Friday, October 25, 2013

Jerman pula dakwa jadi mangsa intipan Washington

Jerman pula dakwa jadi mangsa intipan Washington
Angela Merkel 
Berlin: Jerman semalam memanggil Duta Amerika Syarikat ke ibu kota ini kerana mengesyaki Washington mengintip telefon bimbit Canselor Angela Merkel, kata jurucakap kementerian luar.

Menteri Luar Guido Westerwelle akan bertemu secara peribadi dengan wakil Amerika John B Emerson lewat semalam, kata jurucakap kepada AFP dalam satu tindakan luar biasa antara sekutu sejak berdekad lalu.
“Duta Amerika dipanggil untuk berbincang dengan Menteri Luar tengah hari ini,” kata seorang jurucakap.
“Kedudukan kerajaan Jerman akan diperjelaskan.”
Merkel menelefon Barack Obama kelmarin menuntut jawaban selepas mendapat tahu perisik Amerika mungkin memantau telefonnya, memberi amaran ia mungkin “pelanggaran kepercayaan” antara rakan kongsi antarabangsa itu.

Jurucakap Rumah Putih berkata ia tidak mengintip Merkel buat masa ini, namun tidak menafikan kemungkinan komunikasi pemimpin Jerman itu pernah dipintas pada masa lalu.

Dakwaan itu mencetuskan kemarahan di Jerman dan jurucakap Merkel, Steffen Seibert dalam satu kenyataan berkata beliau “memberi kata dua bahawa dirinya jelas tidak setuju dengan amalan sebegitu, jika ia disahkan dan menganggapnya sebagai tidak boleh diterima sepenuhnya.”
Merkel menuntut “satu penjelasan segera dan panjang lebar” daripada Washington, kata kenyataan itu. - AFP

No comments:

Post a Comment