Saturday, April 27, 2013

Dalam tiga hari 18 pasukan boneka Afghan membelot dan bergabung dengan Mujahidin


AFGHANISTAN - Alhamdulillah, sekurang-kurangnya 18 anggota pasukan boneka Afghan telah membelot dan bergabung dengan Mujahidin Imarah Islam Afghanistan (IIA) di beberapa kawasan yang berbeza.

Laman rasmi IIA, Shahmat, melaporkan bahawa menurut laporan terbaru dari wilayah Nangarhar, 8 anggota Tentara Nasional Afghan (ANA) dan Polis tempatan Afghan (ANP) membelot dan bergabung dengan Mujahidin IIA pada Kamis (25/4/2013) pagi di daerah Hisarak di provinsi tersebut.

Mereka menyerahkan diri mereka sendiri beserta senjata mereka dan berjanji akan berperang di sisi Mujahidin dalam melawan pasukan penjajah dan pasukan pengganas tempatan yang bersekutu dengan penjajah.

Pada hari yang sama, seorang tentera boneka juga membelot dan bergabung dengan Mujahidin IIA di daerah Bati Kot, wilayah Nangarhar. Tentera itu juga menyerahkan senjatanya kepada Mujahidin.

Sementara di Kandahar, seorang pegawai polis yang bekerja untuk rejim boneka juga membelot dan bergabung dengan Mujahidin, ia berasa dari desa Suf Angazi, daerah Ma'ruf pada Kamis (24/4).

Pembelotan juga datang dari daerah Musa Kala, wilayah Helmand di mana seorang komander pos pemeriksaan polis bersama 2 pengawalnya bergabung dengan Mujahidin IIA pada Rabu (24/4) pagi. Mereka juga menyerahkan senapang peralatan lain kepada Mujahidin.

Rabu (24/4), empat militia boneka juga membelot dan menyerahkan diri kepada Mujahidin bersama senjata mereka di daerah Chahar Deh, wilayah Kunduz. Mereka berjanji akan memutuskan hubungan dengan penjajah dan rejim boneka dan memilih untuk hidup sebagai orang awam biasa.

Selain mereka, seorang tentera ANA di wilayah Nangharhar juga menyerahkan diri sendiri kepada Mujahidin pada Selasa (23/4) malam di daerah Bati Kot. Dia berjanji akan berperang bahu membahu dengan Mujahidi hingga para penjajah meninggalkan Afghanistan.

Gelombang pembelotan seperti ini terus berlaku dan meningkat. Bergabungnya mereka dengan Mujahidin adalah pilihan dan kesedaran mereka sendiri tanpa paksaan dari pihak Mujahidin.

No comments:

Post a Comment