Tuesday, March 27, 2012

Tiga juta belum namakan waris

Berita Harian Online | Tiga juta belum namakan waris:
KUALA LUMPUR: Kira-kira tiga juta atau 43 peratus daripada tujuh juta pendeposit Lembaga Tabung Haji dikesan masih belum membuat penamaan waris bagi simpanan mereka. 

Jurucakap Tabung Haji berkata, keadaan itu boleh mendatangkan kesukaran kepada ahli keluarga membuat tuntutan wang pusaka sekiranya pendeposit itu meninggal dunia.
Katanya, Tabung Haji sentiasa merujuk kepada borang penamaan waris sebelum memutuskan sebarang tuntutan wang pusaka bagi kes-kes kematian pendepositnya.
“Pengurusan Tabung Haji menyeru semua pendepositnya yang belum membuat sebarang penamaan waris agar bertindak segera membuat penamaan waris di mana-mana 119 cawangan Tabung Haji di seluruh negara,” katanya dalam kenyataan di sini, semalam. 

Tabung Haji berkata, borang penamaan waris boleh didapati di semua cawangannya atau muat turun dari laman www.tabunghaji.gov.my yang memerlukan pendeposit menyerahkan borang itu di cawangan Tabung Haji berdekatan bagi tujuan keselamatan dan pengesahan. 

Tabung Haji juga menyarankan pendeposit yang membuat penamaan supaya menyemak dan mengemas kini penamaan waris mereka jika ada perubahan membabitkan perkahwinan, perceraian, kelahiran dan kematian. 

Katanya, pendeposit boleh menghubungi Tabung Haji ‘Contact Centre’ di talian 03-62071919 atau faks, 03-77284959 atau e-mel ke th-info.gov.my.

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment