Monday, June 3, 2013

Erdogan salahkan pembangkang



BEBERAPA orang melintasi sebuah bas yang rosak akibat tunjuk perasaan anti-Erdogan di Dataran Taksim di Istanbul semalam.- AFP


ANKARA - Perdana Menteri, Recep Tayyip Erdogan semalam menuduh parti sekular utama Turki sebagai punca memuncaknya gelombang tunjuk perasaan antipemerintahannya.
Erdogan menyatakan, beliau akan meneruskan rancangan untuk membangunkan semula Dataran Taksim walaupun mendapat bantahan daripada sejumlah penduduk.
Beliau menyalahkan Parti Republik Rakyat (CHP) yang ditubuhkan pada tahun 1924 oleh pengasas Turki moden, Mustafa Kemal Ataturk sebagai punca meningkatnya gelombang tunjuk perasaan itu.
"Kami berpendapat, parti pembangkang utama yang membuat desakan penentangan di jalan-jalan raya sebagai menghasut tunjuk perasaan tersebut," katanya menerusi ucapan di televisyen.
Erdogan juga menafikan dakwaan bahawa beliau merupakan seorang pemimpin diktator.
"Jika mereka memanggil seseorang yang berkhidmat sebagai diktator, saya tidak mempunyai apa-apa untuk diperkatakan," katanya pada satu lagi ucapan semasa pertemuannya dengan imigran dari negara-negara Balkan. - Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0603&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_05.htm#ixzz2V9azXpE6 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment