Sunday, October 23, 2011

Putera Mahkota Arab Saudi mangkat


RIYADH 22 Okt. - Putera Mahkota Arab Saudi, Sultan Abdul Aziz Al Saudi, 86, mangkat hari ini, kata pihak istana dalam satu kenyataan.

Baginda yang juga Menteri Pertahanan dan Penerbangan Arab Saudi merupakan pewaris takhta negara pengeksport minyak utama dunia itu.

Kesihatan Putera Mahkota semakin merosot sejak akhir-akhir ini dan baginda lebih banyak menghabiskan masa di luar negara untuk menjalani rawatan.

Baginda berada di Amerika Syarikat (AS) sejak pertengahan Jun lalu untuk menerima rawatan sebelum menjalani pembedahan pada Julai, tetapi tiada maklumat terperinci dikeluarkan mengenai situasi kesihatannya.

"Dengan penuh kesedihan, Raja Abdullah berdukacita atas kemangkatan adiknya, Sultan di luar negara akibat sakit awal pagi ini," kata kenyataan itu yang dipetik agensi berita Saudi (SPA) dan televisyen kerajaan.

Kemangkatan Putera Mahkota berlaku ketika Raja Abdullah sendiri masih dirawat di hospital Riyadh, seminggu selepas menjalani pembedahan tulang belakang.

Raja Abdullah kini dijangka mengadakan 'Majlis Baiah' untuk melantik pewaris baru dengan Putera Naif yang merupakan Menteri Dalam Negeri disebut-sebut sebagai calonnya.

Berbeza dengan sistem monarki Eropah, pewaris takhta Arab Saudi tidak jatuh kepada anak lelaki tetapi diberikan kepada adik yang paling tua.- REUTERS/AFP

Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment