JELUTONG – Seorang warga emas berumur 73 tahun bersama anaknya yang sakit terpaksa menggunakan baju hujan setiap malam kerana rumah yang didiami bocor.

A. Sellam, yang kini tinggal di Kampung Palaniandy Jalan Makloom terpaksa menjaga anaknya yang mengalami masalah kegagalan hati sehingga menyebabkan perutnya membesar seperti orang mengandung.

Sellam berkata, lebih memburukkan keadaan apabila sejak lima tahun lalu dia sudah tidak mempunyai sebarang pekerjaan dan kini terpaksa menagih simpati jiran dan orang ramai sahaja untuk menjalani kehidupan.

“Saya langsung tidak ada duit, suami saya sudah meninggal sejak 20 tahun lalu, pencen suami saya yang pernah bekerja di Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) juga saya tidak dapat.

“Malam-malam kami anak beranak terpaksa tidur di dapur kerana bilik saya sudah runtuh sejak dua tahun lalu. Setiap malam juga kami pakai baju hujan kerana atap sudah bocor, tempat yang saya baring akan penuh dengan air hujan, anak saya sakit, dia terpaksa terlantar saja di atas kerusi kerana perutnya sudah membesar,” katanya.

Ketika tinjauan ke rumah berkenaan, Sellam menunjukkan biliknya yang sudah tidak dapat digunakan. Lebih memburukkan keadaan apabila elektrik sudah tidak dapat digunakan sejak beberapa hari lalu berikutan fius yang dicuri orang.

Wanita tua itu turut memaklumkan dia tidak boleh bekerja kerana mempunyai penyakit di samping bimbang membiarkan anaknya tinggal bersendirian di rumah.

“Anak saya, K. Jegathisen, 47, hanya boleh baring saja, walaupun saya keluar dari rumah pergi membeli makanan untuk dia, ada orang masuk ke rumah dan curi macam-macam.

“Saya takut biarkan dia begitu sahaja, rumah saya memang sudah tidak selamat, makanan pun kadang-kadang ada jiran yang datang tolong,” katanya.

Hampir dua tahun memohon bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), namun Sellam mengakui sehingga kini masih belum menerima sebarang bantuan walaupun tidak mempunyai pendapatan.
“Saya tidak tahu kenapa selama dua tahun saya tidak dapat bantuan sedangkan saya sudah tidak bekerja dan terpaksa menanggung anak yang sakit,” katanya.
Bagi anda yang ingin menghulurkan bantuan kepada keluarga ini boleh mengunjungi rumah mereka di 159-H Kampung Palaniandy Jalan Makloom.

Sebarang bantuan turut boleh disalurkan melalui cek atas nama Sellam a/p Alagumalay dan hantarkan ke Hon, Treasurer, The Temple of Fine Arts Malaysia, No 1 Babington Avenue, 10450 Pulau Pinang.