Topi penyelamat 3 beradik OKU
Keadaan rumah mangsa.
KUALA TERENGGANU - Sejurus menyedari rumahnya terbakar, seorang lelaki OKU, Mohd Johari Omar, 41, segera mengejutkan dua adiknya yang sedang lena tidur untuk menyelamatkan diri.
Dalam kejadian kira-kira jam 8.30 pagi kelmarin di Kampung Nibong, Jalan Panji Alam, rumah pusaka yang didiami tiga beradik OKU lembam itu musnah sama sekali.

Mohd Johari berkata, dia hanya tersedar rumah pusaka ditinggalkan kedua orang tuanya itu terbakar setelah terpandang api dari bahagian atas rumah semasa pulang semula untuk mengambil topinya yang tertinggal.
“Saya sudah keluar rumah seawal jam 7.30 pagi untuk ke tempat penamaan calon, tetapi topi Barisan Nasional (BN) tertinggal di rumah. Saya pulang semula untuk ambil.

“Semasa itulah, saya nampak api dari bahagian atas lalu terus mengejutkan kedua-dua adik yang ketika itu tidur di dalam bilik di bahagian atas,” katanya dalam percakapan yang agak pelat dan gagap kepada Sinar Harian, semalam.
Mohd Johari, anak sulung daripada lima beradik itu berkata, sejak ibunya meninggal dunia tiga tahun lalu, hanya dia bersama dua adik lelakinya tinggal di rumah itu, manakala adik bongsu, Munirah, 18, yang juga OKU lembam tinggal bersama adik keduanya, Mohd Jamani, 38.

“Ayah meninggal dunia 0 tahun lalu, dan semasa arwah ibu ada, dialah tempat kami bergantung. Tetapi sejak kedua-duanya tiada, adik kedua saya, Mohd Jamani yang menyara makan minum kami semua.

“Rumah ini hanya sebagai tempat tidur untuk kami tiga beradik, apabila hendak makan, kami pergi ke rumah Mohd Jamani yang terletak bersebelahan,” katanya.
Susulan kejadian itu, rumah pusaka dua tingkat yang berusia kira-kira 50 tahun itu musnah sama sekali, namun ketiga-tiga beradik itu bernasib baik kerana dokumen penting milik mereka termasuk kad pengenalan dan kad OKU dikeluarkan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) terselamat kerana ditinggalkan di rumah Mohd Jamani.

Suami isteri tinggal sehelai sepinggang

SEMENTARA itu, sepasang suami isteri tinggal sehelai sepinggang selepas rumah mereka terbakar semalam.

“Walaupun hilang harta benda sekelip mata, tapi saya tetap bersyukur kerana dua anak yang masih kecil selamat. Nasib baik semasa kejadian, mereka berada di rumah jiran,” demikian luah Nik Zainab Nik Aziz, 32.

Nik Zainab dan suaminya, Mohd Azahari Sulaiman, 42, tinggal sehelai sepinggang selepas rumah sewa yang didiami sejak empat tahun lalu musnah sama sekali dalam satu kejadian kebakaran di Jalan Pusara, Taman Jaya 1, semalam.

Menurut Nik Zainab, kerani sambilan di sebuah agensi insurans, semasa kejadian kira-kira jam 3.45 petang, dia berada di pejabatnya yang terletak berhampiran rumah sebelum menerima panggilan telefon daripada pemilik rumah memberitahu mengenai kejadian itu.

“Ketika itu saya hanya terfikirkan nasib dua anak iaitu Damia Batrisya, 6 tahun dan Danish Adib, 2 tahun, yang ditinggalkan sementara di rumah jiran sebelum ke pejabat.

“Ini kerana, mereka berdua kadang-kadang suka bermain di rumah walaupun saya dan suami tiada, kerana rumah jiran yang menjadi rumah kedua mereka selama ini terlalu hampir dengan rumah kami,” katanya.
Dalam kejadian itu, pasangan suami isteri ini kehilangan harta benda termasuk barang kemas bernilai kira-kira RM3,000, dokumen penting dan wang tunai lebih kurang RM100 yang dikepil khas untuk membayar bil api dan elektrik hujung bulan nanti.

Sementara itu, Penolong Pengarah Operasi Bomba dan Penyelamat Terengganu, Mohd Zulkhairul Razilan berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan jam 4.07 petang dan tiba di lokasi beberapa minit kemudian.

“Semasa tiba, kami dapati rumah itu telah terbakar 100 peratus dan dengan kekuatan anggota seramai 19 orang, kami mengambil masa beberapa minit untuk memadam api sepenuhnya,” katanya.