Wednesday, February 22, 2012

Pelajar hidu debu setiap hari

hidu debu

GELIGA – Ibu bapa dan penduduk meminta pihak kontraktor yang melakukan kerja pembersihan di hadapan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Geliga agar tidak meninggalkan sisa selut yang telah dikorek dari dalam longkang bagi mengelakkan masalah debu.

Ketua Pemuda Umno Cawangan Geliga Baru, Zulkarnean Zubir yang mewakili penduduk mendakwa, disebabkan pihak kontraktor melakukan kerja mudah dengan meninggalkan sisa selut menyebabkan sisa berkenaan mengalir ke kawasan pintu pagar sekolah selepas hujan.

Menurutnya, kerja-kerja pembersihan itu dilakukan sebelum sesi persekolahan 2012 iaitu pada awal Januari lalu.

“Apabila cuaca panas selut yang telah merebak ke kawasan hadapan sekolah iaitu di hadapan pintu pagar keluar sekolah menyebabkan berlakunya masalah debu terutama apabila ada kenderaan keluar masuk sekolah.

“Disebabkan itu juga pintu pagar keluar terpaksa ditutup kerana dipenuhi selut tebal. Malah ketika sesi persekola­han­ baru dibuka Januari lalu, ada kereta guru terperangkap dalam selut ini,” katanya kepada Sinar Harian.

Akibat hanya satu pintu pagar digunakan, menurutnya, pintu pagar utama menjadi sibuk kerana menjadi laluan masuk dan keluar pada satu-satu masa.

Zulkarnean berkata, lebih parah apabila cuaca hujan, air akan bertakung di hadapan sekolah berkenaan menyebabkan pelajar dan seluruh warga sekolah tidak selesa.

“Selain tidak selesa, masalah debu ini juga dikhuatiri boleh mengganggu kesihatan pelajar yang setiap hari terpaksa menghidu debu,” katanya.

Sehubungan itu, pihak berkenaan diharap dapat memastikan kawasan longkang dibersihkan sepenuhnya.

“Kita juga harap pihak berwajib dapat menaik taraf jalan di bahagian pintu keluar SMK Geliga agar ia lebih tinggi sepertimana jalan di pintu pagar masuk. Kita juga minta disediakan sebuah lagi hentian bas untuk kegunaan pelajar SMK Geliga ini. Dengan pelajar sekarang
berjumlah 1,500 orang hentian bas sedia ada tidak mampu menampung keperluan pelajar,” katanya.


Pelajar hidu debu setiap hari - Terengganu - Sinar Harian:

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment