Tuesday, September 6, 2011

OIC kutuk inkuiri PBB

JEDDAH 5 Sept. - Persidangan Pertubuhan Islam (OIC) mengutuk satu laporan inkuiri Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) kerana 'menyembunyikan' serangan maut Israel ke atas flotila kapal bantuan ke Genting Gaza yang diketuai oleh Turki pada Mei tahun lepas.
Setiausaha Agung OIC, Ekmeleddin Ihsanoglu (gambar) dalam satu kenyataan semalam berkata, Laporan Panel Inkuiri PBB itu gagal mencerminkan pendirian yang objektif dan tidak berat sebelah.
"OIC tidak boleh menerima sebarang laporan yang menyembunyikan serangan Israel ke atas flotila kemanusiaan itu dan menghalalkan sekatan haram Israel ke atas penduduk awam Palestin di Gaza," katanya.
Ihsanoglu melahirkan sokongan terhadap rancangan Turki yang diumumkan baru-baru ini untuk mengheret Israel ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) di The Hague berhubung serangan itu.
Lapan rakyat Turki dan seorang warga Amerika Syarikat (AS) keturunan Turki terbunuh apabila komando Israel menggempur flotila terdiri daripada enam kapal itu pada 31 Mei tahun lepas, dalam usaha untuk menghalangnya daripada melanggar sekatan maritim rejim Zionis Israel ke atas Gaza.
Laporan PBB yang disiarkan pada Khamis lalu menuduh Israel bertindak dengan 'kekerasan keterlaluan' dalam operasi tersebut.
Namun inkuiri itu juga menyifatkan sekatan Israel ke atas Gaza sebagai langkah keselamatan yang sah di sisi undang-undang.
Ankara menuntut Israel memohon maaf atas kematian rakyat Turki tetapi Israel enggan berbuat demikian.
OIC juga meminta satu lagi inkuiri bebas dilancarkan berhubung serangan ke atas flotila itu dan menyeru masyarakat antarabangsa supaya mengenakan 'seberapa banyak tekanan' ke atas Israel untuk memaksanya menamatkan sekatan ke atas Gaza.
Kata OIC, Israel sebagai 'kuasa yang menduduki wilayah Palestin mesti memastikan bantuan kemanusiaan dapat disalurkan tanpa halangan' kepada rakyat Palestin. - AFP

No comments:

Post a Comment