Saturday, September 14, 2013

13 dipenjara kes demo haram

13 dipenjara kes demo haramSebahagian tertuduh diiringi anggota polis selepas perbicaraan selesai.

KUALA KANGSAR - Mahkamah Sesyen Kuala Kangsar, semalam, menjatuhkan hukuman penjara dua tahun dan denda RM5,000 setiap seorang kepada 13 individu yang didakwa menyertai perhimpunan haram di hadapan Masjid Ubudiah, di sini semasa majlis angkat sumpah Menteri Besar Perak pada 6 Februari 2009.

Hakim, Norsalha Datuk Hamzah dalam penghakiman lisannya berkata, semua tertuduh didapati bersalah di bawah Seksyen 145 Kanun Keseksaan dan sekiranya gagal membayar denda dikenakan, tambahan hukuman penjara selama lima bulan bakal dikenakan ke atas mereka.

Menurutnya, hukuman bermula pada tarikh jatuh hukum manakala mahkamah tidak membenarkan permohonan pihak pembelaan untuk menangguhkan perlaksanaan hukuman tersebut.

Dalam keputusannya, Norsalha menegaskan, hukuman dibuat setelah mengambil kira aspek kepentingan dan ketenteraman awam serta kepentingan institusi Diraja.

Katanya, mahkamah mendapati perkara itu serius dan hukuman dijatuhkan akan menjadi pengajaran dan memberi mesej kepada bakal pesalah yang mungkin akan melakukan perkara sama pada masa akan datang.

Semua tertuduh didakwa menyertai perhimpunan yang menyalahi undang-undang iaitu menentang satu proses perundangan upacara pelantikan dan mengangkat sumpah jawatan Menteri Besar Perak di bawah perkara XV1(2)(a) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak.

Pendakwaan kes itu dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Masri Mohd Daud manakala pihak pembelaan diketuai Augustine Anthony.

Pihak pembelaan akan memfailkan rayuan terhadap keputusan itu dalam tempoh terdekat.

Sementara itu, sebaik saja keputusan dibacakan hakim, terdapat ahli keluarga tertuduh tidak dapat menahan kesedihan dan menangis di dalam mahkamah sehingga terpaksa ditenangkan rakan.

Isteri seorang daripada tertuduh, Nashita Md Nor, 47, berkata, dia tidak menyangka mahkamah menjatuhkan hukuman berat kepada semua individu terbabit.

“Keputusan ini memang agak berat untuk diterima dan sampai sekarang saya masih tidak boleh menerima kenyataan ini. Tak tahulah apa akan jadi pada saya dan keluarga selepas ini.

“Saya tak dapat bayangkan perjalanan saya selepas ini tapi saya yakin saya mampu tempuhinya. Saya percaya saya seorang wanita yang kuat,” katanya kepada Sinar Harian.

Pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham yang turut berada di situ ketika ditemui terkejut dengan keputusan Mahkamah Sesyen Kuala Kangsar itu.

Koo Ham berkata, berdasarkan pengalaman lebih 20 tahun sebagai peguam, keputusan tersebut disifatkannya ‘luar biasa’.

“Saya difahamkan pihak peguam bela akan pergi ke Mahkamah Tinggi untuk memfailkan rayuan berkaitan kes ini.

“Saya harap mahkamah mengkaji keputusan tidak membenarkan penangguhan perlaksanaan hukuman yang dikenakan," katanya.

No comments:

Post a Comment