Wednesday, January 11, 2012

Kerajaan Thailand bayar pampasan kepada mangsa keganasan politik

BANGKOK: Kerajaan Thailand semalam bersetuju untuk membayar AS$63 juta (RM198 juta) sebagai pampasan kepada semua mangsa pergolakan politik dan bantuan perdamaian dalam negara yang berpecah belah itu.

Dana itu akan digunakan untuk membayar pampasan kepada setiap kematian dan kecederaan akibat beberapa siri keganasan bantahan politik sejak 2005, termasuk kepada musuh ketat, penyokong nasionalis Baju Kuning, penyokong Baju Merah yang kebanyakannya golongan pekerja di luar bandar dan beberapa penyokong kecil lain.

“Kabinet meluluskan belanjawan RM198 juta untuk mangsa keganasan politik supaya mereka dapat menerima bantuan yang sepatutnya dan adil selaras dengan prinsip undang-undang dan kesaksamaan,” kata jurucakap Titima Chaisang, kepada pemberita.

Katanya Perdana Menteri Yingluck Shinawatra, adik kepada bekas Perdana Menteri Thaksin, mahu menunjukkan dia “bertanggungjawab dengan memberi bantuan kepada semua pihak.” - Bangkok PostmyMetro | Kerajaan Thailand bayar pampasan kepada mangsa keganasan politik:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment