Saturday, June 11, 2011

Scomi bina monorel di Brazil

RANGKAIAN gerabak monorel ini bakal digunakan di  Sao Paulo, Brazil.
RANGKAIAN gerabak monorel ini bakal digunakan di Sao Paulo, Brazil.
Konsortium menang kontrak RM2.6 bilion projek di Sao Paulo

SCOMI Group Bhd menerusi Consortium Monotrilho Integracao memenangi kontrak bernilai RM2.6 bilion bagi melaksanakan projek monorel di Sao Paulo, Brazil.
Consortium Monotrilho Integracao ialah usaha sama antara anak syarikatnya, Scomi Engineering Bhd dengan dua syarikat Brazil Andrade Gutierrez SA (AG Group) dan CR Almeida SA Engenharia de Obras and Montagens e Projetos Especiais SA (MPE).
Di bawah kontrak itu, konsortium melaksanakan kerja reka bentuk, mengeluar, membekal dan melaksanakan sistem monorel sepanjang 18 kilometer di laluan 17, iaitu kawasan bandar pembangunan utama di Sao Paulo.

Sistem monorel itu membabitkan pembinaan 18 stesen menghubungkan laluan antara Jabaquara, Sao Paulo dan Morumbi serta pembekalan 24 set tren yang setiap set memiliki tiga unit gerabak dan berupaya membawa sehingga 252,000 penumpang sehari.

Ketua Eksekutif Scomi Group, Shah Hakim Zain, berkata kerja itu dijangka bermula Julai ini dan akan siap sepenuhnya dalam tempoh 42 bulan.

Beliau berkata, di bawah kontrak itu, Scomi Engineering terbabit dalam kerja pembekalan sistem penggelek, sistem pengurusan gerabak (VMS), mereka bentuk suis, sistem bersepadu, serta sistem jaminan, pengujian dan pentauliahan.
“Memandangkan skala dan lingkup projek infrastruktur itu amat besar, ia disifatkan pencapaian terbesar dan mencerminkan keyakinan kemampuan serta capaian rekod prestasi kumpulan menguruskan kemudahan pengangkutan bandar membabitkan skala besar pada peringkat antarabangsa.

“Pencapaian itu juga membuktikan kekukuhan rakan konsortium kami yang dianggotai AG Group dan MPE yang sudah memiliki prestasi yang kukuh dalam sektor pembinaan, bukan hanya di Brazil, malah di negara Amerika Selatan lain.

“Keupayaan dan kemahiran kedua-dua firma berkenaan sangat berharga dalam melaksanakan projek ini,” katanya.
Berita Harian Online | Scomi bina monorel di Brazil

No comments:

Post a Comment