid tidak akan disia-siakan' sebelum polis bertindak menyuraikan mereka.
Tidak lama kemudian, ratusan penunjuk perasaan penyokong kerajaan keluar ke jalan-jalan di Benghazi, di ibu kota Tripoli, bandar-bandar Syrte dan Sebha untuk menyuarakan sokongan terhadap Gaddafi.
Rejim Gaddafi yang memerintah Libya sejak empat dekad lalu berhadapan dengan seruan sekumpulan aktivis di Facebook supaya protes dilancarkan esok, selepas mereka mendapat semangat daripada penyingkiran pemimpin autoritarian di dua negara berjiran, Mesir dan Tunisia.
Demonstrasi itu dirancang diadakan bagi memperingati kematian 14 penunjuk perasaan dalam perhimpunan pada 2006 itu.
Namun protes itu juga disemarakkan oleh gelombang tunjuk perasaan yang melanda dunia Arab dan menggegarkan rejim-rejim yang sudah lama dianggap sebagai sukar digugat.
Di bawah sepanduk 'Intifada 17 Februari: Hari Mogok di Libya', sekumpulan aktivis Facebook yang menggesa rakyat melancarkan pemberontakan mendapat lebih 5,000 pengikut menjelang semalam, manakala satu lagi kumpulan terdiri daripada hampir 8,000 anggota mempelawa rakyat Libya membanjiri jalan esok 'pada hari kemarahan terhadap rasuah dan nepotisme'. - AFP

No comments:

Post a Comment