Wednesday, August 21, 2013

Kerakusan musnahkan Bumi

Kerakusan musnahkan Bumi:

Pembalakan tidak terkawal merupakan satu daripada aktiviti yang memusnahkan ekologi Bumi. - AGENSI
LONDON 20 Ogos - Manusia menggunakan sumber asli yang disediakan oleh Bumi bagi tempoh setahun hanya dalam tempoh sembilan bulan dan 'berlebih-lebihan dalam penggunaannya'.
Kumpulan pemikir bebas yang berkempen untuk alam sekitar, Global Footprint Network berkata, dunia telah 'melebihi batasnya', merujuk kepada manusia telah kehabisan bekalan seperti tanah, pokok dan ikan serta mengatasi kapasiti tahunan Bumi untuk menyerap bahan buangan termasuk karbon dioksida dalam setahun.
Kata kumpulan itu, untuk baki sepanjang tahun ini, dunia mengalami 'hutang' ekologi dengan simpanan ikan dan hutan semakin pupus, tanah semakin berkurangan dan karbon dioksida semakin berkumpul di atmosfera.
'Hari penggunaan sumber secara berlebihan' dikira dengan membandingkan permintaan manusia ke atas sumber global dengan kemampuan Bumi menambah sumber serta menyerap sisa buangan.
Dalam tempoh kurang sembilan bulan tahun ini, manusia telah menggunakan lebih banyak sumber Bumi yang boleh diperbaharui dalam setahun.
Menurut Global Footprint Network, pada 1961, manusia hanya menggunakan kira-kira dua pertiga daripada sumber Bumi dan peningkatan pelepasan karbon dioksida mengakibatkan penggunaan mengatasi apa yang boleh disediakan oleh planet ini.
Manusia kini memerlukan bersamaan 1.5 planet untuk terus kekal dan menjelang pertengahan abad ini, keperluan itu akan meningkat kepada dua planet.
China mempunyai jejak ekologi terbesar berikutan penduduknya yang ramai, namun beberapa negara lain memerlukan permintaan yang tinggi terhadap sumber asli bagi setiap orang.
Sekiranya setiap orang mahu hidup seperti penduduk Amerika Syarika, manusia memerlukan empat planet untuk membekalkan permintaan, kata laporan itu.
Empat perlima daripada jumlah penduduk dunia tinggal di negara yang menggunakan lebih banyak sumber berbanding kemampuan mereka. - AGENSI


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20130821/lu_09/Kerakusan-musnahkan-Bumi#ixzz2ca77nb00
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment