Thursday, June 9, 2011

PM Thai tuduh pembangkang menutup jenayah Thaksin

BANGKOK: Perdana Menteri Thailoand, Encik Abhisit Vejjajiva, semalam menuduh pihak pembangkang menimbulkan ketegangan politik dengan menutup keburukan jenayah pemimpin de facto mereka, mantan PM, Encik Thaksin Shinawatra.

Encik Abhisit sedang berada di tengah-tengah saingan merebut kawasan undi yang sengit, menentang para penyokong Encik Thaksin dari Parti Puea Thai.

Para penyokong Encik Thaksin inginkan pengampunan diberikan kepada ahli politik yang dituduh atau didapati bersalah, jika mereka memenangi Pilihan Raya Umum Thai pada 3 Julai depan.

Langkah itu mungkin merintis jalan bagi kepulangan Encik Thaksin, yang digulingkan dalam rampasan kuasa 2006.

Encik Thaksin kini tinggal di luar negara kerana mengelak menjalani hukuman penjara atas kesalahan rasuah.

Encik Abhisit, yang mengetuai Parti Demokrat, berkata ia tidak masuk akal bagi parti-parti politik untuk cuba memperkenalkan isu perbalahan baru seperti menutup keburukan Encik Thaksin.

'Saya tidak fikir rancangan mereka (Parti Puea Thai) adalah untuk berdamai,' ujar Encik Abhisit kepada media luar negara di ibu kota negara itu semalam.

Katanya, salah seorang pemimpin Parti Puea Thai, Encik Chalerm Yubamrung, agak jelas tentang hal itu.

'Dia mahu Encik Thaksin kembali dan pada dasarnya, menutupi keburukan Encik Thaksin, dan kami tawarkan kepada negara ini untuk bergerak melangkaui masalah itu.

Adik perempuan Encik Thaksin, pendatang baru politik, Cik Yingluck Shinawatra, adalah calon utama Parti Puea Thai bagi jawatan perdana menteri.

Ia menunjukkan penguasaan abangnya dalam arena politik Thai yang berpecah-belah. -- AFP.

Cyberita Online Luar Negara

No comments:

Post a Comment