Friday, June 8, 2012

Sri Wani 'lepas geram' terhadap suami, peguam di mahkamah

Sri Wani 'lepas geram' terhadap suami, peguam di mahkamah:




Sri Wani Choo Abdullah



KUALA LUMPUR 7 Jun - Pengusaha pusat kecantikan, Sri Wani Choo Abdullah hari ini ‘melepaskan geram’ terhadap suaminya dan juga peguam syarie yang mewakili lelaki itu, yang didakwa bersuhabat untuk menjatuhkannya dan memasukkannya ke dalam penjara.


Situasi itu tercetus apabila Sri Wani dengan izin mahkamah, bangun sambil mendakwa peguam syarie Muhammad Hafiz Abdul Rasid bersubahat dengan suaminya, Dr. Bahrom Sanugi, 61,.


Tindakan itu turut membuatkan Muhammad Hafiz ‘melenting’ lalu menyuruh Sri Wani diam dan duduk.


Keadaan tersebut berlanjutan beberapa ketika di Mahkamah Tinggi Syariah di sini sehingga terpaksa ditenangkan.


Terdahulunya, wanita terbabit yang sebelum ini diminta tunjuk sebab mengapa tidak boleh dipenjarakan kerana melanggar perintah, hari ini ‘membalas’ tindakan suaminya itu dengan memohon agar kesemua kes berkaitan mereka digantung buat sementara waktu.


Sri Wani yang diwakili peguam syarie, Boestamam Ahmad membuat permohonan tersebut selepas meragui alamat rumah di Taman Dato’ Senu yang digunakan oleh suaminya itu sebagai alamat pemastautin adalah tempat kediaman suaminya itu.


‘‘Pihak kami mohon mahkamah menyiasat kesahihan alamat di Taman Dato’ Senu. Kami hantar semua dokumen di alamat terbabit tetapi Bahrom tiada di situ,’’ katanya.


Oleh itu, Hakim Syarie Abdul Walid Abu Hassan memerintahkan agar kedua-dua pihak memfailkan jawapan dan hujah masing-masing berhubung permohonan untuk menggantung prosiding.


Beliau juga menetapkan keputusan bagi permohonan tersebut pada 30 Ogos ini manakala keputusan sama ada Sri Wani perlu menjalani ujian asid deoksiribonukleik (DNA) akan tetap diteruskan pada 19 Jun ini.


Sri Wani, 37, menjadi perhatian ramai selepas Bahrom memfailkan permohonan faraq (dipisahkan perkahwinan) pada 17 Januari tahun lalu dan pada awal tahun ini, beliau memohon perintah mahkamah agar isteri ketiganya itu menjalani ujian DNA selepas meragui jantina sebenar wanita terbabit.


Permohonan menjalani ujian DNA itu dibuat mengikut Seksyen 85 Akta Tatacara Mal Mahkamah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1998.


Pasangan tersebut berkahwin di Songkhla, Thailand pada 19 Ogos 2008.


Selasa lalu, Bahrom memohon isteri ketiga itu memberikan sebab kenapa beliau tidak boleh dikenakan hukuman penjara atau denda atas dakwaan telah melanggar perintah mahkamah.


Sementara itu, difahamkan, Sri Wani berhasrat untuk memfailkan tuntutan tunggakan nafkah selama 30 bulan yang dianggarkan berjumlah RM300,000.


Surat tuntutan dikatakan telah dihantar kepada Bahrom pada minggu lalu.

No comments:

Post a Comment